پروژه بازسازی مسجد «العمری» سوریه، نامزد جایزه «ایکروم شارجه»

پروژه بازسازی مسجد جامع «العمری» سوریه نامزد جایزه «ایکروم شارجه» برای حفاظت از میراث فرهنگی عربی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مجله مباشر، پروژه بازسازی مسجد العمری در درعا سوریه، نامزد دریافت جایزه «ایکروم  شارجه» برای حفظ و حفاظت از میراث فرهنگی عرب شد.

پروژه بازسازی مسجد العمری در شهر درعا توسط مرکز منطقه‌ای ایکروم در شارجه برای قرار گرفتن در لیست پروژه های نامزد شده برای جایزه ایکروم شارجه از بین ۵۱ پروژه مقدماتی انتخاب شد.

دکتر محمد خیر نصرالله، رئیس اداره آثار باستانی درعا، پروژه مسجد العمری از میان ۱۸ پروژه در فهرست برترین پروژه ها، شامل پروژه هایی از امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی، سوریه، عمان، فلسطین، قطر، لبنان، لیبی، مصر و یمن انتخاب شد.

وی افزود: برندگان چهارمین دوره این جایزه در مراسم ویژه‌ای که اواخر آبان ماه سال جاری در شهر شارجه برگزار می شود، اعلام می‌شوند.

این جایزه هر دو سال یک بار با هدف تجلیل از آثار برجسته‌ای که در حفاظت و احیای میراث فرهنگی ملموس در جهان عرب کمک می کند، برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه جایزه بر کیفیت فرآیند حفاظتی مربوطه، مهارت‌های فنی و تاثیر اجتماعی پروژه تاکید دارد، گفت: کار مرمت مسجد العمری در درعا، نمونه بارز این تلاش ها برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی منطقه محسوب می‌شود.

نصرالله تصریح کرد که این پروژه که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، توسط جامعه محلی و تحت نظارت فرمانداری درعا و اداره آثار باستانی سرمایه گذاری شد و مرمت شامل تهیه یک مطالعه معماری یکپارچه است که به جنبه‌های معماری و ساختمانی می‌پردازد. علاوه بر آن، به رسیدگی به مشکلات بهداشتی، تامین آب، تهویه و روشنایی آن می‌پردازد و این روش متکی بر مشارکت نهادهای محلی و دولتی است که نشان‌دهنده اهمیت همکاری جامعه در چنین پروژه‌هایی است.

گفتنی است، مسجد العمری دارای ارزش تاریخی زیادی است، زیرا در قرن هفتم پس از میلاد توسط خلیفه عمر بن الخطاب در جریان بازدید وی از شام ساخته شده است و یکی از قدیمی‌ترین مساجد شام است که هنوز هم نمازگزاران در آن نماز اقامه می‌کنند.

کد خبر 1784440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha