ظرفیت‌های محتوایی و رسانه‌ای حوزه علمیه برای کودک

حوزه علمیه قم برای تربیت نسل کودک و نوجوان فعالیت های گوناگونی را انجام داده است، یکی از فعالیت‌های فاخر و ماندگار حوزه علمیه در عرصه کودک و نوجوان تاسیس مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پانزدهم تا بیستم مهر ماه هرسال هفته ملی کودک نامگذاری شده است، دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ضمن تبریک فرا رسیدن هفته ملی کودک، برخی ازظرفیت های  محتوایی و رسانه ای حوزه علمیه در عرصه کودک و نوجوان را معرفی می کند، باشد با بهرگیری از محتوای این آثار فاخر در تربیت دینی کودکان با برکت و مفید واقع گردد.

مرکز تربیت مربی کودک با بیش از چهار دهه قدمت

حوزه علمیه قم برای تربیت نسل کودک و نوجوان فعالیت های گوناگونی را انجام داده است، یکی از فعالیت های فاخر و ماندگار حوزه علمیه در عرصه کودک و نوجوان تاسیس مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان از سال هزار و سیصد و شصت تاکنون است که به تعلیم و تربیت بیش از هفت هزار مربی کودک و نوجوان (اعم از خواهران و برادران) پرداخته است.

این مرکز در بیش از چهار دهه گذشته فصل نوینی ازشیوه های تعلیم و تربیت کودک با نگاه به آموزه های دینی به سرانجام رسانده و به برکت آن حوزه علمیه قم هم اینک علاوه بر موسسات و انجمن های علمی در عرصه تعلیم و تربیت دارای بیش از هفت هزارمربی روحانی با تخصص تربیت کودک ونوجوان است که  فعالیت‌هایی چون، برگزاری مناسبت‌های ملی و ... (آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، جشن شکوفه‌ها، روز دانش‌آموز، هفتۀ معلم، هفتۀ دفاع مقدس، هفتۀ بهداشت، دهۀ مبارک فجر، جشن الفبا و ... ) را به صورت منظم اجرا نموده است.

درنگی درظرفیت های محتوایی و رسانه ای حوزه علمیه درعرصه کودک

از فعالیت های فاخر و کم نظیر این مرکز حوزوی که به عبارتی می تواند بازوی آموزش و پرورش در ارتقاء کیفیت آموزشی و محتوایی تربیت کودک باشد می توان به مشارکت در تألیف کتاب‌های درسی؛اعزام روحانی و مربی به مراکز آموزشی کشور، اعزام روحانی و مربی به مراکز آموزشی خارج از کشور؛ارتقای سطح دانش‌ عمومی و پژوهشی مربیان کودک و نوجوان؛اعزام روحانی و مربی به پارک‌ها، امام‌زاده‌ها و بقعه‌های متبرکه؛اعزام روحانی و مربی به کانون‌های اصلاح تربیت سراسر کشور؛ برگزاری برنامه‌های معارفی در طول سال تحصیلی با عنوان طرح اُمیدان؛تهیۀ سرفصل‌های آموزشی تخصصی، کاربردی و مهارتی مربیان کودک و نوجوان؛اعزام روحانی و مربی به نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی و شهرستانی کتاب و قرآن؛اعزام روحانی و مربی به مراکز آموزشی پیش‌دبستانی، مهدهای قرآنی و مهدهای کودک؛اعزام روحانی و مربی به مراکز آموزشی در دو مقطع ابتدایی و متوسطۀ استثنایی کشور؛برگزاری مناسبت‌های ویژه (جشن‌های تکلیف پسران و دختران، احکام آمادگی تکلیف، مشاورۀ خانواده، جشن قرآن، جشن نماز و ... )؛

اعزام روحانی و مربی به مناطق زلزله‌زده و اردوگاه‌های سراسر کشور (آموزش‌وپرورش، بهزیستی، کمیتۀ امداد، نیروهای مسلح و...)؛

تالیف کتاب‌های آموزشی برای امام جماعت‌های مدارس سراسر کشور،با عنوان "بر سر سفرۀ نماز "و "در سایۀ نماز" به سفارش ستاد اقامۀ نماز کشورنام برد.

تمرکز رسانه ای بر تربیت دینی کودک و نوجوان

یکی از اقدامات قابل توجه حوزه تمرکزرسانه ای بر تربیت دینی با انتشار مجلات و ماهنامه های اجتماعی و خانوادگی درسطح بزرگسالان ، خانواده ها و کودک و نوجوان می باشد .

در این راستا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با انتشار سه نشریه در سطح کودک و نوجوان مطالب دینی ، علمی و فرهنگی را هنرمندانه منتشر و در اختیار خانواده ها و کانون های فرهنگی آموزشی قرار داده است که در ذیل نیم نگاهی به نشریات تربیتی و آموزشی می آید.

درنگی درظرفیت های محتوایی و رسانه ای حوزه علمیه درعرصه کودک

ماهنامه پوپک

ماهنامه فرهنگی «پوپک» در حال وهوای کودکی، شعر و داستان و مطالب متنوع است که از مردادماه سال ۱۳۷۳ به طور منظم منتشر می شود.

توجه به ارزش های دینی و اسلامی و سوق دادن دانش آموزان به این سمت وسو که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، از اهم برنامه های نشریه پوپک است.

نشریه پوپک تلاش دارد دین مداری ، اخلاق توحیدی و سبک زندگی اسلامی را به کودکان بیاموزد و آنان را در مسیر تعالی و ترّقی دینی قرار دهد.

پوپک می خواهد با گام های نوین و با استفاده از مطالب روز، کودکان را دینمدار، اخلاق گرا و بانشاط و امیدوار بار بیاورد.

سیاست های اصلی این نشریه بر اساس سیاست های دفتر تبلیغات اسلامی، جهت رشد و خلاقیت ذهنی بچه ها در مسیر اخلاق دینی است.

توجه دادن این گروه سنی به خواندن درس و انس و دوستی با کتابهای خوب و مناسب، نمود ویژه و مهمی دارد و تلاش می کند کودکان در زندگی خود از بی هدفی و غوطه ور شدن در مطالب و سرگرمی های بی نتیجه که منشا آن شبکه های اجتماعی و اینترنتی است ، دور شوند.

فهرست برخی از عناوین پوپک

"شعر" به زبان کودکانه با هدف معرفی نعمت های خداوند به انسان ،"حکایت فرشته ها" به منظور سبک زندگی دینی ،"خاطره" با ادبیات کودکانه برای معرفی و بیان وقایع تاریخی چون انقلاب ، دفاع مقدس و... "روزهای نو" شامل معرفی خصوصیات ماه های شمسی و قمری و تقویم تاریخ به زبان کودکان، "داستان مصور" برای بیان برخی آموزه های فرهنگی و دینی و سبک زندگی و نیز احترام به بزرگتر ها در قالب نقاشی های جالب و دیدنی ،"علمی‌های کوچولو" برای بیان نکات علمی به زبان کودک، مانند کاربرد اعضای بدن ، فواید باران و برف ، ابرها و کوه ها و..... دیگر مطالب متنوع و جذاب به زبان کودکان و نو جوانان است.

این ماهنامه به صاحب امتیازی مرکز فرهنگی هنری(وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) منتشر می شود مدیر مسئول پوپک، مسعودمعینی پور و سردبیر آن سعید عسکری است.

نشانی اینترنتی پوپک به آدرس ذیل است

www.poopak.eshragh.ir

درنگی درظرفیت های محتوایی و رسانه ای حوزه علمیه درعرصه کودک

"سنجاقک" پل دوستی خردسالان و بزرگترها

دیگر نشریه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، ماهنامه فرهنگی آموزشی خردسالان با عنوان «سنجاقک»است که از آن به عنوان پل دوستی بین خردسالان و بزرگترها یاد می کنند.

ماهنامه سنجاقک با رویکرد فرهنگی و آموزشی در بهمن ماه ۱۳۸۳ منتشر شد؛ چند شماره اول این نشریه ضمیمه روزنامه «جام جم» چاپ شد ،پس از آن به طور مستقل و مستمر انتشار خود را پی گرفت، مخاطبان ماهنامه سنجاقک، خردسالان(سه تا هفت سال) هستند.

سنجاقک با عناوین کودکانه

سنجاقک با عناوین کودکانه ای تلاش دارد بچه های خرد سال را درگیر کتاب و نقاشی و نیز داستانهای جذاب کند و بر این اساس ، در صفحه ای به عنوان "آموزشگاه خانگی" سعی کرده کودکان را در گیر مهارت آموزی در حد سن و سالشان نماید.

در عناوینی با عنوان "میهمان حرم"تلاش دارد کودک را با آداب زیارت و نیز روایت امامان علیهم السلام آشنا نماید ، دیگر عناوین این ماهنامه کودکانه هر کدام به نوبه خود در مهارت آموزی و توانمد کردن ذهن بچه ها برای تفریح سالم جذاب و مخاطب پسند در نظر گرفته شده است.

سنجاقک باستفاده از آثار بهترین تصویرگران و نویسندگان و شاعران، منتشر می گردد ،همچنین استفاده از مربیان مهد کودک ،جهت ارتقای مجله، از ویژگی های سنجاقک است؛ از مطالب سنجاقک می توان به بخش های "شعر، قصه، علمی، تصویر در متن، کمی کاستریپ و معارف" اشاره کرد؛ همچنین هر ماه مطالبی متناسب با مناسبت های شمسی و قمری آن ماه تهیه و درج می شود.

سنجاقک به صاحب امتیازی مرکز فرهنگی هنری دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسئولی مسعودمعینی پوروسردبیری علی باباجانی به نشانی اینترنتی  sanjaqak.eshragh.ir منتشرمیگردد .

درنگی درظرفیت های محتوایی و رسانه ای حوزه علمیه درعرصه کودک

ماهنامه فرهنگی سلام بچه ها

ماهنامه فرهنگی «سلام بچه ها» از فروردین سال ۱۳۶۹ تا کنون مرتب و بدون وقفه منتشر شده و همین امر، نشان دهنده سابقه طولانی و خدمات شناخته شده این مجله است.

«سلام بچه ها» در برگیرنده عناوینی چون شعر، داستان، طنز، معارف، جدول و سرگرمی، ترجمه، مشاوره و ... می باشد. «آسمانه» ضمیمه این مجله است که آثار ارسال نوقلمان کشور را منتشر می کند .

این مجله تاکنون چندبار در جشنواره های گوناگون از جمله جشنواره مطبوعات کشور در سال ۱۳۷۶، جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۷ و جشنواره مطبوعات دینی در سال ۱۳۸۲ به عنوان مجله برتر شناخته شده و جوایزی را از آن خود کرده است.

مدیران هنری، نویسندگان و شاعران این مجله نیز به صورت متعدد در جشنواره های مختلف حائز رتبه های برگزیده شده اند.

سلام بچه ها به صاحب امتیازی مرکز فرهنگی هنری(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) منتشر می شود ،مدیر مسئول آن مهدی علیزاده و سردبیر سید سعید هاشمی به نشانی اینترنتی www.salambacheha.eshragh.ir

 است.

حوزه علمیه خواهران نیز در زمینه تعلیم و تربیت کودک رشته تخصصی تربیت کودک را تا مقطع سطح سه حوزه علمیه راه انداز نموده و تاکنون بانوان اندیشمند و صاحب قلمی در این رشته فارغ تحصیل شده ومنشا فعالیت های خوبی از تاسیس مهدها تا تالیف مقالات و حضوردرآموزش و پرورش بوده اند.

درنگی درظرفیت های محتوایی و رسانه ای حوزه علمیه درعرصه کودک

کتاب شکوفه ها

 مجموعه کتاب‌های شکوفه‌ها ویژه سنین ۲ تا ۶ سال با رویکرد آموزش مفاهیم دینی  نیز از سوی انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر شده

در نگارش این کتاب با استفاده از شیوه‌ای نوین، جذاب و متنوع، ضمن آموزش مفاهیم دینی به ارائه موضوعات مربوطه پرداخته شده است.

تصویرگری ایرانی اسلامی در تمام آموزش‌ها حتی در مفاهیم پایه علوم و ریاضی، استفاده از روش‌های آموزشی متشکل از فعالیت‌های بدنی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی از دیگر ویژگی‌های این اثر است که می‌تواند آن را تبدیل به مهدهای سراسر کشور کند.

استفاده از روش بازی‌های هدفمند در یاددادن مفاهیم پایه‌ای ساده علوم و ریاضی و مفاهیم فردی و اجتماعی، آشناسازی کودک با توانایی‌های جسمی، عاطفی و اجتماعی خود در قالب بازی و سرگرمی، تقویت ماهیچه‌های ریز و درشت با انجام فعالیت‌های جسمی، حرکتی و دست ورزی، رشد حواس پنجگانه، افزایش دامنه لغات و قدرت بیان کودک و تشویق به فعالیت‌های گروهی از اهدافی است که در فرایند آموزشی این کتاب محقق می‌شود.

ناگفته پیداست اقدامات حوزه علمیه قم  در این گزارش کوتاه نمی گنجد و دیگر موسسات و مراکز فرهنگی و تحقیقاتی حوزه، دارای آثار و فعالیت هایی سرشار از مطالب متنوع برای قشر کودک و نوجوان هستند که می تواند پایه خوبی برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت کودک باشد.

کد خبر 1784674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha