«تمدن در قرآن» کتاب شد

کتاب «تمدن در قرآن»، نوشته حجت‌الاسلام «رمضان محمدی» و «راضیه تبریزی‌زاده» به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

به گزارش گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: کتاب «تمدن در قرآن»، نوشته حجت‌الاسلام «رمضان محمدی» و «راضیه تبریزی‌زاده» در ۴۵۲ صفحه، به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

این اثر در دسته کتب تاریخ اسلام و با مشارکت مرکز پژوهش تمدن اسلامی و دین‌پژوهی پیامبر اعظم(ص) در تابستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.

بر پایه این گزارش: در چکیده این کتاب آمده است: تمدن قرآنی، تمدنی است که مفهوم، ویژگی‌ها و تمام آموزه‌ها و مؤلفه‌های آن براساس قرآن کریم شکل می‌گیرد. نقش تابنده و رهبری قرآن در صورت‌بندی تمدن اسلامی، معیاری برای پالایش دستاوردهای تمدنی پیشین و الگویی برای تمدن‌های پسین است. قرآن کریم بنیان‌گذار فرهنگ و تمدن اسلامی است و نظام ویژه‌ای را برای تمدن‌سازی ارائه می‌کند که مهم‌ترین مؤلفه‌های این تمدن عبارت‌اند از:  توحیدگرایی، غایت‌گرایی و معادباوری، ایمان ژرف به مبدأ و معاد، خردورزی و حقیقت‌گرایی، قانون‌گرایی،  عدالت‌محوری، امنیت همگانی، رفاه عمومی، انسان‌گرایی متعالی و باور به ارزش و کرامت والای انسان، عدالت و مساوات.  

هر عنصر تمدنی که در قرآن از آن یاد شده، رنگ‌وبوی معنوی دارد. در نگاه قرآن، آغاز سراشیبی و شکست و فروپاشی تمدن‌ها با انحطاط اخلاقی صورت می‌گیرد. این نوشتار افزون بر معرفی ویژگی‌ها و مؤلفه‌های تمدن در قرآن تلاش دارد که از اسلوب‌های قرآن کریم برای طرح مباحث تمدنی بهره‌ گیرد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب به صورت آنلاین می‌توانند به این نشانی مراجعه کنند.

«تمدن در قرآن» کتاب شد

کد خبر 1784731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha