نگاه دولت چهاردهم به کانون‌های مساجد تخصص محور است

شفیعی گفت: نگاه ارزشمند و عمیق  دولت چهاردهم این را نشان داده که نسبت به حوزه فرهنگی و کانون‌های مساجد، نگاه ارزشی و تخصص محور دارند.

مرتضی شفیعی- مسئول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص ۱۹ مهر(سالروز بیانات مقام معظم رهبری در مورد کانون‌های مساجد) اظهار کرد:  فلسفه وجودی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ابتدای تاسیس این بوده که این اماکن خلاهای موجود در مساجد و نهادهای فرهنگی رسمی کشور را پر کنند.

مسئول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود به همین نکته اشاره  کرده و فرمودند که کانون های مساجد را فراموش نکنید؛ رهبری با بینش عمیقی که به مسائل فرهنگی دارند به یک خلاء بزرگ اشاره کردند اما متاسفانه نهادهای فرهنگی ما نسبت به کانون‌های فرهنگی هنری غفلت دارند و آن‌ها را فراموش می‌کنند؛   لذا رهبری بر تقویت کانون ها و ایجاد فضایی برای حضور کودکان و نوجوانان در مساجد تاکید دارند.

شفیعی ادامه داد: رهبری به صراحت و شفافیت به این مهم پرداخته‌اند که خود یک آسیب شناسی در مساجد کشور و اوضاع فرهنگی است و باید به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه از بیانات ارزشمند رهبری می‌گذرد، گفت: باید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را نسبت به تحقق فرمایشات رهبری ارزیابی کنیم، باید دید آیا نهادهای فرهنگی توانسته‌اند در حمایت مادی و معنوی کانون‌های مساجد اقدامات ارزشمند و ماندگاری داشته باشند؟

به گفته این مسئول؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال‌های گذشته  در دولت‌های مختلف حمایت‌هایی از کانون‌های مساجد داشته‌اند اما حمایت ها به گونه‌ای ویروس بار بوده است یعنی در دورانی حمایت ها زیاد شد و کانون‌های مساجد مرجع فعالیت های مردمی شناخته شدند.

شفیعی تصریح کرد: در دوره ای به هیچ عنوان حمایت مادی و معنوی از کانون های مساجد نشد و حتی فراموش هم شدند؛ این امر  سبب شد ظهور و بروز فعالیت‌های مسجدی به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر کمرنگ شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم که رهنمودهای رهبری را به معنی واقعی کلمه در مسیر درست استفده کنیم باید همه نهادهای فرهنگی در وهله نخست به این مراکز اعتماد  داشته باشند و دوم اینکه اگر به دنبال تربیت نسلی خلاق، نوآور، هنرمند، متعد و متخصص هستیم؛ بهترین راه همین کانون های مساجد هستند.

مسئول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی  گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با کمترین امکانات و بودجه‌های فرهنگی؛ بیشترین بازدهی و خروجی را طی سه دهه گذشته داشته اند؛ بسیاری از هنرمندان برجسته تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی برخواسته از بطن مساجد و کانون‌های مساجد بوده و هستند این نشان می‌دهد که اگر توجهی در خور شان این مراکز صورت بگیرد؛ بازخود بسیار بهتر و عمیق تری در سطوح خرد  و کلان هنر کشور شاهد خواهیم بود.

به گفته شفیعی؛ نگاه ارزشمند و عمیق  دولت چهاردهم این را نشان داده که نسبت به حوزه فرهنگی، نگاه ارزشی و تخصص محور دارند و این نشان دهنده این است که اهالی فرهنگ و هنر بتوانند بار دیگر نقش محوری و پیشرو خود را همچون گذشته احیا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که سیاست های کلان این دولت که در طول فعالیت خود، می‌تواند کانون ها را حمایت و هم نقش و جایگاه این مراکز را بار دیگر به جایگاه اصلی خود برساند.

مسئول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان مراکز مردمی فعالیت دارند که اگر مورد غفلت  و فراموشی واقع شوند و اگر حمایت‌های لازم از سوی دولت صورت نگیرد؛ همین مراکز فرهنگی هم نخواهند توانست به اهداف خود برسند.

شفیعی گفت: اگر نگرش حمایتی به کانون های مساجد  وجود نداشته باشد، حمایت مادی هم نخواهد بود و اگر در عمل شاهد توجه دستگاه های فرهنگی و دولت به این کانون ها باشیم کانون‌های مساجد یک خط سیر ثابت و رو به رشدی در سپهر فرهنگ و هنر کشور رقم خواهند زد.

کد خبر 1784695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha