برای آزادسازی مسجدالاقصی باید از آبادانی مساجد اقدام کرد

نقش مسجد و مسجدی‌ها در این برهه حساس از تاریخ برای آزادی قدس شریف، نقش تعیین کننده‌ای است؛ اهل مسجد باید با فاصله گرفتن از برنامه‌های کلیشه‌ای و روزمره؛ توجه خود را معطوف به رسالت بزرگی کنند که در قبال آرمان بزرگ آزادسازی مسجدالاقصی دارند.

خبرگزاری شبستان-کرمان؛ طاهره بادامچی

امروز ۷ اکتبر؛ سالگرد طوفان الاقصی است؛ عملیاتی که پس از گذشت ۷۵ سال از جولان دادن صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ادعای تصرف نیل تا فرات و حاکم کردن خفقان رسانه‌ای برای دور ماندن افکار عمومی دنیا از جنایاتی که بر مظلومان فلسطینی می‌رود؛ همه هیمنه پوشالی و ابهت برساخته صهیونیست‌ها را یک شبه شکست و رسوایی بزرگی برای این رژیم جعلی به بار آورد.

برای آزادسازی مسجدالاقصی باید از آبادانی مساجد اقدام کرد

به همین مناسبت، «آزادی قدس شریف» بهانه‌ای برای این نوشتار است؛ آرمان بزرگی که شهدای بزرگی نیز برای آن جان دادند و در صدر این شهدا شهید حاج قاسم سلیمانی، اسماعیل هنیه و شهید سیدحسن نصرالله و... قرار دارند.

حاج قاسم سلیمانی در هر کجا بود هدف نهایی او قدس شریف بود، اگر در عراق بود یا سوریه به قدس می‌اندیشید آخرین هدفش آزادی قدس بود

حاج قاسم معتقد بود هدف نهایی محور مقاومت، آزادی قدس شریف است و این نگاه به تمام ارکان این جبهه مقدس هم سرایت کرده بود.  سردار شهید حاج قاسم سلیمانی معتقد بود که در ایران دو روز ملی داریم که مردم یکپارچه به خیابان‌ها می‌آیند: یکی روز پیروزی انقلاب اسلامی و دیگری روز قدس است.

ایشان در جای دیگری گفته‌اند: شهادت در راه فلسطین و شهادت به خاطر قدس نه تنها آرزویی است که هر مسلمان شرافتمندی آرزوی آن را دارد؛ بلکه انسان‌های آزادیخواه نیز به انجام چنین کاری افتخار می‌کنند.

برای آزادسازی مسجدالاقصی باید از آبادانی مساجد اقدام کرد

ناصر ابوشریف،  نماینده جهاد اسلامی فلسطین در این خصوص گفته است: «حاج قاسم سلیمانی در هر کجا بود هدف نهایی او قدس شریف بود، اگر در عراق بود یا سوریه به قدس می‌اندیشید آخرین هدفش آزادی قدس بود.»

شهید اسماعیل هنیه نیز به عنوان یکی از دشمنان اصلی اشغال قدس همواره خاری در چشم صهیونیست‌ها بود؛ او که پیش از خود چند تن از فرزندان و نوه‌هایش را در مبارزه با اشغالگران برای آزادی فلسطین تقدیم کرده بود؛ در یک سخنرانی به تهدیدات نسبت به مسجد الاقصی، محاصره نوار غزه از سوی ارتش رژیم اشغالگر قدس و مرارت‌های پناهندگان فلسطینی استناد کرده است: «چند بار به شما هشدار دادیم که مردم فلسطین ۷۵ سال است دارند در اردوگاه‌های پناهندگان زندگی می‌کنند، و شما از به رسمیت شناختن حقوق مردم ما سر باز می‌زنید؟ رژیم صهیونیستی که نمی‌تواند از خود در مواجه با مقاومت کنندگان حفاظت کند، نمی‌تواند از دیگر کشورهای عرب حفاظت کند، همه پیمان‌های عادی سازی‌ای که شما با آن رژیم امضا کردید نمی‌تواند منازعه فلسطین را حل و فصل کند.»

برای آزادسازی مسجدالاقصی باید از آبادانی مساجد اقدام کرد

شهید اسماعیل هنیه نیز به عنوان یکی از دشمنان اصلی اشغال قدس همواره خاری در چشم صهیونیست‌ها بود

سیدحسن نصرالله نیز در نخستین سخنرانی خود پس از طوفان الاقصی یکی از پیش‌زمینه‌های حوادث ۷ اکتبر را پرونده‌ی قدس و مسجد الاقصی، به‌ ویژه اتفاقات منتهی به عملیات طوفان الاقصی می‌داند که از زمان اشغال ۱۹۶۷ بی‌سابقه بوده است.

وی در همان سخنرانی تأکید می‌کند: برادران و خواهران! هر انسان آزاده و شریفی در این جهان مسئولیت دارد در نبرد افکار عمومی، این واقعیت‌هایی را که درباره‌اش سخن گفتیم تبیین کند؛ نبردی که آن را با دروغ، تحریف و گمراه‌سازی راهبری می‌کنند.

شهید نصرالله گفته بود که من نیز در قدس نماز می‌خوانم.»

برای آزادسازی مسجدالاقصی باید از آبادانی مساجد اقدام کرد

امام خامنه‌ای نیز که قضیه فلسطین را کلید رمز آلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلام می‌دانند؛ به جوانان بشارت دادند به زودی در قدس نماز جماعت خواهید خواند.

مسئله قدس شریف برای مسلمانان ریشه در مبانی قرآنی دارد؛ خداوند در نخستین آیه از سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: «سبْحَانَ الَّذِی أَسرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلی الْمَسجِدِ الاَقْصا الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِیعُ الْبَصِیرُ» «منزّه‌است آن خدایی که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی- که پیرامون آن را برکت داده‌ایم- سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.)

مسجدالاقصی به عنوان سومین مسجد با فضیلت پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی مطرح است که اولین قبله مسلمین نیز به شمار می‌رود؛ یهود اما با ادعای قرار داشتن معبد هیکل بارها در صدد تخریب مسجدالاقصی برآمده و این فلسطینی‌ها هستند که حمایت و ایستادگی در این راه را از جانب کل مسلمانان دنیا نیابت می‌کنند.

برای آزادسازی مسجدالاقصی باید از آبادانی مساجد اقدام کرد

امروز وظیفه تک تک مسلمانان در اقصی نقاط جهان همراهی و پشتیبانی از جبهه مقاومت برای تحقق این آرمان بزرگ است؛ هر کس به هر نحوی که می‌تواند چنان که ولی امر مسلمین جهان فرموده‌اند.

امروز مساجد باید تبیین‌گاه آرمان قدس شریف باشند هرچند که جوشش مساجد پس از شهادت سیدحسن نصرالله را نمی‌توان نادیده گرفت؛ مساجدی که برنامه‌های متعدد و متنوعی از بزرگداشت سیدمقاومت گرفته تا جمع‌آوری کمک برای جبهه مقاومت در دست اجرا دارند.

در کرمان نیز مساجد فعال و شاخص پای کارهای جدی‌تری هستند؛ حجت الاسلام علی اکبر غفوری‌نسب، از ائمه جماعات استان کرمان معتقد است: برای آزاد کردن مسجدالاقصی باید اول خودمان اهل مسجد و آبادکردن مساجد باشیم زیرا به قول مولانا «بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست در خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی»

وی در تکمیل سخن خود به آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ *کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ»، (ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی می‌گویید که انجام نمی‌دهید؟ و فرمایش امام علی(علیه السلام) استناد کرد که فرمودند «ایها النّاس! استصبحوا من شعله مصباحٍ واعظ متّعظ ای مردم! چراغ دل را از نور گفتار گوینده با عمل روشن کنید»


امام جماعت مسجد طفلان مسلم کرمان تصریح می‌کند: اگر قرار است کاری کنیم،  اول خود باید تمام سعی خویش را در آن بکار ببریم و وقتی مساجد شهر خود را با حضورمان آباد کردیم، یقین کنیم خداوند به فریاد و دعاهای ما اثر می‌بخشد و مسجد الاقصی هم به حضور در مساجد و دعا کردن آزاد می‌شود نه صرفاً با شعارهای مرگ بر اسرائیل!

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز که شب گذشته در مراسم معارفه مسئول جدید امور مساجد استان سخنانی ایراد کرد؛ تأکید دارد: وقت نقش‌آفرینی مفید و مؤثر مساجد فرا رسیده و امروز باید تبدیل به پایگاه‌هایی برای پشتیبانی از جبهه مقاومت شوند.

نقش مسجد و مسجدی‌ها در این برهه حساس از تاریخ برای آزادی قدس شریف، نقش تعیین کننده‌ای است؛ اهل مسجد باید با فاصله گرفتن از برنامه‌های کلیشه‌ای و روزمره؛ توجه خود را معطوف به رسالت بزرگی کنند که در قبال آرمان بزرگ آزادسازی مسجدالاقصی دارند؛ برای این امر مسجد و مسجدی‌های ما باید با علم و ایمان و عمل صالح مهیای این نقش‌آفرینی مهم شوند.

کد خبر 1784714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha