«طوفان‌الاقصی» جهان را بیدار کرد

تحلیگر شبکه‌های خبر و افق تاکید کرد که بیداری جهان از خواب غفلت و توجه دوباره به قدس شریف و مسئله فسلطین از دستاوردهای بزرگ عملیات طوفان‌الاقصی است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: «سید محمد تقی آقایان»، کارشناس مسائل منطقه‌ای و تحلیگر شبکه‌های خبر و افق در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری شبستان تاکید کرد که مهم‌ترین دستاورد طوفان الاقصی از بین رفتن هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی در منطقه و سراسر جهان بود.

آقایان در پاسخ به این پرسش که عملیات طوفان الاقصی که در روز هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی انجام شد، چه دستاوردهایی برای جنبش حماس و محور مقاومت در یک سال گذشته داشته است، گفت: جنبش مقاومت حماس در روز هفتم اکتبر سال گذشته  اتفاقی را که بسیاری از حاماین فلسطین و مقاومت سال‌ها منتظرش بودند را رقم زد و مهمترین اثر این اتفاق در جامعه بین الملل این بود که هیمنه‌ پوشالی رژیم صهیونیستی که صهیونیست‌ها سال‌ها از آن صحبت می‌کردند و خود را برترین ارتش در منطقه و جزو ارتش‌های برتر جهان می پنداشتند، شکسته شد.

وی افزود: دستاورد بسیار مهم بعدی طوفان‌الاقصی این بود که قضیه فلسطین و قدس شریف دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. پس از این اتفاق بسیاری از افراد، گروه‌هایی که نسبت به قضیه فلسطین غافل بودند از خواب غفلت بیدار شدند تا جایی که ما شاهد تظاهرات حمایت از فلسطین در دورترین کشورهای اروپایی و آمریکا در یک سال گذشته بودیم.

دستاورد بسیار مهم بعدی طوفان‌الاقصی این بود که قضیه فلسطین و قدس شریف دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. پس از این اتفاق بسیاری از افراد، گروه‌هایی که نسبت به قضیه فلسطین غافل بودند از خواب غفلت بیدار شدند تا جایی که ما شاهد تظاهرات حمایت از فلسطین در دورترین کشورهای اروپایی و آمریکا در یک سال گذشته بودیم.

تحلیلگر شبکه افق در ادامه تصریح کرد که پس از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو متوجه شدند که ادعای اینکه در منطقه حرف اول را می زنند، شکست خورده است و آنچه می‌تواند پازل امنیتی منطقه را تغییر دهد، محور مقاومت است.

«سید محمد تقی آقایان» در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پس از طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد و با وجود هزینه های سنگین اقتصادی این حملات را ادامه داد. هدف آنها از تداوم جنگ در غزه چه بود، گفت: در یک سال گذشته رژیم صهیونیستی علاوه بر آسیب‌های زیادی که در بحث نظامی دید در حوزه اقتصاد نیز با آسیب روبرو شد. رکود چند پله ای و چند درصدی در بحث اقتصادی در رژیم صهیونیستی مشاهده شد و چندین موسسه مالی و اعتباری در دنیا این رکود را به نمایش گذاشتند و حتی آمار آن را نیز منتشر کردند. هدف رژیم صهیونیستی از تداوم جنگ از بین بردن سازمان سیاسی نظامی حماس بود که نتوانست به آن دست یابد. هدف دوم آنها آزادی اسرایشان بود که به آن نیز دست نیافتند و همچنان ۱۰۱ اسیر در دست مقاومت حماس است. رزمندگان حماس چندین بار بیان کردند اگر به دنبال آزادی اسرایتان هستید پای میز مذاکره بنشینید و با هم در این خصوص به تفاهم برسیم اما نتانیاهو نه تنها پای میز مذاکره نیامد، بلکه اقدامات تنش‌زای خود را نیز بیشتر هم کرد.

وی افزود:  یکی از دلایلی که نتانیاهو به دنبال ایجاد تنش در منطقه است، بقای سیاسی خود و هم حزبی‌هایش است، چرا که او می‌داند اگر این نبرد پایان یابد، احزاب سیاسی متبوع او متزلزل شده و باید با کابینه خداحافظی کند. همچنین نتانیاهو منتظر انتخابات آمریکا نیز است چرا که امیدوار است با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» شکست های اخیر خود را پوشش دهد. با توجه به اینکه هنوز هیچ یک از اتفاقات بالا نیفتاده است، نتانیاهو برای بقای سیاسی خود حمله به لبنان را در دستور کار خویش قرار داد. همان طور که می‌دانیم در رژیم صهیونیستی احزاب چپ و راست به شدت با همدیگر درگیر هستند و برای کرسی نخست وزیری با یکدیگر اختلاف دارند. نتانیاهو نیز به همین راحتی این کرسی را از دست نمی دهد و تا اینجای کار جنگ را ادامه داده، حتی جبهه جدیدی به نام لبنان باز کرده تا بتواند به اهداف شوم خود دست یابد.

کارشناس مسائل منطقه‌ای و تحلیگر شبکه‌های خبر و افق در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه همراه شدن بازوهای دیگر مقاومت برای حمله به اسرائیل بعد از ترور سید حسن نصرالله چه تاثیری در تکمیل اهداف طوفان الاقصی دارد، گفت: حزب‌الله لبنان از همان روز اول طوفان الاقصی حمایت خود را از حماس، غزه و فلسطین اعلام کرد و عنوان کرد تا روزی که رژیم صهیونیستی عقب نشینی نکند و مواضع خود را در فلسطین رها نکند، این حمایت همچنان ادامه خواهد داشت. سربازان حزب الله از همان روز اول به میدان آمدند؛ آنها برای آرامش و آسایش مردم فلسطین جان خود را در اختیار محور مقاومت قرار دادند، این در حالی بود که خیلی از کشورهای عربی در این یک سال تنها به یک بیانیه بسنده کردند و تنها یمن، لبنان و برخی از گروه‌های عراقی حمایت عملی خود را از محور مقاومت و جنش حماس نشان دادند.

آقایان گفت: بازوهای محور مقاومت که از همان روز اول طوفان الاقصی به میدان آمدند، آسیب های زیادی بر پیکر رژیم صهیونیستی وارد کردند که تا الان نیز ادامه دارد.  انصارالله یمن، مقاومت عراق، دفاع وطنی سوریه و جهاد اسلامی حماس جملگی به میدان آمده و این اتفاقات و حمایت ها را رقم زدند. اگر محورهای مقاومت نبودند، کار رژیم صهیونیستی راحت تر می‌بود ولی با وجود بازوهایی که ریشه در عمق محور مقاومت دارند این رژیم تا الان نتوانسته کار خاصی انجام دهد.

بازوهای محور مقاومت که از همان روز اول طوفان الاقصی به میدان آمدند، آسیب های زیادی بر پیکر رژیم صهیونیستی وارد کردند که تا الان نیز ادامه دارد.  انصارالله یمن، مقاومت عراق، دفاع وطنی سوریه و جهاد اسلامی حماس جملگی به میدان آمده و این اتفاقات و حمایت ها را رقم زدند. اگر محورهای مقاومت نبودند، کار رژیم صهیونیستی راحت تر می‌بود ولی با وجود بازوهایی که ریشه در عمق محور مقاومت دارند این رژیم تا الان نتوانسته کار خاصی انجام دهد.

کارشناس مسائل منطقه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا شما جنگ تمام عیار را در منطقه پیش بینی می کنید، گفت: خیر. نه آمریکایی ها، نه رژیم صهیونیستی و نه محور مقاومت دنبال جنگ تمام عیار نیستند چرا که خیلی از کشورهای عربی منطقه چندین سال است که در حال پیگیری مباحث اقتصادی خود هستند و دوست ندارند در منطقه آشوب شود. آمریکایی ها نیز در منطقه منافع و پایگاه های بسیار زیادی دارند و می دانند اگر جنگ تمام عیار رقم بخورد، منافع شان زیر سوال خواهد رفت، ضمن اینکه خود رژیم صهیونیستی هم توانایی جنگ تمام عیار را ندارد. در وعده صادق ۱ و ۲ شاهد بودیم که علی رغم پرتاب چندین موشک از سوی جمهوری اسلامی آنها سکوت کرده و کار خاصی را انجام ندادند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بهترین پیامی که محور مقاومت می تواند در سالروز هفتم اکتبر به جهان بدهد، چیست، گفت: بهترین پیام، همین نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب بود که دارای پیام مهمی برای جهان اسلام و کل جهان بود. این نماز بیان کننده وحدت  و لزوم حمایت کشورهای منطقه از مسئله فلسطین بود. همین حمایت سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی نسبت به قضیه فلسطین و همچنین وحدتی که زنجیره محور مقاومت در طول این یک سال اخیر داشته، این پیام را برای کشورهای اروپایی دارد که اگر فلسطین درگیر نبرد است سایر ارکان محور مقاومت هم در این قضیه دخیل هستند و این وحدت هست که رژیم صهیونیستی و حامیانش را تا الان ناامید کرده است.

«سید محمد تقی آقایان» در پاسخ به این پرسش که علت اینکه رژیم صهیونیستی نتوانست عملیات زمینی خود را در لبنان پیش ببرد، چیست، گفت: در بحث زمینی قضیه فرق می کند چرا که هم رژیم صهیونیستی و هم لبنان تجربه جنگ ۳۳ روزه را در سال ۲۰۰۶ دارند و خود اسرائیل می داند ورود آنها به شکل زمینی در خاک لبنان برای آنها کار سختی است، چون یکی از یگان‌های نخبه حزب الله به نام «رضوان» وظیفه حمایت از خاک لبنان در جنوب به شکل نیروی پیاده و زمینی را به طور قوی بر عهده دارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی تا ۲۰۰ متر در خاک لبنان نفوذ کرد اما بچه های «رضوان» مقابل آنها ایستادند و سربازان صهیونیستی را به هلاکت رساندند. رپزیم صهیونیستی تا کنون متوجه شده است که در حمله زمینی نمی‌تواند موفق باشد، چرا که زمین لبنان که از شمال به سرزمین‌های اشغالی و از جنوب به خود لبنان ختم می شود، زمین صافی نیست. در آنجا کوه، درخت و سنگرهایی وجود دارد که حزب الله لبنان آنها را در روی زمین و زیر زمین تعبیه کرده و موشک‌هایی هدایت شونده در آنجا دارند که ورود زمینی را برای دشمن سخت می‌کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد که هم حزب‌الله و هم رژیم صهیونیستی برخی از امکانات رصد و هدایت موشک‌ها را دارند که برخی از آنها آشکار و برخی نیز پنهان است اما در کل حزب الله این توانایی را دارد که در صورت هجوم زمینی به صورت صددرصد ایستادگی کند.

تحلیگر شبکه‌های خبر و افق در پاسخ به این پرسش که وضعیت میدانی لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: بعد از ترور سید حسن نصرالله یک مقدار اتفاقات پیچیده شده است. این تحولات باعث شد تا یکی دو روز روحیه برخی از مردم پایین بیاید اما آنچه تاکنون ثابت شده، این است که محور مقاومت بعد از ترورها و شهدایی که تقدیم اسلام کرده هیچ وقت روحیه خود را نباخته است. در گذشته نیز شاهد بودیم که شهادت افرادی نظیر سید عباس موسوی، عماد مغنینه و یا حتی حاج قاسم سلیمانی نتوانسته منجر به پایین آمدن توانایی محور مقاومت شود، بلکه فرماندهان دیگر محور مقاومت آمده اند، هدایت را در دست گرفته و به مقاومت ادامه داده اند، کما اینکه در چند روز اخیر این اتفاقات را مشاهده کردیم و تاکنون اتفاقات خاصی بر روی زمین و در میدان به نفع اسرائیل رقم نخورده است.

کد خبر 1784715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha