عملیات «طوفان الاقصی» ضربه راهبردی و امنیتی به اسرائیل زد

سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا به مناسبت عملیات «طوفان الاقصی» تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف اعم از راهبردی، نظامی، و امنیتی ضربه خورد و با توجه به اینکه جنگ غزه دستاوردی برای آنها نداشت، درصدد حمله به لبنان برآمد.

سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار بین الملل خبرگزاری شبستان درباره ارزیابی خود از دستاوردهای راهبردی حماس در عملیات «طوفان الاقصی» گفت: دستاوردهای طوفان الاقصی در ابعاد مختلف بسیار زیاد است؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند این ضربه، ضربه‌ای راهبردی بود. در عرف نظامی ضربات راهبردی ضرباتی است که ارکان یک نظام را متزلزل کرده و به شدت به آن آسیب رسانده و تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مبحث بسیار مفصل است که در اینجا به چهار مورد از آنها اشاره می‌کنم که اولا حماس ضربه راهبردی به رژیم صهیونیستی زد و با گذشت یک سال از این عملیات غرورآفرین هرچه رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا آن قدرت بازدارندگی را برگرداند، تاکنون موفق نبوده است. این رژیم در حال حاضر در شمال فلسطین اشغالی دست به ماجراجویی و جولان بر علیه حزب الله زده است. درباره دلایل راهبردی باید بگویم شکست ناپذیر بودن ارتش رژیم صهیونیستی به شدت آسیب دید یعنی تانک‌ها، نفربرها و نفرات آنها تحقیر شده و آسیب دیدند و عده ای از ژنرال‌های عالی رتبه آنها به اسارت گرفته شدند و در اختیار حماس و جهاد اسلامی هستند.

وی گفت: مسئله بعدی مبحث امنیتی است. ما می‌دانیم رژیم صهیونیستی به دو مسئله خیلی تکیه می‌کند یکی نیروی هوایی و دیگری موساد و شاباک. همان طور که می‌دانید نوار غزه حدود ۱۷ سال است که محاصره شده است و مردم این منطقه همواره در رصد، جاسوسی، شنود و تحت نظر به سر می برند؛ چرا که هم موساد (نیروهای امنیتی خارجی) و هم شاباک (نیروهای امنیتی داخلی این رژیم) در آنجا سرمایه گذاری گسترده ای کرده بودند. با وجود حصارها، دستگاه‌های شنود، دوربین‌های مداربسته، سیم خاردارها با ولتاژ برق بالا و دیوارهای بتونی با ارتفاع هفت متری و عمق ۱۲ متری در زیرزمین، حماس توانست از همه موانع عبور کرده و خود را به داخل غلاف غزه برساند. سوالی که اینجا مطرح است این است که چرا تمرینات حماس از چشم رژیم صهیونیستی دور بوده مخصوصا اینکه با پالاگلایدر به صورت هوایی وارد مناطق غلاف غزه شدند و آن همه آسیب را به رژیم صهیونیستی تحمیل کردند؛ بنابراین تمام تجهیزات و امکانات فوق مدرن و پیچیده امنیتی، جاسوسی و رصد آنها درنوردیده شد.

سید افقهی تاکید کرد: مسئله بعدی زیر سوال رفتن مسئولان سیاسی رژیم صهیونیستی است. این مسئولان از جمله شخص نتانیاهو پس از این عملیات به شدت زیر سوال رفتند. مسئله بعدی بی اعتمادی مردم اسرائیل نسبت به نیروهای مسلح‌شان بود. جایگاه نیروهای مسلح در نزد اسرائیلی‌ها جایگاه مقدسی است، اما پس از طوفان الاقصی، شکست مفتضحانه خورد و همین طور عدم آزادی ۱۱۵ گروگان پس از گذشت یک سال خیلی برای آنها گران تمام شد؛ بنابراین رژیم صهیونیستی چهار ضربه از طوفان مسجدالاقصی دریافت کرد؛ ضمن اینکه این برای نخستین بار بود که حماس به داخل سرزمین های اشغالی حمله می کرد چون تا پیش از این حماس صرفا در داخل خاک غزه دفاع کرده در واقع پدافند می‌کرد اما این بار آفند کرد یعنی عملیات تهاجمی را حماس شروع کرد و آنها در دفاع شکست خوردند.

وی ادامه داد: این عملیات خیلی ترکیبی بود و به حملات زمینی معطوف نمی شد، هم با پاراگلایدرها به صورت هوایی حملات صورت گرفت، هم به صورت زمینی دیوارها را در نوردیدند، هم به صورت دریایی مردان غواص از مرز آبی غزه وارد شهرک نشین‌های غلاف غزه شدند و هم در زیر زمین تونل حفر کردند و عملیات خود را انجام دادند، این در حالی بود که دیوارها تا عمق ۱۰-۱۲ متری بتن بود اما حماس موفق شد عملیات زیرزمینی را انجام داد. رژیم صهیونیستی به دنبال این بود که بتواند این ضربه راهبردی را جبران کند و متاسفانه تا امروز ۵۰ هزار نفر شهید و حدود ۱۰۰ هزار نفر زخمی شدند و همچنین عده ای از شهدا هنوز زیر آوار هستند. صهیونیست‌ها آنها را محاصره کردند و ۸۰ درصد منازل آنها را ویران و آب، برق، تلفن و بهداشت را از بین بردند، اما با این وجود نتوانستند حماس و جهاد اسلامی را از بین ببرند. این مسئله تنها یک بُعد از دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی است و حتی در داخل جامعه صهیونیستی شاهد مسایلی نظیر مهاجرت معکوس، ریزش ارزش شیکل (واحد پول اسرائیل)، ریزش بورس، فرار سرمایه ها، تشدید تضادهای اجتماعی، اعتصابات و تظاهرات میلیونی بر علیه نتانیاهو است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه اظهار کرد: مقامات آمریکایی نیز این نظر را دارند که نتانیاهو باعث ایجاد گسست و اختلاف در اسرائیل شده است. با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند نتانیاهو حاضر نیست به صورت موقت آتش بس برقرار کند تا انتخابات آمریکا در فضایی آرام برگزار شود. این تحولات موجب ناآرامی در آمریکا شده و فضای انتخابات را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. همچنین دانشجویان نخبه و مردم عادی آمریکا بر علیه اسرائیل و به نفع فلسطین دست به تظاهرات می‌زنند. زمانی آنها به دنبال این بودند تا فلسطین را دفن کنند اما امروز شاهدیم در پنج قاره دنیا پرچم فلسطین به اهتزاز در می آید و پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش می کشند.

وی درخصوص حملات اسرائیل به لبنان گفت: اسرائیل، سید حسن نصرالله را ترور کرد، چرا که می‌پنداشت با  ترور ایشان، حزب الله تسلیم و شکست خواهد خورد و از بابت آنها خیال‌شان راحت می‌شود. با توجه به اینکه جنگ غزه دستاوردی برای آنها نداشت، درصدد برآمدند تا در شمال فلسطین اشغالی به بهانه بازگرداندن شهرک نشین‌ها به خانه های خود این عملیات جنون آمیز را انجام دهند و این درحالی است که پس از آغاز جنگ زمینی بهترین و نخبه ترین نیروهای آنها کشته می شوند  به طور کلی رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته نه در غزه و نه در شمال فلسطین اشغالی به دستاوردی دست پیدا کند و پشت سر هم با شکست مواجه می‌شود.

افقهی درباره دلایل دیگر حمله رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: دلیل این امر این بود که مهاجران و آوارگان جنگی در شمال فلسطین بیشتر از نوار غزه بود چرا که این نوار بسیار طویل  و عرض است، اما غلاف غزه یک نوار محدود است هرچند در حال حاضر به یک نوار محدود تبدیل شده است. طبق آمار حدود ۲۵۰ آواره صهیونیستی داخل شهرهای فلسطین اشغالی در پارک ها، هتل ها، مدارس و اماکنی از این دست به سر می‌برند. فلسطین اشغالی کوچک و محدود است، اما اختلاف طبقاتی و فرهنگی در آنجا کاملا مشهود است. در شمال فلسطین اقشاری نظیر کارگر و کشاورز زندگی می‌کنند، اما در شهرهای داخل خود فلسطین اشغالی همانند تل آویو و حیفا به قول معروف افراد لاکچری مستقر هستند که این مسئله نیز بار را بر دوش نتانیاهو سنگین‌تر کرده است. از طرفی دیگر، صهیونیست‌ها گمان می‌کردند بعد از قضیه انفجار پیجرها و پیام رسان‌ها و ترور فرماندهان و همین طور شهادت سید حسن نصرالله، حزب الله تمام شده است، لذا متهورانه عملیات زمینی را در جنوب لبنان آغاز کردند تا وارد خاک لبنان شوند و کمربند امنیتی در آنجا ایجاد کنند و از شهرک نشین های فراری خود دعوت به بازگشت کنند.  امروز آنها در باتلاق جنوب لبنان گیر افتاده‌اند و دو لشکر به منطقه اعزام کرده‌اند که این نیز جای بحث دارد چرا که مردم می‌گویند شما برخلاف ادعاهایتان فرزندان ما را به قتلگاه و مسلخ می‌کشانید، ضمن اینکه موشک‌های حزب الله نیز روز به روز بیشتر و سنگین‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی به طور مرتب در حال نابودی منطقه ضاحیه و خانه های مردم است، حزب الله تصمیم گرفت تا شهر حیفا را مورد حمله نظامی قرار دهد و خطوط قرمز خود را بشکند. شهر حیفا بین یک میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون نفر جمعیت دارد و اگر بمباران حزب الله به این منطقه ادامه پیدا کند، وضعیت خیلی وحشتناک می‌شود، زیرا فلسطین اشغالی کشوری کوچک است و در آن چندان قدرت مانور برای فرار وجود ندارد. اسرائیل به سیم آخر زده است و از حمله به یمن، سوریه، عراق و ایران سخن گفته است. ایران در عملیات های وعده صادق ۱ و ۲ جواب  حملات آنها را داد. وعده صادق ۲ آنان را هراسناک کرد، اما اسرائیل برای اعاده حیثیت قصد حمله به ایران را در سر می پروراند اما آمریکا به آنها متذکر شده اگر این کار را انجام دهید، در وعده صادق ۳ معلوم نیست ایران خطوط قرمز بین المللی را خیلی رعایت کند.

وی در خصوص اینکه آیا حمله به ایران انجام خواهد شد و اگر این اتفاق بیفتد، به چه شکل خواهد بود، تصریح کرد: اسرائیل در حال حاضر تحت فشار است و عملیات وعده صادق ۲ شیرینی ترور سید حسن نصرالله را به کام آنها تلخ کرد چرا که مردم به آنها گفتند شما ادعای نابودی حزب الله را داشتید اما ایران نیز به حزب الله اضافه شد، ضمن اینکه موشک های ایران به نقاط حساسی اصابت کرد و ما شکست خوردیم شما به ما دروغ می گویید البته نتانیاهو همیشه به آنها دروغ گفته است. بنابراین تحولات منطقه نگران کننده است ما خواهان جنگ نیستیم، اما باید رژیم کودک کش را سر جای خود بنشانیم، حال این امر می خواهد توسط ما صورت پذیرد یا محور مقاومت.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: به اعتقاد من با توجه به اینکه آمریکا در آستانه انتخابات قرار دارد، نمی خواهد جنگ منطقه ای دربگیرد. همچنین آمریکا در این منطقه منافعی دارد که از آن جمله می توان به پایگاه های نظامی و بحث انرژی اشاره کرد. هنوز جنگ مهمی رخ نداده است، بشکه نفت به ۱۰۰ دلار رسیده که این برای شهروندان آمریکا وحشتناک است زیرا وقتی انرژی در سطح جهانی بالا برود، بنزین و سوخت نیز در داخل آمریکا بالا خواهد رفت؛ بنابراین شهروندان بر علیه جنگ، اسرائیل و حاکمان کاخ سفید اعتراض می‌کنند. به طور کلی احتمال اینکه اسرائیل بخواهد برای انتقام خودی نشان دهد تا معادله بازدارندگی را دست خود بگیرد، زیاد است، ولی ایران آنها را تهدید کرده که اگر این بار دست از پا خطا کند، قطعا پاسخ سخت تر خواهد بود و دیگر هدف موشک‌ها تنها مناطق نظامی و امنیتی نخواهد بود بلکه خطوط قرمز برداشته شده و به بنادر، زیرساخت‌های مهم و حیاتی و حتی ممکن است مناطق مسکونی را مورد حمله قرار دهد.

وی تاکید کرد: بر اساس شنیده‌ها آمریکا در حال فشار بر روی اسرائیل است که اگر قصد انتقام دارد صرفا به مناطق جزیی اکتفا کند تا بتواند از این طریق در داخل اسرائیل حفظ آبرو کند. آنها به صراحت به اسرائیل هشدار داده‌اند اگر بخواهید به طور جدی با ایران وارد جنگ شوید، ما هیچ کمکی به شما نخواهیم کرد.

وی درباره ارزیابی خود از شرایط منطقه قبل یا بعد از جنگ، گفت: شرایط منطقه متشنج است، زیرا اگر جنگ وارد منطقه شود، آمریکا قطعا به همپیمانان و نوکران خود در خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین فشار خواهد آورد. ترکیه نیز در معذوریت قرار خواهد گرفت چرا که باوجود اینکه این کشور عضو ناتو است اما اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند، ترکیه در آن شرکت نخواهد کرد. در عراق نیز پایگاه های آمریکایی مستقر در این کشور زیر آتش حشد شعبی و مقاومت اسلامی عراق قرار خواهند گرفت. در سوریه نیز با توجه به اینکه هنوز نیروهای آمریکایی در شرق فرات حضور دارند، می توان گفت یک چهارم خاک سوریه زیر چکمه اشغالگران آمریکایی قرار دارد، لذا منطقه آتش خواهد گرفت و این چیزی است که آمریکا آن را نمی خواهد، بنابراین حداقل کاری که می تواند اتفاق بیفتد، این است که یا صادرات نفت کاهش پیدا کند و نفت جهش قیمت پیدا کند و یا اینکه کلا تنگه هرمز و تنگه باب المندب بسته شوند. در این صورت هیچ مسیر دیگری برای صادرات نفت وجود نخواهد داشت و به این شکل ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات نفت دنیا متوقف می شود که مشابه آن را پس از جنگ اوکراین و روسیه شاهد بودیم. عمده نفت و گاز را در منطقه را روسیه تامین می‌کرد.  اوضاع منطقه از وضعیت مساعدی برخوردار نیست و سیاست دولت آقای پزشکیان نیز جنگ نیست اما اگر بخواهند جنگ را به ما تحمیل کنند، ما با کسی شوخی نداریم. چرا که مباحثی همچون سیادت، ارتباطات ارزی، امنیت، مسایل عالی کشور و آبروی ما در منطقه و جهان اسلام مطرح است، بنابراین ما تمام سعی خود را خواهیم کرد تا این اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: همان طور که می دانید نتانیاهو در حال نابودی است و دیگر چیزی برای از دست دادن وجود ندارد؛ بنابراین اسرائیل حاضر است دست به هر جنایتی بزند که شکست نخورد، اما یک نکته دیگر نیز وجود دارد. اسرائیلی‌ها حاضرند صد تا مثل نتانیاهو را قربانی کنند ولی اسرائیل در جنگ شکست نخورد چرا که شکست رژیم به معنای شکست تمام طرح‌های آمریکا در منطقه است. کشورهای منطقه نیز مرعوب هستند و تمایلی به وقوع جنگ را در آن ندارند چرا که تمام کشورهای حوزه خلیج فارس پر از پایگاه‌های نظامی است. اکثر پایگاه‌های مهم نظامی عراق دست آمریکایی‌ها است. در آذربایجان هم آمریکا و هم اسرائیل حضور دارد. احتمال دارد تا اقدام علیه خاک ایران از سوی خاک آذربایجان صورت بگیرد چرا که بین باکو و رژیم صهیونیستی همکاری نظامی وجود دارد. باید دید اردوغان چگونه می تواند علی اف را مهار کند تا خاک آذربایجان محل تجاوز به ایران نشود.

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص اینکه آیا بعد از پایان جنگ شاهد تغییرات در ساختار حزب الله و حماس خواهیم بود، گفت: بدون تعارف حزب الله دچار آسیب شده است و باید ترمیم شود. الان شورای حزب الله خیلی سخت می‌توانند دور هم جمع شوند و تصمیم بگیرند. یادگار شهید نصرالله این بود که تشکیلات را به گونه ای سازماندهی و رهبری می کرد که متکی به فرد نباشد. این ویژگی در مدیریت شهید نصرالله خیلی ویژه و ممتاز بود. با وجود شهادت فرماندهان ارشد حزب الله،  ۵۰-۶۰ درصد نیروهای حزب الله آتش به اختیار هستند و به خوبی می‌دانند در چه زمان و مکانی باید چه اقدامی انجام دهند. تشکیلات زیرساختی حزب الله به قدری محکم و منسجم است که با یک ضربه از بین نمی رود. قبل از سید حسن دبیر کل حزب الله سید عباس موسوی بود. اسرائیل، وی و همسرش را در یک خودرو در حال بازگشت از جنوب لبنان به شهادت رساند، اما حزب الله از بین نرفت، بنابراین همان گونه که حماس پس از شهادت اسماعیل هنیه با حضور «یحیی سنوار» ترمیم شد، حزب الله نیز دبیر کل خود را انتخاب خواهد کرد و فرماندهان جدید نیز جایگزین می‌شوند.   

کد خبر 1784826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha