تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

احمدی با بیان اینکه تقویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است، گفت: در ارزیابی کارکرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، موضوع اخلاق محوری و دغدغه‌مندی را به عنوان شاخص موفقیت لحاظ کنید.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، «محمدمهدی احمدی»، مدیرکل حوزه وزارتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز(چهارشنبه، ۱۸ مهرماه) از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بازدید کرد و در جریان فعالیت های بخش های مختلف این مجموعه قرار گرفت.

احمدی در نشستی با رئیس و معاونان ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با اشاره به  اهمیت جایگاه مسجد گفت: حضور بنده در این مجموعه به این دلیل است که مسجد برایم اولویت دارد، زیرا که معتقدم مسجد برای خودم هم برکت دارد، خداوند به شما فعالان این مجموعه خیر و برکت شامل کند، امیدوارم خدمت برای مسجد، ذخیره آخرت برای شما باشد.

مدیرکل حوزه وزارتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام به معیشت کارکنان مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یکی از موضوعات مهم دانست و افزود: ما در مقابل زندگی مردم مسئول هستیم چراکه اقتصاد در دیانت مردم تاثیرگذاری فراوانی دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: در روایات اسلامی آمده است خداوند از حق الله می گذرد، اما از حق الناس کوتاه نمی آید، بنابراین باید نسبت به حق مومن کوتاهی نکنیم.

تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

احمدی با بیان اینکه در نگاه مومنانه با دو شاخص روبرو هستیم، تصریح کرد: یک شاخص، مسئولیت پذیری است اینکه فرد نسبت به سرنوشت دیگران احساس مسئولیت دارد، به عنوان مثال در قبال جنایت های رژیم غاصب اسرائیل بی تفاوت نباشد، نگاه دینی در انسان دغدغه ایجاد می کند که در برابر هم‌دین و همنوع خود بی تفاوت نباشد و این شاخصه باید در بچه های کانون های مساجد مورد توجه قرار گیرد و شاخصه دیگر، اخلاق محوری است رمز موفقیت پیامبر(ص) اخلاق مداری بود که باید سیره و منش ایشان به مردم معرفی شود. 

اخلاق محوری در کانون های مساجد مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل حوزه وزارتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نسل جوان امروز دوران قبل و بعد از انقلاب، دوران دفاع مقدس، امام خمینی(ره) را ندیده است و از نزدیک شناختی از مقام معظم رهبری ندارد و با تحلیل و رفتار ما و دیگران در مورد آنها(امام و رهبری) نگاهش شکل می گیرد، بنابراین اگر می خواهید در کانون های فرهنگی هنری مساجد زیست مومنانه شکل بگیرد، اخلاق، محور باشد باید همه ارکان مسجد اعم از امام جماعت، هیأت امنا و ... برخورد مناسب با نوجوانان و جوانان داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مسجد باید تربیت‌ساز باشد، خطاب به مسئولان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در ارزیابی کارکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، موضوع اخلاق محوری و دغدغه مندی را به عنوان شاخص موفقیت لحاظ کنید.

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین «کمال الدین خداداده»، روز ۱۹ مهر، سالروز بیانات رهبر معظم انقلاب درباره کانون های مساجد را، یک روز بزرگ برای بچه های مسجد و کانون های فرهنگی هنری دانست و اظهار کرد: اگر در سپهر فرهنگی و حکمرانی جامعه این نکته رهبری مورد توجه قرار می گرفت، مساجدمان بیش از این رونق داشتند. تاکیدات و فرمایشات رهبری در مورد کانون های فرهنگی هنری مساجد راهگشا برای اهالی مسجد است.

تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

مسجد، مومن مجاهد و مومن هنرمند تربیت می کند

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه سالیان سال است که مسجد مرکز تربیت مجاهد و مومن هنرمند انقلابی بوده و است، ابراز کرد: ما در کانون های فرهنگی هنری مساجد از محتواهای فاخر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده می کنیم، از طرفی مساجد هم از طریق کانون های فرهنگی هنری به دولت خدمات ارائه می دهند و کانون های مساجد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هم تعامل و همکاری دارند.

تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

هشت هزار کتابخانه مسجدی شناسنامه‌دار شده اند

وی برگزاری گردهمایی خادمان کتاب را یکی از برنامه های در نظر گرفته شده برای هفته کتاب نام برد و گفت: در حوزه کتابخانه ها از ۱۲ هزار کتابخانه مسجد، هشت هزار کتابخانه مسجد دارای شناسنامه شده اند.

این گزارش می افزاید: در ادامه این نشست «مهدی مقدم»، با اشاره به اینکه کادرسازی فرهنگی و هنری برای انقلاب اسلامی از مسجد شکل می گیرد، گفت: یکی از اصلی ترین مسیرهای طی شدن هنر متعالی از مساجد است و جریان فرهنگی مطابق با آرمان های انقلاب و قانون اساسی از مسجد شکل می گیرد.

۵۱ درصد کانون های مساجد، روستایی هستند

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به فعالیت ۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری در کشور بیان کرد: ۵۱ درصد کانون های مساجد روستایی هستند و ما در برنامه ریزی ها اقتضائات روستاها را در کنار شهرها در نظر می گیریم.

مقدم مرکز رشد و تربیت را یکی از مجموعه های فعال در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نام برد و تصریح کرد: اگر می خواهیم هنرمند متعهد تربیت نماییم باید در برنامه ریزی ها هدف محوری را مورد توجه قرار می دهیم و در همین راستا ما با آموزش و پرورش برای مرکز رشد و تربیت همکاری داریم به طوری که در برنامه های اوقات فراغت تابستانی تلاش کردیم که مدارس با کانون های مساجد مرتبط شوند. چراکه رهبری تاکید داشته اند آموزش و پرورش باید با مجموعه های برکت آفرین همانند مسجد ارتباط داشته باشند.

تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

اهتمام به تبدیل مساجد به پایگاه قرآن

در ادامه این نشست «احسان مولوی» ، اهتمام به فعالیت های قرآنی را یکی از رویکردهای ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برشمرد و ابراز کرد: درراستای تحقق مطالبات رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآن فراخوان برگزاری کرسی های تلاوت در مساجد اعلام شد و بیش از سه هزار کانون در این فراخوان شرکت کردند.

مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: با دستگاه‌ها و سازمان های مختلف نیز در این زمینه هم‌افزایی داشته ایم ضمن اینکه ارائه خدمات مستمر همچون تامین قاری نیز در سامانه بچه های مسجد فراهم شده است.

وی برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را یکی دیگر از فعالیت های قرآنی نام برد و تصریح کرد: در نظر داریم داریم در قالب این مسابقات، رقابت های بین‌مسجدی را هم مورد توجه قرار دهیم.

استاندارسازی در حوزه تعلیم و تربیت

«هادی کاظمی» نیز در این نشست گفت: بازخوانی ماموریت در حوزه کودکان و نوجوانان را در کانون های مساجد را مورد توجه قرار دادیم، درهمین  راستا موضوع استاندارسازی در حوزه تعلیم و تربیت را مورد اهتمام قرار گرفت، زیرا معتقدیم که رفتارها در کانون های مساجد باید بر اساس اصول اسلامی باشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر تمرکز بر موضوع حوزه  نوجوان نخبه کشور است که لازم بود این موضوع مورد توجه قرار گیرد که بحث نخبه پروری نباید تنها در موضوع درسی باشد بلکه باید در حوزه فرهنگی وهنری نیز مورد توجه قرار گیرد.

احیای فرهنگ و هنر مسجدی

«حسین عالم‌بخش» نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های مساجد برای انجام فعالیت های هنری گفت: در دهه ۶۰ مساجد در حوزه هنرهای نمایشی فعال بودند که در مقطعی این فعالیت ها کمرنگ شد و در حال حاضر با شعار بازگشت به مسجد در تلاش هستیم که این رویکرد دوباره تقویت شود.

مشاور هنری رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور راه اندازی مدرسه تئاتر شبستان را یکی از اتفاقات مبارک در این مجموعه دانست و گفت: تلاش کردیم با حضور اساتید برجسته تئاتر کادرسازی در این زمینه داشته باشیم، ضمن اینکه از طریق سامانه بچه های مسجد اساتید و مربیان تئاتر پاسخگوی سوالات بچه های مسجد هستند و تاکنون ۱۷ گردهمایی برای گروه های نمایشی برگزار شده است.

وی به برگزاری جشنواره ئتاتر بچه های مسجد(شبستان) در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ اثر به این جشنواره رسید و ۲۸ اثر در مرحله ارزیابی نهایی برگزیده شدند و دو برگزیده این جشنواره نیز به جشنواره بین المللی تئاتر کشور نیز راه یابد.

ظرفیت نمایشی کانون های مساجد بازوی قوی برای وزارت فرهنگ

عالم بخش گفت: ۲۸ گروه نمایش در ۱۴ مسجد اقدام به اجرای تئاتر نمودند که جریان سازی و هویت بخشی برای بچه های مسجد به همراه داشته است و این ظرفیت می تواند بازوی قوی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

محمدی، مدیرکل هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور نیز در ادامه این نشست چاپ کتاب مربی گری و آواز دسته جمعی، راه اندازی مجمع ملی سرود، تولید سرودهای فاخر بویژه در اتفاقات در لبنان، اجرای طرح «مسجد سینما»، و امضای تفاهم نامه با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آموزش خوشنویسی (خط نسخ) را بخشی از فعالیت های هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور نام برد.

خیز کتابخوانی در کانون های مسجدی

«مسیح لهراسبی»، نیز در این نشست اهتمام به  موضوع تولید، ترویج، نقد کتاب در فعالیت های کتابخانه ای کانون های مساجد را یکی از فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در حوزه کتابخوانی دانست و گفت: تولید ۶۰ عنوان کتاب توسط انتشارات ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، تولید ۶۳ کتاب صوتی، اجرای طرح شنبه های با کتاب، و تشکیل گعده های کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب، اجرای طرح پالایش کتاب های کتابخانه های مساجد، تزریق کتابهای جدید به کتابخانه ها، آموزش کتابداران و مشارکت در جشنواره دوستدار کتاب بخشی از فعالیت های کتابخانه ای این مجموعه است.

«محمدتقی محمدیان» نیز در این نشست گفت: مسجد علاوه بر کارکرد عبادی و نیایشی، پناهگاه مردم، و پایگاه ولایت است، مسجد می تواند همانند مسجد ضرار و یا مسجد قبا کارکرد داشته باشد و اگر اساس مسجد از تقوا باشد می تواند انسان مومن تربیت کند.

معاون سازماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بازدید مدیر کل حوزه وزارتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مرکز ارتباطات مساجد کشور هم ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های این مجموعه گفت: این مرکز این مزیت را دارد که همزمان با ارائه خدمات در عرصه تحلیل میدانی، نظرسنجی و افکار سنجی نیز خدمات می دهد.

تلاش برای بهره گیری از ظرفیت خیرین

وی ادامه داد: تلاش داریم که از ظرفیت خیرین نیز بهره بگیریم تا بخشی از مشکلات مطرح شده از سوی مساجد را حل کنند. از طرفی مشکلات مطرح شده را برای رسیدگی به دستگاه‌های مختلف ارسال و حتی پنل مدیریتی نیز برای برخی از دستگاه‌های تهیه نموده ایم که کارشناسان آن دستگاهها خودشان مستقیم با تماس گیرندگان مرتبط شوند.

احمدی در پایان این مراسم ضمن رونمایی از پوستر طرح «میهمانی آیه ها»، از نزدیک در جریان فعالیت های مجموعه مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور قرار گرفت و به سوالات تعدادی از تماس گیرندگان پاسخ داد و در پاسخ به یکی از مدیران کانون های مساجد که از کمبود بودجه کانون ها گلایه مند بود، گفت: تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت کانون های مساجد است.

تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

 راه اندازی مرکزارتباطات مردمی مساجد کشور اقدام ارزشمند

وی راه اندازی این مرکز را یکی از اقدامات ارزشمند دانست و افزود: این مرکز می تواند سوالات و مشکلات مردم را به دستگاههای مربوط منتقل نماید.

تقویت کانون‌های مساجد رویکرد وزارت فرهنگ است

کد خبر 1785030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha