نیاز همیشگی جامعه به سبک زندگی رئوفانه رضوی

حجت الاسلام غفوری با بیان اینکه نیاز جامعه به سبک زندگی رئوفانه رضوی لازم و همیشگی است، گفت: امام رضا علیه السلام یک شخصیت فوق العاده دلسوز بودند و تحمل دیدن رنج و گرفتاری دیگران را نداشتند و نیاز به این نوع رفتار در زندگی و جامعه امروزی بسیار احساس می شود.

حجت الاسلام محمدرضا غفوری-دانش آموخته درس خارج حوزه علمیه قم- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با توجه به چهارشنبه های امام رضایی(ع) اظهار داشت: «رئوف» یکی از القاب امام رضا(ع) است و حس و برخورد ایشان با کسانی که عرض حاجت می کردند بخصوص شیعیان باعث شده بود تا این لقب را به ایشان داده شود چرا که امام رضا(ع) تحمل دیدن سختی آنان را نداشتند. 

وی ادامه داد: رفتار جانبی امام رضا علیه السلام نیز در این زمینه بسیار تاثیر داشت و ایشان بین هیچ کس فرقی نمی گذاشتند و با غلامان، کارگران و خادمان هم سفره می شدند و هیچ وقت بلند صحبت نمی کردند. 

حجت الاسلام غفوری با اشاره به اینکه امام رضا علیه السلام یک شخصیت فوق العاده دلسوز بودند، افزود: ایشان تحمل دیدن گرفتاری و رنج و تحمل دیگران را نداشتند و عموم مردم از امام رضا(ع) مهربانی دلسوزانه مادرانه مشاهده می کردند. 

کارشناس حوزه دین با بیان اینکه پرداختن و توجه کردن به بحث رئوف و مهربانی نیاز همیشگی جامعه است، گفت: در این زمینه موانعی وجود دارد که نمی گذارد صفت رأفت بروز پیدا کند و انسان ها هم نیاز دارند که نسبت به خود و دیگران با نگاه رئوفانه برخورد کنند. 

وی در ادامه عنوان کرد: موانعی وجود دارد که مانع تحقق این نوع سبک زندگی می شود و اولین مانع، شیطان است چرا که به دنبال اختلاف انداختن بین جمع های مومنانه است. 

حجت الاسلام غفوری ادامه داد: دومین مانع نگاه مادی و نگرانی های نابجای انسان ها نسبت به زندگی مادی خودش است. همه دوست دارند ایثار کنند اما گاهی اوقات به خاطر نگاه مادی، ایثار برایشان سخت می شود. 

دانش آموخته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه مقدمه رئوف بودن این است که ویژگی های منفی از انسان دور باشد، افزود: کسی که اسیر حسادت و کینه ورزی و بدبینی است نمی تواند نسبت به دیگران رئوف باشد.

وی در ادامه گفت: رأفت در اوج و قله ای قرار دارد که تا از دامنه صفات بد اخلاقی عبور نکنیم و بدبینی ها را کنار نگذاریم و صفات مثبت را دارا نشویم به این قله زندگی رئوفانه نمی رسیم. 

کارشناس حوزه دین اظهار کرد: رأفت از اهداف زندگی مومنانه است و افقی بالاتر از سبک زندگی دارد و وقتی سبک زندگی اصلاح می شود تازه زندگی رئوفانه به دست می یابد. 

حجت الاسلام غفوری با بیان اینکه اوج زندگی رئوفانه در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) دیده خواهد شد، افزود: در این راستا عدالت گسترش پیدا می کند و خیلی از بدی ها برطرف می شود و آغاز سیر بشر به سمت کمال و نقطه شروع اوج سبک زندگی مومنانه، یک رفتار رئوفانه با دیگران است.

دانش آموخته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان عنوان داشت: حلقه میانی رسیدن بشر به اهداف عالیه و درک معنای توحید و اطاعت محض و عبد بودن کامل نسبت به خداوند، زندگی رئوفانه قرار دارد.

کد خبر 1785925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha