نقشی که زنان در پشتیبانی از جبهه مقاومت ایفا کرده‌اند

همسر شهید مدافع حرم بلباسی با بیان اینکه همسران شهدای مدافع حرم از حضرت خدیجه(س) الگو گرفته‌اند، گفت: آنها نسبت به زنان و دختران سوریه و عراق مسلمان احساس وظیفه کردند و حاضر شدند که خانواده خودش را تحت شرایط سخت قرار دهند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین نشست از سلسله نشست های «نصر شیرین» درباره نسبت زن و مقاومت با موضوع سبک زندگی زن و مقاومت در جهان امروز صبح امروز (چهارشنبه، ۲۵ مهر ماه) به همت کانون های تخصصی خواهرانِ ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، «محبوبه بلباسی» پیرامون سبک زندگی و مقاومت، گفت: امروز برخی می گویند که اتفاقات غزه و لبنان بعد از عملیات هفت اکتبر رخ داده است اما مردم فلسطین و غزه ۷۵ سال است که با اسرائیل درگیر و شاهد تجاوزات این رژیم غاصب به کشورشان هستند، آنها که در دوران دفاع مقدس و کسانی که جنگ را درک کرده اند، می توانند شرایط امروز مردم غزه را درک کنند.

همسر شهید مدافع حرم محمد بلباسی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: مردم غزه و فلسطین صبر و شکیبایی را از مردم ما آموختند و دیدیم که در انتفاضه و جنگ ۳۳ روزه لبنان آنها با الگو برداری از ملت ایران توانستند در برابر دشمن ایستادگی و مقاومت کنند و به پیروزی دست یابند. آنها در مبارزات‌شان با اسرائیل ابتدا با سنگ از خود دفاع می کردند، اما کم کم مجهز شدند و امروز با ابزارهای جنگی که خودشان آنها را ساخته اند با دشمن مقابله می کنند، برخلاف آنچه برخی می گویند ایران این تجهیزات را به آنها داده است، آنها خودشان به رشد و توانمندی دست یافته اند و زنان آنها نیز به تاسی از زنان ایرانی و همسران شهدا مقاوم شده و به رشد رسیده اند.

نقشی که زنان در پشتیبانی از جبهه مقاومت ایفا کرده‌اند

وی با اشاره به بی‌تفاوتی برخی از مردم نسبت به قضایای فلسطین، غزه و لبنان افزود: همواره در طول تاریخ این گونه بوده و برخی نسبت به این اتفاقات بی تفاوت بوده اند و مربوط به اتفاقات لبنان و غزه نیست، در دوران ائمه اطهار(ع)، در طول دوران دفاع مقدس ما نیز برخی از مردم نسبت به مسائل جنگ بی دغدغه و برخی نیز خودشان و خانواده شان درگیر جنگ بودند. خوشبختانه ما در زمانه ای که مقام معظم رهبری و شهید سید حسن نصرالله درک کرده ایم، زندگی می کنیم و به وضوح حق و باطل را می بینیم.

مقاومت مردم لبنان ریشه‌دار در فرهنگ تشیع

وی با اشاره به تفاوت های روحیه مردم لبنان و غزه در شرایط جنگ های امروز افزود: مردم لبنان هیچ وقت نمی خواهند که درد و رنج‌شان انعکاس یابد و این برگرفته از قدرت ایمان و اعتقادات تشیع و الگوبرداری از مردم ایران است. ملت ما وقایع انقلاب سال ۵۷ و دوران دفاع مقدس را درک کرد و دید و مردم و زنان لبنان هم از ما الگو برداری کرده اند.

به تریبون‌های زنانه برای جهاد تبیین نیاز داریم

این همسر شهید مدافع حرم با اشاره به تبلیغات دشمنان در فضای مجازی گفت: با توجه به گسترش حضور و استفاده مردم از شبکه های مجازی امروز نمی توان، بدون پشتوانه و مطالعه در بستر فضای مجازی اقدام به تولید محتوا پیرامون وقایع لبنان و فلسطین نمود، وظیفه ما این است که در جمع های خانوادگی و دوستانه به صورت هدفمند و با فناوری های روز به روشنگری در این زمینه بپردازیم و تریبون های زنانه در این زمینه رسالت جهاد تبیین را به خوبی انجام دهند، زیرا که مقام معظم رهبری همواره بر بحث جهاد تبیین تاکید داشتند، امروز با پیشرفت های دنیا و روند توسعه هوش مصنوعی ما نباید از دشمنان عقب بمانیم، زیرا که سال هاست آمریکا با تشکیل لشکر سایبری به صورت ناجوانمردانه در این فضا فعالیت می کند.

همسر شهید مدافع حرم محمد بلباسی گفت: حضور مدافعان حرم در سوریه برای بازدارندگی جنگ از کشورمان بوده است و من زمانی که همسرم در سوریه حضور داشت اطلاعاتی از سوریه و شرایط آنجا نداشتم حتی پس از شهادت وی نام منطقه خان‌طومان را که محل شهادت وی بود، شنیدم و پس از شهادت شهید بلباسی و ۱۳ شهید مدافع حرم از مازندران و پس از حضور شهید قاسم سلیمانی در این استان، قریب ۲۰۰ هزار نفر برای اعزام به سوریه ثبت نام کردند که آن هم به دلیل جریان و خطی بود که این شهدا ایجاد کردند، تا قبل از آن شهدای مدافع حرم به صورت مخفیانه تدفین می شدند.

وی خاطرنشان کرد: البته در بحث مقاومت و جنگ غزه و لبنان برخی از مردم با وجود گرایشات فکری متفاوت اما در این موضوع دیدگاهشان همسو است، به گونه ای که می بینیم مسئولان و فعالان و برخی از شخصیت ها  در بحث قضایای لبنان و فلسطین دیدگاه واحدی دارند و می بینیم که وزیر خارجه برای پیگیری قضایای لبنان در شرایط جنگی به بیروت می رود و یا رییس مجلس شورای اسلامی با هواپیمایی که خود خلبان آن است در لبنان حضور پیدا می کند؛ همان گونه که در بحث اربعین همه اتفاق نظر دارند و بیش از ۲۰ میلیون نفر در این راهپیمایی حضور پیدا می کنند.

شاید ما در تبیین کوتاهی کرده‌ایم

بلباسی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی امروز بیداری اسلامی منطقه را فرا گرفته است و اتفاقات لبنان و غزه نیز در کنار سختی ها، شیرینی هایی هم دارد. اگر برخی از مردم نسبت به قضایایی همچون بحث جنگ لبنان و غزه و یا بحث حجاب بی دغدغه هستند، شاید ریشه در اشتباهات ما هم دارد که از حجاب بد دفاع کرده ایم، زیرا که دیدیم بعد از عملیات وعده صادق ۲ برخی از مردم که با جنگ و حمایت از لبنان و غزه مشکل داشتند، نیز نسبت به افتخارآفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احساس غرور کردند.

وی ادامه داد: امروز باید روش و منش شهید حاج قاسم سلیمانی و مقام معظم رهبری در جذب حداکثری مورد توجه قرار گیرد و با انجام کار ریشه ای برای جذب حداکثری تلاش کنیم.

در ادامه «انسیه برومند»، مدیر آموزش و پژوهش ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز با اشاره به بی تفاوتی برخی از مردم نسبت اتفاقات و قضایای غزه و لبنان، گفت: امروز برخی پای مقاومت و امام ایستاده اند و برخی نیز مدل زندگی‌شان به گونه ای است که نسبت به این وقایع بی تفاوت هستند. ما وظیفه داریم که در این زمینه اطلاع رسانی داشته باشیم، امروز زنان لبنان جنس مقاومت‌شان از مقاومت زنان ایرانی الگوبرداری شده و ریشه در تربیت برگرفته از سیره امیرالمومنین(ع) دارد و نبرد حق علیه باطل را درک می کنند.

نقشی که زنان در پشتیبانی از جبهه مقاومت ایفا کرده‌اند

وی ادامه داد: شهدای دفاع مقدس با شهدای مدافع حرم نیز تفاوت هایی داشتند، شهیدان دفاع مقدس برای دفاع از ناموس و وطن و مرزهای کشور به جبهه ها عازم شدند، اما شهدای مدافع حرم  جنگ را کیلومترها دورتر از وطن و خانواده درک کردند و تفکرتشان تمدنی تر، عمیق تر و ایمانشان جذاب تر است، چرا که نسبت به زنان و دختران سوریه و عراق مسلمان احساس وظیفه کردند و حاضر شدند که خانواده خودش را تحت شرایط سخت قرار دهند، زن این خانواده نیز این شرایط را درک کرد و ارزشش بالاتر است.

برومند خاطر نشان کرد: همسران شهدای مدافع حرم از حضرت خدیجه(س) الگو برداشتند، حضرت خدیجه(س) به دلیل آنکه در کنار پیامبر(ص) بود، حتی در زمان تولد فرزندش هم تنها بود و به دلیل همراهی با پیامبر(ص) و اینکه با کسی ازدواج کرده بود که ایده اش برابری انسان ها و مبارزه با ظلم بود تا پای جان در کنار پیامبر(ص) ایستاد، ظلم های بسیاری را دید. در روایت ها آمده است که دو چیز اسلام را حفظ کرد یکی شمشیر امام علی(ع) و دیگری ثروت حضرت خدیجه(س) که باید بگوییم که فقط ثروت ایشان نبود بلکه مهر و محبت ایشان که نثار اسلام کرد، نیز مهم بود و امروز شهدای مدافع سختی های بسیاری در نبود همسرشان تحمل کردند.

برومند خاطرنشان کرد: امروز شهید مدافع حرم و مقاومت ها و صبر زن لبنانی باید دیده و روایت شود و جامعه امروز ما نیازمند روایتگری مقاومت های این زنان است.

کد خبر 1786000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha