آغاز طرح ملی «طروات» در مساجد ارومیه

با اختتامیه طرح ملی «مسجد، کانون نشاط دو» طرح «طراوت» در کانون های مساجد ارومیه آغاز شد.

خبرگزاری شبستان_ آذربایجان‌غربی؛ طرح ملی «طراوت» برای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، معمولاً به طرح‌ها و برنامه‌هایی اشاره دارد که با هدف تقویت نقش اجتماعی و فرهنگی مساجد طراحی می‌شوند و این طرح‌ها معمولاً به دنبال ایجاد پویایی و حیات بیشتر در مساجد و جلب مشارکت بیشتر مردم، به ویژه جوانان، هستند.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی مانند نمایشگاه‌ها، مسابقات هنری و کلاس‌های آموزشی، برگزاری کلاس‌های آموزش دینی و قرآنی،  ارائه برنامه‌های جذاب و مناسب جوانان برای جذب آن‌ها به مساجد،  ایجاد محیطی برای تعاملات اجتماعی با برگزاری نشست‌ها و میزگردها، کارگاه‌های نقاشی، خوشنویسی، فیلم‌سازی و تئاتر، برگزاری مسابقات قرآنی، فرهنگی و هنری از جمله برنامه های این طرح است.

در اقدامی ارزشمند و با هدف ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی در بین کودکان و نوجوانان، مراسم افتتاحیه طرح ملی طراوت و اختتامیه مسجد کانون نشاط ۲ و طرح شهید سید ابراهیم با حضور پرشور بیش از ۷۰۰ عضو از ۳۰ کانون فرهنگی هنری مساجد مناطق کم برخوردار شهرستان ارومیه برگزار  شد.

مهارت افزایی از اهداف اصلی طرح ملی «طراوت»

محسن رضایی، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی، در این مراسم گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی امسال در اجرای طرح ملی «مسجد، کانون نشاط ۲» رتبه یک کشوری را با کمک و همراهی مدیران کانون های فعال و اعضای مسجدی کانون ها کسب کرده که اتفاق بسیار بزرگ و مهمی در استانی که تلفیقی از شیعه و سنی هستند، است.

وی افزود: طرح «طراوت» یکی از طرح های مسجد محوری و ماحصل طرح ملی «مسجد، کانون نشاط دو» است که با همکاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد و شهرداری ها در سطح استان برگزار خواهد شد.

رضایی ارتباط گیری، مهارت افزایی، ارتباط نوجوانان با مساجد و خادمان مساجد و گروه های مختلف را از اهداف اصلی این طرح عنوان کرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی گفت: در سطح استان تا به امروز ۹۰ کانون در شهرهای خوی، میاندوآب، مهاباد و ارومیه برای اجرای طرح «طروات» شناسایی شده است.

رضایی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های فرهنگی هنری به‌صورت هدفمند و تربیت‌محور در مساجد انجام می‌شود، اضافه کرد: طرح طراوت به‌صورت محله‌محور، خانواده‌بنیان، مسجد پایه، نگاه ایجابی با رویکرد نشاط اجتماعی در مساجد استان اجرا خواهد شد.

وی گفت: طرح طراوت می تواند نقطه قوتی برای فعالیت های فرهنگی و هنری ما در جامعه باشد.

ذائقه شناسی نسل‌های جدید در مساجد

رضا ابراهیمی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: برای تقویت و پیوند فرزندانمان با مساجد و فعالیت‌های فرهنگی در اوقات فراغت این طرح ایده و حرکت خوبی است تا در آینده جوانان مسجدی و اهل فرهنگ و هنر داشته باشیم.

وی افزود: مساجد باید برنامه های خود را طبق ذائقه و علاقه نوجوانان اجرا کنند که این عامل می تواند تاثیر مهمی برای جذب نوجوانان داشته باشد.

آغاز طرح ملی «طروات» در مساجد ارومیه

استعدادیابی در حوزه تئاتر

اسماعیل پویامنش، نویسنده و کارگردان ارومیه‌ای در حاشیه این مراسم به شبستان گفت: باتوجه به اینکه فعالیت بیشتر من در حوزه تعزیه و تئاتر است امروز نیز موضوع استعدادیابی را در بین نوجوانان انجام دادیم.

وی گفت: هر کسی در تست بازیگری و استعدادیابی موفق باشد انتخاب شده و به اداره کل ارشاد برای حضور در دوره های تئوری و عملی معرفی خواهند شد.

پویامنش گفت: این منتخبان ۱۲ جلسه که ۸ جلسه آن تئوری و ۴ جلسه آن عملی بوده شرکت خواهند کرد که بعد از موفقیت در این دوره ها برای اجرا معرفی می‌شوند.

تشکیل حلقه‌های صالحین با حضور فرمانده سپاه ارومیه

سرهنگ مهدی رضوی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه نیز در این گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب آمدن کودکان، نوجوانان و حتی جوانان از فضای مجازی به فضای حقیقی شده و فرصتی فراهم می‌کند تا شعائر و معارف خود را به فرزندانمان که آینده‌ساز کشور و ادامه‌دهنده اهداف این نظام هستند آموزش دهیم.

وی بیان کرد: حتی حضور کودکان و نوجوانان در این اردوهای فرهنگی از گروه های مختلف در استان ما که رنگین کمان اقوام و ادیان مختلف بود، باعث وحدت می شود.

آغاز طرح ملی «طروات» در مساجد ارومیه

آغاز طرح ملی «طروات» در مساجد ارومیه

گفتنی است؛ این مراسم  با مشارکت معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی، قرارگاه تحول اجتماعی و شهرداری و شورای شهر ارومیه برگزار می‌شود، روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه در دهکده ساحلی چیچست برگزار شد و اجرای بازی‌های گروهی، مسابقه، تئاتر از جمله برنامه های جنبی این اردوی یک روزه بود.

یک هزار و ۴۷۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان آذربایجان غربی فعال هستند که از این تعداد کانون ۴۵۰ مورد اهل سنت و بیش از ۷۰۰ کانون روستایی بوده و  ۱۰۶ هزار نوجوان عضو این مراکز بوده که بالای ۸۰ درصد این افراد نوجوان بوده و فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری انجام می دهند.

آغاز طرح ملی «طروات» در مساجد ارومیه

کد خبر 1786151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha