اردوگاه «تل السطان» در غزه؛ مکان شهادت «معمار طوفان الاقصی»

اردوگاه «تل السطان» در شمال غربی شهر رفح در نوار غزه مکان شهادت «یحیی سنوار» است که به کابوس رژیم صهیونیستی تبدیل شده بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، اردوگاه «تل السطان» در شمال غربی شهر رفح در نوار غزه قرار دارد که بخشی از اردوگاه رفح به شمار می آید که به جای اردوگاه کانادایی پس از توافق کمپ دیوید در  رزهای مصر تاسیس تاسیس شد و آژانس امداد و کار سازمان ملل برای پناهندگان(آنروا) کار اسکان فلسطینی در سال ۲۰۰۰ را آغاز کرد.

تل السطان مکانی است که نیروهای رژیم صهیونیستی در یک عملیات نظامی با تعدادی از نیروهای عزالدین قسام شاخه نظامی حماس درگیر شدند که در این درگیری «یحیی سنوار» رئیس دفترسیاسی حماس به شهادت رسید.

در اینجا نگاهی به اردوگاه تل السطان در شهر رفح در نوار غزه مکان شهادت «یحیی سنوار» که به کابوس رژیم صهیونیستی تبدیل شده بود، می کنیم.

اردوگاه تل السطان در غرب شهر رفح قرار دارد و شعبه ای از شعب اردوگاه رفح به شمار می آید. این اردوگاه در کنار اردوگاه‌های دیگر مانند اردوگاه الشابوره و اسدود و سایر اردوگاه ها قرار دارد.

براساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، جمعیت اردوگاه رفح در سال ۲۰۲۴ میلادی نزدیک به ۴۴ هزار و ۲۲۷ نفر رسیده است.

این اردوگاه برای اسکان پناهندگان اردوگاه سابق کانادایی تاسیس شد که پس از توافقنامه کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ بین مصر و اسرائیل منعقد شد.

آنروا اردوگاه کانادایی را در سال ۱۹۶۷ تاسیس کرد که پس از اینکه اشغالگران بخشی از اردوگاه رفح را با هدف تعریض برخی جاده های با انگیزه امنیتی تخریب کردند. آنروا نام این اردوگاه را یک لشکر کانادایی گرفت که پس از سال ۱۹۵۶ در منطقه مستقر بود و وابسته به سازمان ملل بود.

آنروا از سال ۱۹۹۴ با کمک مالی آژانس توسعه کانادا، آماده سازی اردوگاه جدید پناهندگان کانادا را آغاز کرد و روند انتقال پناهندگان به اردوگاه تل السلطان از سال ۲۰۰۰ آغاز شد و جمعیت آنها در آن زمان نزدیک به ۱۷ هزار نفر رسید.

سنگر مبارزه

با آغاز درگیری‌ها بین مقاومت اسلامی در غزه و ارتش صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، این اردوگاه به پایگاهی برای بسیاری از عملیات‌های مقاومت تبدیل شد و همچنین هدف برای تیراندازی ارتش اسرائیل بود. که چندین قتل عام در این اردوگاه مرتکب شد.

در بمباران اردوگاه آوارگان در منطقه تل السلطان در ۲۶ می ۲۰۲۴ توسط اسرائیل  نزدیک به ۳۵ فلسطینی شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند، همچنین تعداد زیادی از خیمه ها سوزانده شد.

در ۲۸ می ۲۰۲۴ نیز ارتش اشغالگر اسرائیل منطقه تل السلطان را به شدت بمباران کرد که منجر به شهادت تعدادی از فلسطینی ها و محاصره تیم های پزشکی و بیماران در داخل درمانگاه تل السلطان و بیمارستان اندونزی شد.

 گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس، در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کرد که مبارزان قسام وفق شده‌اند گروهی از سربازان اسرائیلی را در یک کمین در یک عملیات ترکیبی علیه خودروهای ارتش اشغالگر که در حال نفوذ به تل السطان بودند، به هلاکت برسانند.

 در ۱۶ ژوئن نیز دو فلسطینی بر اثر تیراندازی رژیم صهیونیستی در این منطقه به شهادت رسیدند و ارتش اسرائیل آمبولانس هایی را که در تلاش بودند پیکر شهدا را بیرون بیاورند، هدف قرار دادند.

گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، صحنه‌هایی را منتشر کرد که مبارزه آن با همکاری گردان‌های قسام یک تانک اسرائیلی از نوع مرکاوا پاز را در تقاطع ابوعیاش در تل السلطان را در ۱۳ آگوست هدف قرار دادند.

 در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴، ارتش اسرائیل و  شین بت بیانیه ای مشترک منتشر کردند که سه نفر از اعضای قسام پس از درگیری نظامیان اسرائیلی در ساختمانی در تل السلطان به شهادت رسیدند که در میان آنها «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز بود. نظامیان صهیونیستی به طور تصادفی او را به شهادت رساندند و از این مسئله غافلگیر شدند.

شهادت سنوار با لباس رزم، رد قاطع سخنان و ادعاهایی بود که او از داخل تونل ها فرماندهی می کند و اسرای اسرائیلی را برای درامان بودن جانش با خود می برد.

کد خبر 1786204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha