شهادت «یحیی سنوار» شهرهای مراکش را شعله ور کرد / بیش از ۱۰۰ تظاهرات در ۵۸ شهر مراکش

به دنبال اعلام خبر رسمی شهادت «یحیی سنوار»، ۱۰۰ تظاهرات در ۵۸ شهر مراکش برگزار شد و نماز غائب مقابل مساجد برای این رهبر فلسطینی اقامه کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: شهرهای مراکش، روز جمعه شاهد بیش از صدها تظاهرات در ۵۸ شهر بود که در واکنش به شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) صورت گرفت.

پس از نماز جمعه، تظاهرکنندگان به احترام روح شهید «یحیی سنوار» مقابل مساجد در چندین شهر نماز غائب اقامه کردند و علاوه بر آن تصاویر وی و پرچم‌های حماس و القسام پرچم فلسطین، لبنان و مراکش بر افراشتند.

به دنبال اعلام خبر رسمی شهادت یحیی سنوار از سوی حماس و بیانیه گردان های شهید عزالدین قسام در این باره که گفتند: شهادت یحیی سنوار و شهادت رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان شعله مقاومت را خاموش نخواهد کرد و یا آن را به عقب‌نشینی سوق نمی‌دهد بلکه تا دستیابی به اهداف مشروع مردم ما ادامه خواهد یافت، مردم مراکش به خیابان‌ها ریختند و حملات رژیم صهیونیستی را در نوار غزه محکوم کردند.

این در حالی است که مراکشی‌ها تقریباً هر روز به خیابان‌ها می‌آیند و دست به تظاهرات علیه اشغالگران صهیونیستی می‌زنند.

شهادت «یحیی سنوار» شهرهای مراکش را شعله ور کرد / بیش از ۱۰۰ تظاهرات در ۵۸ شهر مراکش

تظاهرات در ۵۸ شهر مراکش

در همین راستا، هیئت مراکشی برای حمایت از مسائل امت اسلامی اعلام کرد که در پنجاه و چهارمین جمعه تظاهرات در ۵۸ شهر مراکش ۱۰۰ تظاهرات برگزار شد و شعار «جبالیا، نماد فداکاری و پایداری» را برای تظاهرات روز جمعه انتخاب کردند.

هیئت مراکشی برای حمایت از مسایل امت اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: در این تظاهرات،  سوره فاتحه را برای شادی روح شهید سنوار قرائت کردند و نمازغائب برای  برای شهید یحیی سنوار و برای روح همه شهدای مقاومت اقامه کردند.

تظاهر کنندگان همچنین با سر دادن شعارهایی کشتار مستمر در جبالیا و ادامه دشمنی در لبنان را محکوم کردند. این درحالی است که حملات هولناک رژیم صهیونیستی پیوسته به این منطقه ادامه دارد و صدها شهید و مجروح بر جای گذاشته است.

معترضان همچنین «حمایت مستقیم و غیرمستقیم آمریکا و غرب از رژیم صهیونیستی و سکوت ناموجه رسمی اعراب» را محکوم کردند و گفتند: عادی سازی روابط برخی عرب‌ها با رژیم صهیونیستی باعث اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان شده است و آنان در این جنایات شریک هستند.

از سوی دیگر، گروه اقدام ملی برای فلسطین عصر روز جمعه تظاهراتی را با شعار «سنوار... معمار ۷ اکتبر... شهید پیروز» در مقابل ساختمان پارلمان در رباط پایتخت برگزار کردند. این تظاهرات با حضور فعالان و شخصیت‌های مختلف سیاسی و حقوق بشری برگزار شد.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعلامیه اشغالگران مبنی بر کشتن سنوار پس از برخورد میدانی با وی و نه در یک عملیات اطلاعاتی آنطور که نتانیاهو و دولتش می‌خواستند، یک پیروزی برای یحیی سنوار و همراهانش محسوب می‌شود.

در این بیانیه آمده است: ما با رهبر شهید و با ده‌ها هزار شهید، کودک، زن، سالخورده، رهبران مجاهد و سرباز در این نبرد عهد می‌بندیم که راه مبارزه تا آزادی فلسطین از رودخانه تا دریا به پایتختی قدس ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه همچنین، همدستی و مشارکت غرب در این جنگ وحشیانه به رهبری واشنگتن، لندن، برلین، پاریس و بسیاری از پایتخت‌های غربی را  محکوم کردند و همچنین  ادامه عادی‌سازی روابط با این باند تروریستی خونین صهیونیستی-تلمودی» را محکوم کردند.

شهادت «یحیی سنوار» شهرهای مراکش را شعله ور کرد / بیش از ۱۰۰ تظاهرات در ۵۸ شهر مراکش

پیام مراکشی ها به جهان

محمد ریاحی، دبیرکل هیئت مراکشی برای حمایت از مسائل ملت اسلامی، گفت: رویدادهای امروز ادامه حرکت مردمی در حمایت از غزه است که بیش از یک سال است که در تمام شهرهای مراکش به شکلی گسترده گسترش یافته است.

وی افزود: این تظاهرات‌ها با هدف یادآوری کشتارهای وحشیانه‌ای که توسط رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان در غزه با نقض آشکار تمام هنجارها، کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد، انجام می‌شود.

الریاحی اظهار کرد: مراکشی‌ها تقریباً هر روز پیام محکومیت مردم مراکش را به سازمان بین‌المللی، موسسات، هیئت‌ها و دولت‌های آن ارسال می‌کنند که تاکنون ساکت و تماشاگر بزرگ‌ترین قتل عام وحشیانه‌ رژیم صهیونیستی در جهان بوده‌اند.

وی گفت: مردم مراکش در پی تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به ساکنان لبنان که علاوه بر تعداد زیادی آواره، تعدادی شهید برجای گذاشته است، در کنار مردم برادر لبنان ایستاده اند.

شهادت «یحیی سنوار» شهرهای مراکش را شعله ور کرد / بیش از ۱۰۰ تظاهرات در ۵۸ شهر مراکش

الریاحی همچنین اظهار کرد: تعدادی از شهرهای مراکش  امروز شنبه و فردا یکشنبه نیز شاهد تظاهرات دیگری در محکومیت ادامه کشتارهای اشغالگرانه علیه غیرنظامیان در غزه و حمایت از مقاومت فلسطینان پس از شهادت یحیی سنوار خواهد بود.

در خصوص مواضع سیاسی، هم حزب عدالت و توسعه و هم گروه عدل و احسان با ارسال نامه‌های تسلیت به جنبش حماس در خصوص شهادت یحیی سنوار،   حمایت بی‌قید و شرط خود از مقاومت فلسطین اعلام کردند و ادامه عادی‌سازی روابط بین مراکش و اسرائیل را محکوم کردند.

از آغاز جنگ غزه، شهرهای غزه به صورت شبه روزانه شاهد برگزاری تظاهرات مردمی است و چند روز پیش، هیئت مراکش برای حمایت از مسائل امت اسلامی، بیش از ۶۵۰۰ تظاهرات و راهپیمایی در مراکش برگزار کرد.

هیئت مراکش برای حمایت از مسائل امت اسلامی، ده‌ها تحصن هر جمعه برگزار کرده است و این حالی است که گروه اقدام ملی برای فلسطین، هر هفته چهارشنبه و جمعه در مقابل پارلمان تظاهرات برپا می‌کنند.

شهادت «یحیی سنوار» شهرهای مراکش را شعله ور کرد / بیش از ۱۰۰ تظاهرات در ۵۸ شهر مراکش

کد خبر 1786256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha