آخرین توضیحات شورای نگهبان درباره عفاف و حجاب و فیلترینگ

طحان نظیف در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه، درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب توضیح و به پاسخ خبرنگاران درباره فیلترینگ و هوش مصنوعی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه، ۲۸ مهرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید یحیی سنوار گفت: وی صحنه های به یادماندنی از مقاومت خود را نشان داد و اجر عمری رشادت خود را دریافت کرد و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند راه آنها ادامه دارد و خون بر شمشیر پیروز است و قطعا پیروزی جبهه مقاومت نزدیک است و دل های مسلمانان به این پیروزی ها شاد خواهد شد. شاهد حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به کودکان و زنان بی دفاع غزه و فلسطین هستیم و تشیع پیکر شهید نیلفروشان نشانه عمق باور مردم به راه مقاومت است.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد لایحه بودجه گفت: طرح اصلاح تبصره‌های ۶ و ۱۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، طرح اصلاح قانون نظام صنفی به تایید رسیدند. همچنین است طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، طرح اصلاح فهرست قوانین نامعتبر در حوزه بیمه، طرح فهرست قوانین نامعتبر در حوزه کار، لایحه موافقت تجارت ترجیحی میان ایران و اندونزی که با اصلاحات مجلس اشکالات آن رفع و خلاف موازین شرعی نبود.

وی با بیان اینکه طرح قوانین نامعتبر در حوزه حمل و نقل خلاف شرع نبود، اظهار کرد: فهرست قوانین نامعتبر در حوزه تامین اجتماعی ابهاماتی داشت و به مجلس برگشت داده شد. درباره لایحه موافقتنامه خدمات و سرویس‌های هوایی دوجانبه بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق هم‌چنان یکی از ایرادات شورای نگهبان مطرح است. لایحه مقاوله‌نامه بازرسی کار با اصلاحات مجلس ایرادات برطرف و دو مورد ایرادات باقی مانده که مصوبه به مجمع تشخیص ارجاع شد.

طحان نظیف افزود: درباره طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات نیز همچنان دو مورد از ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شش مورد اساسنامه از دولت بررسی شد، ادامه داد: اساسنامه سازمان دریایی نیروی مسلح، اساسنامه سازمان مناطق آزاد تجاری و صنعتی مازندران، اساس‌نامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی دوغارون و اصلاح ماده ۷ اساسنامه شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش به تأیید شورای نگهبان رسیدند. اساسنامه موسسه صندوق بازنشستگی مس ایران بررسی و برگشت داده شد و در مقدمه اساسنامه ایراداتی بود که برای رفع ابهام به دولت بازگشت داده شد. همچنین، اصلاح ماده ۷ اساسنامه مناطق آزاد کیش و صنایع آزاد خلاف موازین نبود و در اساسنامه سرخس که یک ماده آن به جهت شرعی ایراد گرفته و برای رفع ایراد بازگشت داده شد.

پاسخ شورای نگهبان به ۲۲ استعلام دیوان عدالت اداری

وی در ادامه، گفت: در این مدت ۲۲ استعلام از دیوان عدالت اداری را پاسخ دادیم که مردم مدعی خلاف شرع بودن برخی مصوبات نهادها و سازمان‌ها را داشتند که شورا نگهبان ادعای مردم را تایید می کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان درمورد رفع فیلترینگ و موانع این موضوع، گفت: این مسئله در حیطه وظایف شورای نگهبان نیست و باید از دستگاه‌های مربوط در این رابطه جویا شد.

برگزاری انتخابات میان دوره‌ای خبرگان و شورای شهر سال آینده

طحان نظیف درباره برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: بر اساس قانون، انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی باید با اولین انتخابات سراسری برگزار شود ان‌شاءالله سال بعد همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا، انتخابات میان دوره مجلس خبرگان در دو استان خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و همچنین انتخابات میان دوره مجلس در شهر تبریز برگزار می شود. در این امرهماهنگی‌های اولیه بین وزارت کشور و شورای نگهبان به عنوان مجریان و ناظران انتخابات در حال انجام است. ان‌شاءالله مثل ادوار گذشته انتخابات پیش رو نیز انتخابات رقابتی  است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی لایحه تجارت در شورای نگهبان گفت: این لایحه، لایحه مفصلی است و بیش از ۱۳۴۰ ماده دارد و طبیعتاً بررسی‌های مفصلی را می‌طلبد. در شورای نگهبان فقط از جهت مغایرت شرعی و قانون اساسی نسبت به این لایحه ورود می‌کنیم. بعد از اتمام بررسی‌ها چه ایراد شکلی و چه ایراد ماهوی باشد مشروح آن اعلام می شود.

وی درباره بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نسبت به این طرح ایرادی نداشته است اما با توجه به ایراد هیأت عالی نظارت، این طرح با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

طحان نظیف درباره اصل ۱۴۱ قانون اساسی و استناد برخی به تفسیر ارائه شده از سوی شورای نگهبان در سال ۶۰ مبنی بر عدم نیاز به طرح استعفای نمایندگان مجلس در صورت انتصاب از سوی رئیس جمهور و اصرار مجلس بر لزوم بررسی این استعفا در صحن مجلس، گفت: تاکنون به صورت رسمی استعلامی از شورای نگهبان انجام نشده، اما اگر این استعلام به صورت رسمی انجام شود و در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان باشد ما اظهارنظر رسمی می‌کنیم. آنچه که گفته می‌شود شورای نگهبان در سال ۶۰ تفسیری در این خصوص دارد باید بگویم که خیر؛ این تفسیر، تفسیر شورای نگهبان نبوده بلکه پاسخ به استعلام یک شخص بوده و این موضوع از جهت حقوقی خیلی متفاوت است. چراکه استعلام به سه چهارم رای اعضای شورای نگهبان نیاز دارد.

وی افزود: آیین نامه داخلی مجلس نیز حکم متفاوت در این خصوص داشته است و شورای نگهبان هم ایرادی در این موضوع نداشته است؛ رویه‌ای هم که در سال‌های بعد شکل گرفته بر اساس همین آیین نامه است اما درباره کلیات باید بگویم که ما نظری نداریم و اگر این موضوع از شورای نگهبان مورد استعلام قرار بگیرد و در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان باشد، اظهار می کند.

توضیحات شورای نگهبان در مورد لایحه عفاف و حجاب

سخنگوی شورای نگهبان در مورد  لایحه عفاف حجاب به کجا رسید گفت: در این مدت چندنفر از نمایندگان در مورد آن صحبت کردند این مصوبه برای طی مراحل بعدی در اختیار مجلس است و مانند هر قانونی امکان اصلاح دارد.

وی در مورد مخالفت اصلاح طلبان با اجرای قانون عفاف و حجاب، اظهار کرد: انتظار از مجلس این است که دیدگاه های مختلف را بشنود ما صرفا از لحاظ شرعی رسیدگی می کنیم این مصوبه ۶ بار در رفت و آمد مجلس و شورا بود و ما وارد بحث های کارشناسی و ضرورت آن نمی شویم و در کمسیون مجلس انجام می شود.

طحان‌نظیف درباره سازوکارهای اجرای قانون عفاف و حجاب، گفت: در این خصوص ابهامی وجود ندارد و مصوبه جهت طی مراحل بعدی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در خصوص مقررات ابلاغ قوانین چه درباره رئیس مجلس و چه درباره رئیس جمهور در ماده یک قانون مدنی ترتیبات به صورت روشن و دقیق در این خصوص مشخص شده است و ابهامی در این باره وجود ندارد.

طرح رد صلاحیت پزشکیان از سوی رسانه ها موضوعیت ندارد

وی در مورد رد صلاحیت شورای نگهبان در مورد پزشکیان  گفت: پزشکیان چندین دوره نماینده مردم تبریز بودند و در انتخابات مجلس ۵ بار ثبت نام و تایید شدند و در انتخابات ریاست جمهوری تایید شده و اکنون رئیس جمهور کشور اسلامی هستند لذا طرح این مباحث از سوی رسانه ها موضوعیت ندارد.

وی در مورد استفاده از هوش مصنوعی گفت: استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی مورد اقبال تمام دستگاه‌ها قرار گرفته است و جای بررسی دارد و در پژوهشکده شورای نگهبان جلسات متنوعی و تخصصی داشتیم که فعلا موضوع در حد نشست های تخصصی پژوهشکده مطرح شده است

توضیحات شورای نگهبان در مورد cft و پالرمو

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح موضوع بازگشت لوایح پالرمو و cft به مجلس و موضع شورای نگهبان در این خصوص اظهار کرد: شورای نگهبان نسبت به این موارد در سال‌های گذشته اظهار نظر کرده است و الان نسبت به این موارد فارغ است. نسبت به پالرمو شورای نگهبان ایرادی نداشت و هیئت عالی نظارت مجمع ایراداتی در این خصوص مطرح کرده بود. نسبت به cft شورای نگهبان ایراداتی داشت که آن هم با اصرار مجلس در آن مقطع به مجمع ارجاع شد بنابراین هر دو لایحه در اختیار مجمع قرار دارد و اگر پرسشی در این خصوص وجود دارد عزیزان مجمع باید پاسخ دهند.

طحان نظیف درباره اعلام وزارت اقتصاد مبنی بر افزایش دو برابری سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت گفت: اگر این موضوع در مجلس به تصویب برسد ما در شورای نگهبان نسبت به آن اظهار نظر خواهیم کرد. اصل موضوع معافیت مالیاتی در سال‌های گذشته تاکنون با ایرادی از سوی شورای نگهبان مواجه نشده است.

کد خبر 1786287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha