جزئیاتی از «مهمانی آیه‌ها» برای تبدیل مساجد به پایگاه قرآن

مولوی با اشاره به تهیه آیین نامه هفدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان»، گفت: این دوره از مسابقات با اولویت «مسجد پایگاه قرآن» برگزار می‌شود.

«احسان مولوی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از تهیه آیین نامه هفدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خبر داد و بیان کرد: بر اساس مأموریت و همچنین با اتکا به ظرفیت های ارزشمند در کانون های مساجد، فرآیند اجرای مسابقات قرآنی مدهامتان بازنگری و بازطراحی شد و هفدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامّتان» با شعار محوری «مهمانی آیه‌ها» اجرا می‌ شود.

مدیر فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: هفدهمین دوره این مسابقات با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ارتباط مساجد با یکدیگر، بررسی تجربه ارزشمند برگزاری شانزده دوره گذشته، متناسب با  اولویت ها و نیازهای قرآنی مسجد و البته با حفظ شاکله اصلی این مسابقات، برگزار می شود و رشته های این دوره از مسابقات بر اساس نقش های فعالان قرآنی در مساجد تعریف و بازآرایی و مقرر شده است که انسجام تیم قرآنی مسجد و همچنین دید و بازدید تیم های قرآنی و حضور در مساجد همجوار در این  مسابقات مورد تأکید قرار گیرد.

پیگیری طرح «مسجد پایگاه قرآن»

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات با توجه به مأموریت کانون فرهنگی هنری مسجد در راستای حمایت از کانون با رویکرد تحقق «مسجد پایگاه قرآن» طراحی و مسئولیت اجرای مرحله اول آن به کانون های راهبر سپرده می شود.

مولوی گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، بازآرایی و انسجام تیم قرآنی مسجد، تقویت کانون های مجری طرح مسجد پایگاه قرآن، هم افزایی ظرفیت‌های قرآنی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، شکل گیری شبکه مساجد محلات و همکاری و تعامل آن‌ها با یکدیگر،  شناسایی استعدادها و نخبگان قرآنی محل در راستای تقویت و به کار گیری آنها در برنامه های قرآنی مساجد را از جمله اهداف برگزاری این مسابقات برشمرد.

برگزاری مسابقات تا پایان آذر ماه

مدیر فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برنامه زمانبندی این دوره از مسابقات گفت: ابلاغ این دوره از مسابقات در ۱۹ مهرماه همزمان با سالروز بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد از سوی از سوی ستاد هماهنگی این کانون ها، انجام شد و توجیه کارشناسان و مدیران کانون های رابط و زیر مجموعه نیز مقرر شده است که تا پایان مهر ماه صورت گیرد، همچنین قرار است تا پایان آبان ماه تیم ها تمرین این مسابقات را مورد توجه قرار دهند و مسابقات بین مساجد تا پایان آذر ماه برگزار شود، از طرفی ثبت نمرات جمع بندی و شناسایی تیم های برتر هر شبکه هم تا ۱۵ دی انجام و برگزاری مسابقات استانی نیز تا ۱۵ بهمن ماه صورت گیرد.

 مولوی به شیوه برگزاری مسابقات اشاره کرد و افزود: پس از تبلیغات، توجیه کانون ها، اطلاع رسانی و  معرفی تیم های کانونی به کانون راهبر توسط مدیر کانون و کانون راهبر انجام می شود و برنامه ریزی لازم برای برگزاری مسابقات به تفکیک رشته بر اساس تعداد شرکت کننده، تعداد تیم های قرآنی و ... انجام می شود و از متقاضیان جهت شرکت در مسابقات دعوت به عمل می آید، همچنین مقرر شده است که  متناسب با تعداد تیم و شرکت کننده به گونه ای برنامه ریزی صورت گیرد که هر کانون میزبان برگزاری بخشی از مسابقات باشد و  به منظور برگزاری مسابقات در بخش خواهران، از ظرفیت کانون های خواهران استفاده گردد و در صورت عدم وجود کانون خواهران در بین اعضای شبکه برگزاری مسابقات به کانونی که مدیر خواهر داشته و فعالیت خواهران در آن مسجد پررنگ تر است، واگذار شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که برنامه ریزی لازم جهت برگزاری مسابقات در بخش خواهران(انتخاب محل مناسب، تیم داوری و... و.) انجام پذیرد و پس از برگزاری مسابقات جدول امتیازات هر تیم تکمیل، در سامانه ثبت و میانگین محاسبه شود و اختتامیه مسابقات در مسجد کانونی که عنوان تیم برتر قرآنی کسب کرده برگزار شده و تیم های برتر معرفی شوند و تیم های برتر به همراه افرادی که به صورت فردی عملکرد قابل قبولی داشته اند، جهت شرکت در مرحله استانی به ستاد استان معرفی شوند.

شرایط کانون های برای شرکت در مدهامتان

مولوی به شرایط کانون ها برای شرکت در این مسابقات اشاره و تصریح کرد: معرفی کانون به عنوان پایگاه قرآنی از سوی ستاد استان(برگزاری جلسات تلاوت مجلسی در مسجد به صورت هفتگی) و    شناسایی و معرفی تیم قرآنی کانون در این مسابقات مورد توجه قرار می گیرد و افرادی که در مرحله کشوری  مسابقات مدهامّتان در دو دوره گذشته(پانزدهم و شانزدهم) رتبه اول را کسب نموده اند و یا در مسابقات سازمان اوقاف و امورخیریه در دو دوره گذشته (۴۰۱ و ۴۰۲ ) رتبه اول تا سوم ملی یا بین المللی را کسب نموده اند، نمی توانند در این مسابقات در همان رشته شرکت نمایند و هر فرد در یک رشته تنها می تواند شرکت کند. از طرفی مسابقات به صورت حضوری برگزار می شود اما فیلم اجرا به منظور مستند سازی و امکان رجوع در صورت نیاز لازم است با تدابیر مجری در مرحله بین کانونی و استانی ضبط گردد.

وی به دیگر شرایط شرکت در این مسابقات اشاره کرد و افزود: فایل اجرای فرد باید به صورت تصویری بوده و چهره فرد به طور کامل مشخص باشد و حجم اثر حداکثر ۵۰ مگابایت و ضبط فیلم به صورت افقی، بدون حرکت، بدون تدوین و  با وضوح و بدون صداهای اضافی پیرامون شخص باشد و مسابقات خواهران توسط کانون خواهران یا واحد خواهران کانون رابط با رعایت کامل ملاحظات مربوط به خواهران برگزار گردد و مسابقات هم در دو رده سنی زیر ۱۶ سال و ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می شود.

مولوی پیرامون ضوابط این مسابقات گفت: مدیر کانون پس از گزینش تیم قرآنی مسجد در دو بخش خواهران و برادران (مطابق فرم شماره یک)،  اقدام به معرفی تیم ها به کانون راهبر می‌نماید و  از طرفی در صورتی که تعداد نفرات اصلی تیم قرآنی کانون به حد نصاب نرسد، میانگین تیم بر اساس جمع ضرایب رشته های اصلی(حتی رشته هایی که کانون در آن تیم ندارد) محاسبه خواهد شد. همچنین در صورتی که کانون ظرفیت معرفی بیش از یک تیم کامل در هر بخش(خواهران یا برادران) را داشته باشد، امکان معرفی دو  تیم نیز وجود دارد. (هر فرد فقط در یک رشته می تواند در مسابقات شرکت کند.)، برگزاری مسابقات با معرفی حداقل سه تیم از مساجد زیر مجموعه کانون راهبر امکان پذیر خواهد بود و  تیم های برتر از هر شبکه(به شرط کسب میانگین ۶۰ امتیاز) در مرحله استانی مسابقات حضور پیدا می کنند و مسجدی که بیشترین امتیاز را در استان کسب نماید(به شرط میانگین حداقل ۷۵ امتیاز)   به مرحله کشوری راه پیدا می کند و افرادی که به صورت تیمی نتوانستند حائز رتبه شوند، اما از دید هیئت داوران استان عملکرد ویژه ای داشتند، جهت بررسی حضور در مرحله کشوری به دبیرخانه مسابقات معرفی می شوند.

وی بخش های دیگر آیین نامه این مسابقات را به شرح زیر دانست:

۱- وظایف ستاد استان

تشکیل جلسات کارشناسی با حضور همکاران ستاد و داوران مجرب و کانونهای راهبر جهت برگزاری مطلوب مسابقات

 معرفی کارشناس پیگیر برگزاری مسابقات

 کمک به کانونهای راهبر در تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب و موثر از طرق مختلف (مکاتبه، پوستر، فضای مجازی و پوشش رسانه ای، تولید کلیپ از مسئولین و چهره های قرآنی و ...)

 برنامه ریزی جهت مشارکت کانون های رابط و تیم های قرآنی (مطابق جدول  شماره دو پیوست)

 ارتباط مستمر با مدیران کانون‌های راهبر جهت پیگیری طرح

 حضور و مساعدت به مجریان در مساجد در روز برگزاری مسابقات

 نظارت بر حسن اجرا (تطبیق شرایط و ضوابط آیین نامه و ...)

 پیگیری جهت هم افزایی با نهاهای استانی به منظور جذب اعتبار  به ویژه برای اجرای مرحله استانی

 جریان سازی رسانه ای، تولید و انعکاس اخبار  در رسانه ها

۲- وظایف کانون راهبر

 ارتباط مستمر با کارشناس پیگیر طرح در استان

اطلاع رسانی و توجیه کانون های زیر مجموعه

  شناسایی مربیان و داوران

  دریافت اسامی متقاضیان و برنامه ریزی برای برگزاری حضوری مسابقات قرآن در مساجد با دعوت از تیم های کانونی

 برگزاری اختتامیه مسابقات در قالب اجرای "طرح مسجد پایگاه قرآن" و معرفی تیم های برتر

  برنامه ریزی و هماهنگی با کانون های زیر مجموعه، جهت حضور تیم های قرآنی کانونی در مساجد یکدیگر جهت شرکت در مسابقات

  استفاده از ظرفیت کانون های زیر مجموعه در برگزاری مسابقات

  ثبت امتیازات تیم های شرکت کننده در فرم مربوطه

  ثبت گزارش اجرای مسابقات در "فرم فعالیت های شبکه‌ای" کانون

۳- وظایف کانون

 اطلاع رسانی به اعضای مسجد و کانون

 شناسایی تیم قرآنی کانون براساس رشته ها و برنامه ریزی برای تمرین و آمادگی حداکثری

 توجیه اعضای تیم و معرفی به کانون رابط جهت برگزاری مسابقات

هماهنگی و آماده نمودن مسجد برای میزبانی حضور تیم های قرآنی سایر مساجد

حمایت ها و تقدیرها

از مدیران کانون های راهبر که بر اساس شاخص های زیر، بهترین عملکرد را در اجرای مسابقات داشته باشندتقدیر به عمل آمده و کانون ایشان مورد حمایت قرار خواهد گرفت: هر کانون تا سقف ۵۰ میلیون ریال بر اساس عملکرد: ۷۰ کانون راهبر)

درصد مشارکت کانون های زیر مجموعه

ارتباط با ستاد استان(بر اساس نظر استان)

تبلیغات و جریان سازی در سطح محل(طراحی پوستر)

 شرکت در جلسات توجیهی

 ثبت گزارش اجرای مسابقات در فرم زیر مجموعه

  ثبت نتایج مسابقات در فرم مربوطه در سامانه بچه های مسجد

 از تیم های کانونی که بهترین میانگین امتیاز را کسب کنند، تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال تقدیر به عمل خواهد آمد. (حداکثر ۱۱۰ تیم)

 از کانون هایی که در راستای اجرای طرح قرآنی مسجد پایگاه قرآن، میزبانی سایر تیم های قرآنی را بر عهده داشته باشند تا سقف ۲۰ میلیون ریال حمایت به عمل خواهد آمد. ( ۱۰۰ پایگاه قرآنی)

به منظور حمایت از  اجرای مسابقات در مرحله استانی، متناسب با عملکرد تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، به ستاد استان اختصاص می یابد

کد خبر 1786291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha