«تخیل» عامل ایجاد لذت و خاطره در کودکان است

شاعر و نویسنده کودک و نوجوانان مطرح کشوری گفت: آنجا که واقعیت تمام می‌شود، هنر با حضور خیال شروع می‌شود و تخیل عامل ایجاد لذت و خاطره است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آذربایجان‌غربی، ادبیات کودک و نوجوان به شاخه‌ای از ادبیات گفته می‌شود که به مخاطبان جوان و کودکان اختصاص دارد و این نوع ادبیات شامل طیف وسیعی از ژانرها و قالب‌ها می‌شود، از جمله داستان‌های کوتاه، رمان‌ها، شعرها، و کتاب‌های تصویری.

زبان ساده و قابل فهم،جذاب و تخیلی بودن، داشتن  پیام‌های آموزشی و اخلاقی از جمله ویژگی های ادبیات کودک و نوجوان است.

همچنین تصاویر بخشی جدایی‌ناپذیر از ادبیات کودکان است که به جذابیت و فهم بهتر داستان کمک می‌کند. اهمیت ادبیات کودک و نوجوان توسعه زبان و مهارت خواندن است و این کتاب‌ها به بهبود دایره لغات و تقویت مهارت‌های خواندن کودکان کمک می‌کنند.

 داستان‌های خیالی و ماجراجویی‌ها خلاقیت و قدرت تخیل کودکان را تقویت می‌کنند و کتاب‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا احساسات خود و دیگران را بهتر درک کنند و با مسائل اجتماعی و فرهنگی آشنا شوند.

مصطفی رحماندوست، ظهر شنبه در نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان ارومیه، گفت: زبان کودکان، زبان شعر و قصه است و نوشتن در این حوزه باید ساده باشد.

وی با بیان اینکه دنیای کودکان، دنیای خیال است، افزود: در قدم اول برای اینکه کودکان شعر و قصه بگویم باید وارد دنیای خیال آن‌ها شویم و خیال، تنها راه ارتباط موثر با کودکان است.

رحماندوست ادامه داد: به‌رسمیت شناختن تفاوت کودکان مهم است و باید به این موضوع در نوشتن و قصه‌گویی توجه کنیم و آنجا که واقعیت تمام می‌شود، هنر با حضور خیال شروع می‌شود و تخیل عامل ایجاد لذت و خاطره است.

وی افزود: زبان خدا هم زبان قصه بوده و قرآن زبانش، زبان شعر است و ۲۶۷ قصه در قرآن وجود دارد.

رحماندوست افزود: نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان باید فولکور منطقه را مطالعه کند و حتماً با ادبیات عامیانه آن سرزمین‌ها باید مانوس باشیم.

تنها راه ارتباط موثر با کودکان خیال است

نام «استاد رحماندوست» یادآور خاطرات شیرین کودکی است

عباس مکرم نیز در این مراسم گفت: نام استاد رحماندوست یادآور خاطرات شیرین کودکی است و ما مفهوم شعر را در کودکی با شعرهای استاد یاد گرفتیم.

وی افزود: این برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور نویسندگان مطرح کشوری، برای گسترش فرهنگ و ادبیات مخصوصاً در نسل‌های حاضر موثر باشد.

رحماندوست ادامه داد: شعرهای رحماندوست همه از دل سرچشمه گرفته که به دل ما نیز نشسته است.

کودکان مفهوم شعر را از آثار رحماندوست یاد گرفتند

مصطفی رحماندوست شاعر جهانی و توحیدی است

مصطفی قلیزاده‌علیار، شاعر و پژوهشگر ارومیه‌ای نیز در این مراسم گفت: استاد مصطفی رحماندوست امروز از شاعران جهانی ایران و وارث شاعران حکیم بزرگ ایرانی از جمله نظامی، فردوسی است، آنان به زبان فاخر فارسی برای انسانها درس زندگی و توحید می‌گفتند، است، امروز مصطفی رحماندوست با زبان و حس و خیال کودکانه همان راه را ادامه می‌دهد.

اعر و پژوهشگر ارومیه‌ای گفت: شعر مشهور او «صد دانه یاقوت» نمونه این راه روشن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ما امروزه در ایران شاعران و فرهیختگانی داریم که جهانی هستند ولی آنطور که شایسته است نتوانستیم بشناسانیم.

قلیزاده گفت: در آذربایجان‌غربی از دهه ۲۰ شعر کودک بوده و شاعره معلم ارومیه‌ای شادروان «مریم جهانگیری» در سال‌های ۱۳۲۵ و ۱۳۲۶ چنین شعرهایی سروده که در مدارس به صورت سرود اجرا می‌شده است.

گفتنی است؛ پرسش و پاس توسط علاقه‌مندان به نویسندگی و شعر، تجلیل از فعالان این حوزه، اجرای پرتره مصطفی رحماندوست توسط دانشجوی هنرمند، از برنامه‌های جنبی این ویژه برنامه بود.

همچنین نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی با همکاری دانشگاه آفاق در سالن جلسات خانه مطبوعات استان برگزار شد.

در پایان این نشست از مصطفی رحماندوست، نویسنده حوزه کودک و ادبیات تجلیل شد.

تنها راه ارتباط موثر با کودکان خیال است

کد خبر 1786393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha