دهه فجر مازندران به کتابخانه سیار مجهز می شود

شهرداری ها در پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها کوتاهی می کنند
دهه فجر مازندران به کتابخانه سیار مجهز می شود

مهدیان پور از مشارکت یک خیر مازندرانی برای ایجاد اولین کتابخانه سیار در مازندران خبر داد و گفت: این کتابخانه دهه فجر امسال آغاز بکار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سکینه خاتون مهدیان پور-مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران در شصت و هشتمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، با بیان اینکه خیرین در سطح کتابخانه ای شناسایی شده اند تا از لحاظ مادی و معنوی یاری رسان حوزه ترویج کتابخوانی در استان باشند، اظهار کرد: ۱۳۴کتابخانه در استان فعالیت دارند.

وی از فعالیت ۹۶کتابخانه از این تعداد شهری و ۳۸کتابخانه روستایی هستند، افزود: ۹پانسیون مطالعاتی نیز در استان مجوز فعالیت کتابخانه ای دریافت کردند.

مهدیان پور با بیان اینکه ۹۲هزار مازندرانی عضو کتابخانه های عمومی استان هستند، گفت: بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در شش ماهه نخست سال به کتابخانه های استان مراجعه داشتند.

وی با بیان اینکه ۲میلیون و ۳۰۰هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان جانمایی شده، افزود: ۸۷هزار نفر در شش ماهه نخست امسال کتاب امانت گرفتند.

مهدیان پور  با بیان اینکه ۵۹هزار و ۶۰۳مترمربع فضای کتابخانه ای در استان وجود دارد، بیان کرد: یک باب کتابخانه در بالادزا ساری و کتابخانه ای در بابل افتتاح شد.

وی از افتتاح کتابخانه در کجور مصادف با هفته مازندران خبر داد و گفت:شش ماهه نخست امسال چهارهزار و ۱۸۷برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

مهدیان پور به فعالیت موکب دانایی تحت عنوان ساحل دانایی اشاره کرد و یادآورشد: طرح آفتابگردان در ساری، بهشهر، نوشهر، کلاردشت و جویبار با محوریت آموزش اختلالات روانشناختی برای مادران و آموزش و مراقبت از سلامت جنسی برگزار شد.

وی از انتخاب دو کتابخانه اسبوکلای ساری و کلاگر محله قائم شهر در جشنواره ملی روستا و عشایر دوستدار کتاب خبر داد و افزود: اعطای نشان ادبی سرو سرخ به نویسندگان بومی حوزه دفاع مقدس در راستای دومین کنگره ملی ۱۴هزار و ۵۰۰شهید دیارعلویان خط شکن، برگزاری کتابواره شهدای کارمند، شهدای خلبان و شهدای خانطومان و جشنواره از قال تا حال  و...نیز از جمله فعالیت های اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران از جذب مشارکت های مردمی برای خرید ماشین با هدف ایجاد کتابخانه سیار خبر داد و گفت: به زودی این کتابخانه تجهیز می شود.

وی از جذب ۴۲میلیارد ریال اعتبار توسط مجمع خیرین برای توسعه فعالیت های کتابخانه ای در استان خبر داد و افزود: تملک دارایی های سرمایه ای در سال ۱۴۰۱ میزان ۱۱میلیارد و در سال ۱۴۰۲میزان ۱۸میلیارد بوده که ۱۰۰درصد آن تخصیص یافت همچنین برای امسال ۱۹میلیارد مصوب شده که امید می رود کامل تخصیص یابد تا شاهد احداث و تکمیل پروژه های کتابخانه های عمومی استان باشیم.

مهدیان پور با بیان اینکه ۱۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه های کتابخانه ای چای باغ، گرجی محله، آهودشت، زرندین و امین آبادبابل نیازداریم، گفت: اگر به موقع این اعتبار تخصیص یابد تاپایان سال این پروژه ها تکمیل می شود.

وی خواستار تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی ساری پیرو مصوبات سفر دوم رئیس جمهوری شد و افزود: ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه قول تخصیص داده اند.

مهدیان پور درصد همکاری شهرداری های استان برای پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی متاسفانه محدود است، خاطرنشان شد: نامه دریافت مستقیم این اعتبار از حساب شهرداری های استان به ۲۲ شهرداری در این خطه از شمال کشور ابلاغ شد اما با اعتراض شهرداران مواجه ایم.

وی از برگزاری جشنواره مادران قصه گو ویژه هفته مازندران خبرداد و گفت: نشست تخصصی نیز با محوریت دانشگاه مازندران برگزار خواهد شد.

مهدیان پور با بیان اینکه فعالیت های کتابخانه های سیار فقط امانت کتاب نیست بلکه فعالیت های فرهنگی، دوره های آموزشی و ... برگزار می کنند، افزود: مازندران فاقد کتابخانه سیار است چرا که ماشین متناسب با ارائه فعالیت کتابخانه ای دراختیار اداره کل کتابخانه های عمومی استان قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه راننده کتابدار در کتابخانه سیار به کارگیری می شود و تمامی فعالیت های کتابخانه را با محوریت یکی از کتابخانه های عمومی شهرستان مربوطه انجام می دهد، گفت: باید با همکاری خیرین مروج کتاب زمینه جذب اتوبوس های اسقاطی از شهرداری ها فراهم شود تا شاهد فعالیت کتابخانه سیار در استان باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران از راه اندازی کتابخانه سیار با همکاری خیرین در قالب یک کامیونت با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان تا دهه فجر امسال خبر داد و بیان کرد: کتابخانه مدرسه استعداد های درخشان که پریا شعبانی کتابخوان قائم شهری در آن اشتغال به تحصیل دارد در هفته کتاب و کتابخوانی تجهیز می شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه سبز به همت خیر نیک اندیش استان مازندران در بوستان دامادی ساری مجهز به پنل های خورشیدی می شود، گفت: همچنین کتابخانه امامزاده یحیی(ع) بابل به دستور اوقاف و اموزخیریه مازندران باید از طریق مزایده احیا شود.

کد خبر 1786532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha