تشکر رییس العلمای بوسنی از دولت اسلوونی به خاطر به رسمیت شناختن فلسطین

رئیس العلمای بوسنی و هرزگوین از دولت اسلوونی به دلیل اتخاذ موضع صریح در ضدیت با کشتار غیرنظامیان در غزه و به رسمیت شناختن فلسطین تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سایت جامعه اسلامی بوسنی وهرزگوین، مشیخت جامعه اسلامی اسلوونی عصر روز هفدهم اکتبر 2024 با برگزاری مراسمی در لیوبلیانا سی امین سالگرد تاسیس و آغاز فعالیت مستقل خود را با شعار «30 سال با هم بودن بر پایه میراث صد ساله» جشن گرفت.

رئیس جمهور اسلوونی دکتر ناتاشا پیرک موسار، رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین حسین افندی کاوازوویچ و رئیس مشیخت جامعه اسلامی اسلوونی، نوزت افندی پوریچ از جمله سخنرانان این مراسم بودند.

رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در سخنرانی خود ابراز داشت: «بوسنیایی ها در اسلوونی به کل جامعه اسلوونی کمک می کنند و نقش مثبتی در آن ایفا می کنند. امیدواریم با کار و سیره آغشته به ارزش‌های فرهنگ اسلامی خود، بیشترین سهم را در آشنایی و نزدیکی دو ملت داشته باشند. این باید یک نوع وظیفه برای آنها باشد».

وی یادآور شد که بوسنیایی‌ها قرن‌ها با اسلوونیایی‌ها زندگی مشترک داشته‌اند و تأسیس مشیخت اسلوونی در 30 سال پیش، قطعاً به ساخت مرکز فرهنگی اسلامی در لیوبلیانا کمک کرده است.

کاوازوویچ افزود: «به همین مناسبت، مایلم از دولت اسلوونی به دلیل اتخاذ موضع صریح و شفاف خود در ضدیت با قتل و کشتار غیرنظامیان و کودکان بیگناه فلسطینی در غزه و اقدام به به رسمیت شناختن کشور فلسطین، احترام و تشکر ویژه داشته باشم. این موضوع به خوبی نشان می دهد که اخلاق در اینجا ریشه عمیقی دارد. من خوشحالم که ما چنین دوستانی داریم».

این مراسم با حضور روئسای مشیخت اسلامی در کرواسی و صربستان عزیز افندی حسنوویچ و مولود افندی دودوچ، روئسای جمهور سابق جمهوری اسلوونی، مقامات جمهوری اسلوونی و شهر لیوبلیانا و همچنین نمایندگان سایر جوامع مذهبی و هیئت های دیپلماتیک برگزار شد.

رئیس مشیخت جامعه اسلامی اسلوونی و مفتی لیوبلیانا، نوزت افندی پوریچ با افتخار خاطرنشان کرد که فعالیت های مشیخت تاکنون در دو بعد اداری، سازمانی و زیرساختی مثمر ثمر و موفق بوده است.

وی افزود: «در تمام این دهه ها، ما روابط خوبی با کلیسای کاتولیک، کلیسای پروتستان، کلیسای ارتدکس صربستان و سایر جوامع مذهبی در جمهوری اسلوونی ایجاد کرده ایم. در سال 2007، موافقتنامه ای درباره وضعیت حقوقی جامعه اسلامی در جمهوری اسلوونی با دولت جمهوری اسلوونی امضا شد. امروز جامعه اسلامی بیش از هشت هزار عضو دارد، یعنی هشت هزار خانواده که در کار آن مشارکت فعال دارند. بیش از سه هزار و دویست دانش آموز مدارس در تمامی مراسم های اسلامی در مدارس شرکت می کنند». مفتی پوریچ گفت: 22 امام و شش عالم از زندگی مذهبی در اسلوونی مراقبت می کنند.

وی از روئسای پیشین مشیخت که با کار متعهدانه و چشم انداز خود در دستیابی به دستاوردهای مهم سهیم بودند، تشکر ویژه کرد.

رشد و موفقیت مستمر جامعه اسلامی در جمهوری اسلوونی مورد تایید رئیس جمهور اسلوونی خانم ناتاشا پیرک موسار نیز قرار گرفت.

او تاکید کرد که «مسلمانان نه تنها اعضای یک جامعه مذهبی، بلکه خالقان مهم گفتگوی بین فرهنگی و شرکت کنندگان در یک جامعه باز و فراگیر هستند که نسبت به آینده مشترک احساس مسئولیت می کنند. موفقیت ها و شکست ها، اتفاقات سخت و زیبا بخشی از زندگی ماست. هیچ کس هرگز نمی تواند تاریخ را تغییر دهد، حال و آینده را می توان با روابط، کمک و همبستگی ما در مواقع سخت و همچنین جشن گرفتن لحظات زیبا با همکاری هم شکل داد. فقط چنین روابطی به زندگی معنا می بخشد و احساس امنیت ایجاد می کند. بنابراین، امروز نه تنها گذشته، بلکه آینده را نیز جشن می گیریم».

رئیس جمهور اسلوونی گفت: «تبریک صمیمانه خود را به مناسبت سالگرد تاسیس شما و تشکر صمیمانه برای کمک به توسعه اسلوونی، میهن مشترک مان را ابراز می دارم».

یادآور می شود که آغاز کار و فعالیت نهادی جامعه اسلامی در جمهوری اسلوونی به جنگ جهانی اول باز می گردد که اولین مسجد این کشور در منطقه مانگارت ساخته شد.

مشیخت یک نهاد اداری است که از سال 1975 تا 1990 به عنوان مشیخت جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، کرواسی و اسلوونی، از 1990 تا 1994 به عنوان مشیخت جامعه اسلامی کرواسی و اسلوونی و از سال 1994 با عنوان مشیخت جامعه اسلامی اسلوونی فعالیت کرده است.

کد خبر 1786567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha