«یحیی سنوار» از نگاه رفقای زندانی‌اش

شهادت یحیی سنوار تاثیر عمیقی بر مردم فلسطین داشت و رهبران فلسطینی که هم‌بند او در زندان‌های اسرائیل بودند درباره او گفتند که او با رژیم صهیونیستی بسیار قاطع برخورد می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، یحیی سنوار، فردی که جانشین اسماعیل هنیه شد. مردی بود که ۲۳ سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند و در آنجا زبان عبری را آموخت و کتاب نوشت. وی چهار بار به حبس ابد محکوم شد و در نهایت در سال ۲۰۱۱ در چارچوب توافق مبادله زندانیان  در ازای سرباز اسرائیلی «گیلعاد شلیط» آزاد شد و پس از آن به سرعت به فعالیت‌های خود در حماس ادامه داد.

به دنبال شهادت یحیی سنوار، رهبران فلسطینی‌ای که او را در زندان همراهی می‌کردند، درباره او گفتند: از ویژگی‌های شخصیتی برجسته‌ یحیی سنوار این بود که در مواضع خود در برابر اشغالگران رژیم صهیونیستی قاطع و پر صلابت بود.

عبدالفتاح دوله، یک زندانی آزاد شده و سخنگوی جنبش فتح که ۷ سال در زندان با سنوار زندگی کرد، گفت: او عاشق آشپزی در اتاقش با زندانیان و تهیه غذا برای همبندانش بود  و اهل مزاح بود.

وی گفت: یحیی سنوار همیشه آماده بود تا حد امکان وقت خود را برای تدریس علم نحو به زندانیان اختصاص دهد. سنوار در زندان زبان عربی خواند و از دانشگاه اسلامی غزه فارغ التحصیل شد.

عبدالفتاح دوله در ادامه درباره او گفت: یحیی سنوار، دولت اشغالگر و شین بت را مجبور کرد تا در داخل زندان در مورد مذاکرات قبل از مبادله «گیلعاد شالیط» با او مذاکره کنند.

زمانی که بر اساس مبادله اسرا با عنوان «وفاداری به آزادگان» از اسارت آزاد شد، به مجموعه زندانیان داخل زندان‌های اسرائیل وفادار ماند و برای آزادی آنها تلاش کرد.

وی تصریح کرد: یحیی سنوار در زندان خود از انجام هر گونه مصاحبه رسانه ای یا مطبوعاتی با نهادهای اسرائیلی خودداری کرد تا اینکه همکارانش به او مراجعه کردند و به او اصرار کردند و او  پذیرفت به شرطی مصاحبه کند که اعتقادات واقعی خود را بگوید نه آنچه اشغالگران به او دیکته کنند.

عصمت منصور، اسیر آزاده و هم‌بند با یحیی سنوار درباره او گفت: یحیی سنوار در دوران زندانی بودنش نیز حضور پررنگی داشت و نقش رهبری را در سطح جنبش حماس و در سطح جنبش زندانیان بر عهده داشت و به شدت از آنها دفاع می‌کرد.

وی گفت: یحیی سنوار به مشارکت معتقد بود و از حساب‌های شخصی (تسویه حساب شخصی) با فرزندان یک کشور و گروه های مختلف دوری می کرد. هنگامی که اختلافات برجسته می شد مشکلی نداشت که به نفع حماس حل شود.

وی تاکید کرد : یحیی سنوار در مواضع خود ثابت قدم بود و آدمی مومن و معتقد بود و حافظ قرآن کریم بود  و بسیاری از احادیث پیامبر را حفظ کرده بود.

کد خبر 1786621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha