آغاز بازسازی «مسجد تاریخی مروی‌ها»

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس از آغاز بازسازی مسجد تاریخی مرویها تا یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر صبح امروز دوشنبه (۳۰ مهرماه) در حاشیه جلسه با مدیران اوقاف در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در اجرای طرح قدیم بافت پیرامون حرم رضوی، متاسفانه خانه‌های تاریخی و مساجد زیادی تخریب شده که این امر باعث ناراحتی فعالان فرهنگی و مذهبی مشهد شده است.

وی افزود: یکی از این بناها مسجد مرویها واقع در انتهای شارستان رضوان است که در این سال‌ها بی‌مهری‌های زیادی برای بازسازی آن صورت گرفته است. درواقع مدتی پس از آغاز اجرای طرح شارستان برای اتصال خیابان آیت ا... شیرازی به طبرسی نگذشته بود که معارض بودن مسجد مروی‌ها مطرح شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر، طبق توافق اولیه نماینده اداره اوقاف، شهرداری و متولی قرار بر این بود تا مسجد تبدیل به احسن شود. با همه این همراهی‌ها، در ادامه حاشیه‌هایی ایجاد شد که جلو تخریب این مسجد را گرفت، اما درب مسجد از سال ۱۳۹۸ تاکنون بسته است و مردم درخواست بازگشایی آن را دارند.

آغاز بازسازی «مسجد تاریخی مرویها» مشهد

وی عنوان کرد: به همین منظور از حدود یک ماه پیش، به اتفاق مدیران دستگاه‌های اجرایی از آخرین وضعیت این مسجد بازدید کردیم و در این بازدید مقرر شد، شهرداری منطقه ثامن تقشه‌های بازسازی مسجد مرویها را طراحی و در جلسه بعدی ارائه نماید.

حجت الاسلام پژمانفر گفت: در جلسه روز گذشته نیز که شهردار منطقه ثامن، مدیرکل اوقاف و امور خیریه و هیات امنای مسجد مرویها شرکت داشتند، ضمن بررسی نقشه‌های توسعه و بازسازی مسجد مرویها، مصوب گردید، مبلغ حدود ۲ میلیارد تومان جهت عملیات عمرانی مسجد تخصیص پیدا کند.

گفتنی است، مروی‌ها یکی از اولین گروه‌هایی بودند که با امام رضا (ع) بیعت کردند. بر اساس آنچه در مستندات تاریخی وجود دارد، آن‌ها همراه با امام رضا (ع) به مشهد آمدند و بعد از مدتی ساکن شدن در مشهد و ساختن آب انبار در نوغان و ته‌پل محله، جزو اولین نفراتی شدند که این محله را شکل و گسترش دادند. این ساکنان شیفته امام رضا (ع) موقوفات بسیاری را از خود به جا گذاشتند که یکی از آن‌ها مسجد مروی‌هاست؛ مسجدی که سال ثبت آن در وقفنامه اصلی‌اش که روی پارچه با مهر بزرگان آن زمان مشهد ثبت شده، ۱۲۷۴ قمری عنوان شده است.

کد خبر 1786629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha