چالش دشوار امروز مسلمانان برای زندگی در اتحادیه اروپا

مطالعات اخیر آژانس حقوق اساسی اتحادیه نشان می دهد که مسلمان بودن در اتحادیه اروپا به دلیل شدت نفرت پراکنی علیه مسلمانان پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، دشوارتر شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، نیکون رومن، سخنگوی آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳) با انتشار گزارشی اعلام کرد: نزدیک به نیمی از مسلمانان ساکن در کشورهای اتحادیه اروپا گزارش دادند که در زندگی روزمره خود در معرض تبعیض قرار دارند و پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، شدت نفرت پراکنی افزایش یافته است.

 نیکول رومن، سخنگوی آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا، گفت: بر اساس داده های جمع آوری شده، مسلمان بودن در اتحادیه اروپا دشوارتر شده است.

 بر اساس یک نظرسنجی که در آن نه هزار و ۶۰۰ نفر بین اکتبر ۲۰۲۱ و اکتبر ۲۰۲۲ در ۱۳ کشور اتحادیه اروپا شرکت کردند، نزدیک به  نیمی از مسلمانان تأیید کردند که در زندگی روزمره خود با تبعیض روبرو هستند، در حالی که در آخرین مطالعات از این نوع که مربوط به سال ۲۰۱۶ است،  ۳۹ درصد تبعیض و خشونت علیه مسلمانان ثبت شد.

 رومن خاطرنشان کرد که از زمان حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و شروع جنگ در نوار غزه، افزایش شدید نفرت نسبت به مسلمانان وجود داشته است که ناشی از درگیری در خاورمیانه است.

آژانس اتحادیه اروپا در ژوئیه گذشته از افزایش قابل توجه یهودی ستیزی خبر داد.

 بر اساس این مطالعه جدید، از نظر تبعیض علیه مسلمانان، بیشترین درصد در اتریش با (۷۱ درصد) و پس از آن آلمان با (۶۸ درصد) ثبت شده است. علاوه بر این، درصد تبعیض در فرانسه ۳۹ درصد است. این درحالی است  تبعیض در اسپانیا و سوئد کمترین میزان در اروپا داشته است.

این مطالعه، افزایش شدید تبعیض‌ها را به‌ویژه در بازار کار و جستجوی مسکن علیه زنان با حجاب و به میزان کمتری علیه مردان یا کسانی که به پوشش اسلامی پایبند نیستند، گزارش کرده است.

 بر اساس این مطالعه، مسلمانان نه تنها به دلیل مذهب، بلکه به دلیل رنگ پوست و منشاء قومی و مهاجرشان مورد هدف قرار می‌گیرند.

این آژانس گزارش داد:  این نتایج «نگران کننده» است و  باید اتحادیه اروپا بر روی برخورد با نژادپرستی علیه مسلمانان تمرکز کند.

 سرپا روسیو، رئیس این آژانس گفت: این پدیده با گفتمان غیرانسانی‌سازی که ما در سراسر قاره مشاهده می‌کنیم، افزایش می‌یابد.

مسلمانان دومین گروه مذهبی در اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند و بر اساس آخرین سرشماری پیو  که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، تعداد آنها به ۲۶ میلیون نفر می رسد یعنی پنج درصد از کل جمعیت این اتحادیه که شامل ۲۷ کشور است، می رسد. آلمان و فرانسه بیشترین تعداد جمعیت مسلمان را در اتحادیه اروپا دارند.

 این گزارش نشان می‌دهد که تعداد مسلمانان در سال‌های اخیر به دلیل فرار از درگیری‌ها در افغانستان، عراق و سوریه به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

کد خبر 1787128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha