تربیت را به معدل ۲۰ محدود نکنیم/در اجرای سند تحول آموزش و پرورش موفق نبوده‌ایم

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: در سند تحول تنوع موقعیت های یادگیری در تمام مکان ها از مسجد، مدرسه و محله فرصت تربیتی است و از تمام زمان‌ها باید تربیت ببارد  و نمی توانیم تربیت را خلاصه در معدل ۲۰ کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان حجت‌الاسلام پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی  آموزش و پرورش در نخستین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید گفت: تربیت واژه‌ای است که بر روی زبان همه ما جاری  از وزیر، مدیر، معلم و مربی جاری است و همه کار خود را تربیت معرفی می کنند، واژه‌ای که هرکس تعریفی از آن دارد و هرکس آن را به شکلی تعریف می کند و هریک از تعاریف مبتنی بر فلسفه ای است و کسی که قائل به مکتب اسلام است  آنرا بر فلسفه اسلامی مبتنی می داند.

وی افزود: تمام  این دغدغه ها باعث شد تا سند تحول بنیادین در سال ۹۰ تدوین شود که در تمام این سند تحول واژه آموزش و پرورش نداریم و تنها کلمه ای که در آن بیان شده «تربیت» است و برخی کارشناسان معتقدند نام وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت رسمی باید تغییر یابد و امروز اگر به جد از بند بپرسند چند درصد از سند اجرا شده است به جرات می گویم خیلی کم.

پورثانی ادامه داد: آیا تغییر عناوین پایه ها به ۶ س س و تغییر نام دانشگاه‌ها تحول  و فعالیت تربیتی است؟ در حالیکه در سند تحول تنوع موقعیت های یادگیری در تمام مکان ها از مسجد، مدرسه و محله فرصت تربیتی است و از تمام زمان‌ها باید تربیت ببارد و نمی توانیم تربیت را خلاصه در معدل ۲۰ کنیم و اگر ۲۰ نشد مدیر بگوید کار تربیتی انجام نشده است! قرار نبود آموزش صرف کنیم، اینکه امروز دانش آموزان ما مدال آوران ورزشی هستند بخشی از «تربیت» است.

اقتضائات دانش آموزان ۱۴۰۳ در تربیت لحاظ شود

وی در مورد زیست بوم جدید گفت: امروز چقدر معلم، والدین و روحانی محله ما مرجع فکری دانش آموز است، امروز دانش آموز در فضای غیرحقیقی است و مرجعیت ها تغییر کرده است، در این زیست بوم دانش آموز در مورد مسائل علمی با یک سرچ ساده از معلم صد پله جلوتر است در سال ۱۴۰۱، ۵ میلیون گیمر در سنین ۱۲ تا ۱۵ سال ثبت شدند، فضای زیستی دانش آموز متفاوت از فضای ماست و با این رویه مرجعیت اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: باید اقتضائات امروز دانش آموز را بفهیم این نیازها و اقتضائات با دانش آموزان سال ۶۰، ۷۰ و ۸۰ و نیازهای زمان ما متفاوت است. هدف ما تفاهم در تربیت زیست بوم جدید است و امید و هویت چگونه در این زیست بوم محقق می شود.

نتایج علمی همایش تربیت در زیست بوم جدید باید موجب تحول در مدرسه شود

وی گفت: اگر خروجی علمی این همایش را کف مدرسه ببریم به هدف خود رسیدیم، ما در امور تربیتی در دل مدارس رضایت رهبر انقلاب را جلب نکردیم و تمام این همایش اگر باعث تحول یک نفر و تحول در مدرسه شد به هدف همایش رسیدیم، برای رسیدن به مدارس تراز انقلاب اسلامی دست هر کسی را می بوسم و این بار تنها توسط  آموزش و پروش به مقصد نمی رسد؛ امیدوارم این همایش باعث رشد فعالیت‌های پرورشی در دل مدارس و تربیت سربازانی برای امام عصر(عج) باشد.

۲۰ مقاله شایسته تقدیر در همایش تربیت در زیست بوم جدید

عبدالله صلواتی، استاد دانشگاه تربیت شهید رجایی دبیر علمی همایش گفت: این همایش می تواند از قدرتمندترین همایش های کشور باشد و یافته های در جای جای ایران عزیز منتشر شود.

صلواتی با اشاره به خطبه همام نهج‌البلاغه اظهار کرد: سازمان ها هم می توانند پایبند به تقوا و ایمان باشند. نفس وقتی عادت به روشنی و حقیقت کند آنچه در آن تولید می شود علم نافع است و اگر متمرکز بر تاریکی شود بر چیزهایی متمرکز می شود که امروز هست و فردا نیست و آموزش و پرورشی که ما را به علم نافع برساند آموزش و پرورش حقیقت محور است.در دنیایی که دست درازی به یمن و لبنان و نسل کشی فلسطین امر عادی شده به معنای دقیق فاصله گرفتن از حقیقت است، حقیقت مانند قهوه طعمی تلخ دارد اما ما را بیدار می کند.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در امور تربیتی گفت: روابط یکی از محورهای تربیتی است که می تواند روابط در کل جامعه و در تمام سطوح را در برمی گیرد، منطق همایش نیازسنجی و آسیب شناسی است و ما به امید و هویت در تربیت نیازمندیم و اگر این دو محور در آموزش و پرورش تولید نشود نمی توان انتظار هیچ اتفاق روشن و خوبی در کشور را داشته باشیم.

وی در مورد محورهای همایش گفت: مدل پردازی، نظام پردازی، فرآیندهای پیشگیری و نقش خانواده از جمله محورهای این همایش است و کارشناسان زیادی از تعلیم و تربیت از سایر کشورها در پیش نشست های این همایش شرکت داشتند.

وی افزود: بیش از ۹۰۰ فایل مقاله به این همایش ارسال شد و در نهایت به ۸۰۰ مقاله رسیدیم و در نهایت ۵۴ مقاله با ذکر مشابهت حذف شدند و ۷۷۴ مقاله باقی ماند  و ۳۸۰ مقاله  امتیاز پذیرش گرفتند و ۱۰۰ مقاله با امتیاز بالا شناخته شدند و در نهایت ۲۰ مقاله شایسته تقدیر شناخته شدند.

یافته های علمی همایش تربیت در زیست بوم جدید به کف مدارس می رود

بهرامی مدیرکل شهرستان‌های آموزش و پرورش استان تهران و دبیر اجرایی همایش در ادامه این همایش گفت: مربی بودن خیلی سخت است و با افتخار به نمایندگی از تمام مربیان پرورشی می گویم که با افتخار این پیشه سخت را انتخاب کردیم و ان شاءالله در این مسیر ثابت قدم باشیم و از امروز که مقالات برگزیده در اختیار ما قرار می گیرد کار ما آغاز می شود تا این یافته ها را بتوانیم به کمک مربیان به کف مدارس ببریم.

کد خبر 1787152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha