«طرح ژنرال‌ها» برنامه‌ای برای بازگشت صهیونیست‌ها به نوار غزه

رژیم صهیونیستی با تشدید حملات و تخلیه مناطق مختلف شمال غزه، درصدد اجرای «طرح ژنرال‌ها» است تا شمال نوار غزه را از ساکنان آن تخلیه کند و شهرک‌های صهیونیستی برچیده شده در نوار غزه را بازگرداند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: رژیم صهیونیستی از بیش از ۲۱ روز پیش حمله زمینی به جبالیا در شمال غزه و کشتار هولناک علیه غیر نظامیان را با هدف آواره کردن و مهاجرت دادن ساکنان این منطقه به جنوب نوار غزه آغاز کرد تا «طرح ژنرال‌ها» را اجرایی کند.

در این عملیات نظامی بیش از ۸۲۰ فلسطینی از جمله زن و کودک به شهادت رسیدند و صدها نفر به شدت زخمی شدند، این درحالی است که بیمارستان‌های غزه از کمبود شدید لوازم پزشکی و نیروهای درمانی و پزشکی رنج می‌برند.

ارتش صهیونیستی از انواع فشارها بر جبالیا از جمله نظامی و بمباران منازل غیرنظامیان روی سرشان و جلوگیری از ورود غذا و نوشیدنی و محاصره بیمارستان و بازداشت و تهدید کادر درمان استفاده می‌کند.

شدت قتل عام و محاصره شدید جبالیا باعث شده است که صدها نفر از ساکنان مجبور به ترک منازل شان شوند، به طوری که ارتش صهیونیستی به آنها دستور داده است که به سمت شهر غزه و مناطق جنوبی نوار غزه حرکت کنند.

در همین حال، جنبش‌های شهرک سازی داخل اسرائیل نیز تحرکات خود را برای شهرک سازی در نوار غزه با حمایت قابل توجه وزیران راست گرای بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود آغاز کردند.

این اقدام اسرائیل برای اجرای طرح ژنرال‌ها درحالی است که شهرک سازی و ادامه یهودی سازی در کرانه باختری و قدس دلیل اصلی وقوع «طوفان الاقصی» بود؛ به همین دلیل این سوال مطرح می شود که آن این رژیم موفق به اجرای برنامه برپایی شهرک در غزه می شود؟

طرح ژنرال‌ها

حمله جدید اسرائیل به جبالیا به عنوان بخشی از یک طرح نظامی به نام «طرح ژنرال‌ها» است که افسران ارشد ذخیره در ارتش اشغالگر صهیونیستی به رهبری سرلشکر ذخیره «گیورا ایلند» رئیس پیشین شورای امنیت مطرح کردند. این طرح با هدف اخراج همه ساکنان منطقه شمالی غزه یعنی ۳۰۰ هزار نفر و توقف کمک رسانی به این مناطق و محاصره مقاومت و مجبورکردن شان به تسلیم شدن است.

این طرح همچنین شامل تبدیل این منطقه در شمال محور نتساریم که جنوب نوار غزه را از شمال آن جدا می کند، به یک منطقه نظامی بسته است.

برهمین اساس، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل می گوید: غزه بخشی از اسرائیل است و هیچ امنیتی بدون شهرک سازی در این منطقه وجود نخواهد داشت یعنی هرجا شهرک سازی وجود داشته باشد، امنیت وجود دارد و هرجا غیرنظامیان هستند، حضور نظامی نیز وجود دارد.

در همین حال، «ایتامار بن گویر» وزیر تندروی امنیت ملی اسرائیل می گوید: اسرائیل می تواند شهرک سازی در غزه را بازسازی کند و فلسطینی‌ها از نوار غزه خارج شوند.

بن گویر می گوید: این بهترین و اخلاقی‌ترین راه حل است نه به زور. ما به شما می گوییم که گزینه ترک به کشورهای دیگر را به شما دادیم. سرزمین اسرائیل برای ماست.

پاکسازی نژادی

صلاح عبدالعطی، رئیس کمیسیون بین المللی حمایت از حقوق ملت فلسطین(حشد) تاکید کرد: ارتش رژیم صهیونیستی جنگ نسل کشی و پاکسازی نژادی و تخریب سیستماتیک اردوگاه جبالیا و عملیات گرسنگی و مهاجرت ساکنان شمال نوار غزه را افزایش داده است.

عبدالعاصی می گوید: بیش از ۲۰۰ هزار فلسطینی با خطر مرگ یا بمباران اسرائیل یا گرسنگی و تشنگی باتوجه به محاصره خفه کننده اسرائیل با گسترش حمله نظامی به شمال غزه مواجه هستند.

او می گوید: اشغالگران ده‌ها قتل عام را علیه خانواده‌های در منطقه الفالوجا، تل الزعتر و سایر مناطق شمال غزه انجام داده است و بمباران و هدف قراردادن مناطق مسکونی همچنان ادامه دارد تا منازل فلسطینی‌ها را از نقشه پاک کند.

رئیس کمیسیون بین المللی حمایت از حقوق ملت فلسطین(حشد) می گوید: بیمارستان‌ها در شمال نوار غزه به دلیل کمبود سوخت و لوازم پزشکی قادر نیستند تا تعداد زیادی از بیماران و زخمی‌ها را درمان کنند. این درحالی است که ده‌ها نفر از مردم محاصره شده به دلیل قحطی و تشنگی و بیماری شهید شدند.

عبدالعاصی با اشاره به محاصره بیمارستان‌ها، می گوید: اشغالگران همچنان درخواست تخلیه بیماران و زخمی‌ها و کادر پزشکی را دارند تا بیمارستان‌ها هدف قرار دهند که این مسئله زندگی صدها نفر را تهدید می‌کند.

اهداف و پیامدها

اگرچه هنوز تصویری از پس از جنگ غزه وجود ندارد، اما به نظر می رسد برنامه های راست افراطی در اسرائیل واضح است و برای بازگرداندن شهرک سازی به نوار غزه اصرار دارند.

روزنامه عبری زبان هآرتص می نویسد: برنامه‌های مربوط به مرحله آتی جنگ غزه وجود دارد که نشانه تصمیم نتانیاهو و دولتش برای زمینه سازی شهرک سازی در شمال نوار غزه است.

الوف بن، سردبیر این رونامه می گوید: اسرائیل برای تقویت کنترل خود در شمال نوار غزه تا محور نتساریم تلاش می کند. طرح ژنرال‌ها شامل تبدیل تدریجی شمال تا مرکز به شهرک یهودی و الحاق آن به اسرائیل است، یعنی ساکنان فلسطینی را مجبور به ترک این منطقه خواهند کرد.

به نظر می رسد نتانیاهو و دولتش تلاش می کنند تا از تنگنای جنگ و شکست امنیتی با طرح شهرک سازی عبور کند و این مسئله حتی پس از جنگ محور توجه قرار داد تا پوششی برای شکست فاجعه بارش باشد.

برهمین اساس می توان گفت که احیای شهرک سازی بدون شک به نفع نتانیاهو خواهد بود. اگرچه این اقدان چالشی با قوانین بین المللی است و زندگی غیرنظامیان فلسطینی در معرض خطر است.

پایان جنگ در غزه به این معنی خواهد بود که جریان‌های اسرائیلی خود را برای طرح پرسش‌هایی درباره شکست بی سابقه امنیتی و اطلاعاتی که منجر به عملیات طوفان الاقصی شد، و ناتوانی نظامی در تخریب توانایی رزمی حماس پس از ماه‌ها جنگ و سستی در بازگرداندن اسرای دستگیری شده توسط حماس و کشته شدن تعداد زیادی از آنها آماده کردند.

با این حال، طرح بازگشت شهرک سازی به غزه، چالش‌های متعددی خواهد داد که مهم‌ترین آن جریان مقاومت است که تجربه جنگ‌های چریکی دارد که این مسئله نشان دهنده شکست در حفاظت از مجتمع شهرک سازی در نوار غزه است. همچنین این اقدام باعث افزایش انتقادهای جامعه بین المللی از اسرائیل خواهد شد، زیرا جامعه بین الملل و قوانین بین المللی شهرک سازی را غیرقانونی می‌دانند.

برهمین اساس می توان گفت که شهرک سازی غزه به یک هدف راهبردی مهم برای اسرائیل تبدیل شده است، زیرا تکه تکه کردن آخرین منطقه از زمین‌های متصل به سرزمین اشغالی به شمار می‌آید تا با این اقدام یک پیروزی نمادین با بازگشت شهرک‌های برچیده شده در نوار غزه برای خود به دست آوردند.

کد خبر 1787169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha