انتظار فرج بدون دغدغه عدالت و ظلم‌ستیزی، توهم است

 حجت‌الاسلام کلباسی رکن مهم دین و دینداری را همدلی و مواسات برشمرد و گفت: انتظار فرد و جامعه را در مسیر عدالت و مبارزه با ظلم حرکت می‌دهد چگونه فرد می‌تواند منتظر باشد در حالی که در برابر ظلم، تجاوز و جنایات بی‌تفاوت باشد اینگونه افراد منتظر نیستند و توهم انتظار در ذهن آنها است و انتظار فرج آنها هم خودخواهانه است.

 حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار کرد: بدون شک یکی از مهمترین آموزه‌ها و برنامه‌های اسلام چه در بحث نظری و چه در بحث تربیت عملی و اجتماعی مقوله همدلی و مواسات به اطرافیان، جامعه و عدم بی‌تفاوتی در برابر خلأها و نابسامانی هاست و این مسئله تا آنجا اهمیت دارد که رکن مهم دین و دینداری قلمداد شده است.

 وی افزود: می‌توان گفت یکی از موضوعات که آیات فراوانی را به خود اختصاص داده، موضوع همدلی و مواسات است و  برای نمونه‌ خداوند در سوره مبارکه بلد می‌فرماید «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ»،عبور نکرد از گردنه، یعنی موفق نشد و از آزمون امتحان جا ماند، رسیدگی به حال گرسنگان درماندگان در روز سختی و اطعام کردن آنها دیدن نیازها و تامین آنهاست.

 رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: معنای از گردن عبور نکرد یعنی نتوانست از فرصت‌ها خوب استفاده کند، گردنه یعنی همدلی، مواسات، رسیدگی، فردی که هیچ احساس و درک مسئولیت در قبال انسان‌های دیگر نداشته باشد گویا از رده انسانیت خارج شده است.

 حجت الاسلام کلباسی گریزی به آیات قرآن کریم زد و یادآور شد: با تأمل در آیات قرآن و آثار رسیده از اولیای الهی این مهم مشهود است که در قبال گرفتاری دیگران به خصوص کسانی که در جریان مقابله با ظلم و ستم، کفر و عصیان دچار آسیب می‌شوند نباید بی‌تفاوت ماند.

خروج از دایره انسانیت

وی با اشاره به نگاه اسلام به همدلی و همراهی، گفت:«مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ» کسی که در برابر این ندا که مسلمانان به داد من برسید بی توجه بوده و عکس‌العمل نشان ندهد، مسلمان نیست و از دایره اسلام خارج است با توجه به مسائل و اتفاقات اخیر و صحنه‌های سخت و دردناکی که در غزه و لبنان مشاهده می‌شود افرادی که خانواده، منزل، کار و ... خود را از دست داده و آسیب دیده‌اند، شرط مسلمانی رسیدگی و کمک به آنها است.

 به گفته وی اگر در این قبال فردی احساس مسئولیت نکند مشمول همین قاعده بوده و از دایره اسلامیت و چه بسا از دایره انسانیت خارج است افرادی که در این مسیر به اندازه توان و وسع خود قدم برمی‌دارند فضیلت وارزش آنها قابل توصیف نیست چرا که آنها در قبال مشکلات دیگران احساس مسئولیت کرده و بر نیازهای آنها حساس هستند.

 رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به نقش همدلی و مواسات مومنانه در انتظار زمینه‌ساز، گفت: انتظار وقتی در مقوله دین، اسلام و قرآن مطرح می‌شود به معنای عدالت، رفع ظلم، در هم کوبیده شدن ظالم و پیروزی عدالت و حق است انتظار یعنی انگیزه مبارزه با ظلم در فرد وجود دارد و اگر انگیزه مبارزه با ظلم و عدالت خواهی در فرد نباشد انتظار معنا پیدا نمی‌کند.

عدالت‌خواهی فرد منتطر

حجت الاسلام کلباسی یادآور شد: نکته اساسی در مقوله انتظار این است که فرد عدالت‌خواه و ظلم ستیز است و در برابر تبعیض، تجاوز و ... حساس بوده و عکس‌العمل نشان می‌دهد و این حقیقت انتظار است.

 به گفته وی انتظار به معنای نظام، حکومت و برنامه‌ای است که  زمین را پر از عدل و داد کند انسان منتظر نمی‌تواند در برابر ظلم و تجاوز تماشاگر بوده و احساس مسئولیت نداشته باشد این چنین فردی نمی‌تواند ادعای انتظار داشته باشد.

 وی افزود: انتظار محرک خروشان و جوشان است که فرد و جامعه را در مسیر عدالت و مبارزه با ظلم حرکت می‌دهد چگونه فرد می‌تواند منتظر باشد در حالی که در برابر ظلم تجاوز و جنایات بی تفاوت باشد اینگونه افراد منتظر نیستند و توهم انتظار در ذهن آنها است و انتظار فرج آنها هم خودخواهانه است و فکر می‌کنند که با آمدن امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه وضعیت آنها بهتر می‌شود.

 وی بی تفاوتی در برابر ظلم و ستم را برای فرد منتظر تناقض دانست و یادآور شد: حقیقت انتظار عدالت و رفع ظلم است و انتظار فرج امام عصر عجل الله‌تعالی فرجه یعنی انتظار پایان یافتن همه ظلم و ستم و ناروایی‌ها.

 به گفته وی فرد منتظر دارای فضیلت بوده و این حقیقت را به خوبی درک کرده و در حرکات و رفتار او منعکس شده است. ایمان، انتظار در برخی در حد حرف است و حقیقتی در آن منعکس نیست تصویر ذهنی بدون جهت و عمق را با خود حمل می‌کنند در حالی که با این روش به نقطه کمال نمی‌رسند.

 رئیس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: آنچه انسان را به کمال واقعی می‌رساند عمل، حرکت، رفتار و جهش در این مسیرها است کسی که عشق  و علاقه به ولی خدا دارد سعی می‌کند خود را با عالی‌ترین درجه شباهت و همانندی با ولی خدا قرار دهد و آنچه از اولیای خدا شنیدیم این است که برخی از ائمه معصومین(ع) گاهی چند مرتبه در زندگی کل دارایی خود را بین فقرا تقسیم می‌کردند  و همگی اهل انفاق همدلی به شکل گسترده بودند.

 حجت‌الاسلام کلباسی گریزی به اتفاقات اخیر زد و گفت: اگر پیامبر(ص) و ائمه معصومین این صحنه‌ها را می‌دیدند (به فرض که در محضر آنها بودیم) چه عکس‌العملی در برابر این نیازها داشتند در تاریخ نشان دادند که در سخت‌ترین شرایط اهل انفاق، دستگیری و مواسات بودند کسی که ادعا می‌کند پیرو ائمه هدی و انبیای الهی و منتظر امام زمان‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و علاقمند حضرت(عج) است باید شباهت در این معنا، پیدا کند و در حد توان از محرومان و افرادی که با ظلم گرفتار مصائب شدند دستگیری کند.

 وی از محورهای اساسی تقرب  به خداوند، اولیای الهی و نزدیکی به امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه را همدلی، گذشت و مواسات عنوان کرد.

کد خبر 1787172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha