60درصد از آب یزد تخصیص یافت/آب عادلانه به همه شهرستان ها اختصاص یابد

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: باید به عدالت آب انتقالی و تخصیصی به شهرستان های استان یزد اختصاص یابد و اولویت اصلی باید تامین آب شرب و بهداشت مردم باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، محمد صالح جوکار، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در نشست روسای آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان یزد، گفت: متاسفانه در برخی از شهرستان ها از جمله شهرستان اردکان آب انتقالی را جهت صنایع استفاده می کنند در حالیکه در شهر یزد بیش از 90 درصد آب انتقالی به مصرف شرب و بهداشت مردم می رسد و در بسیاری از مناطق استان با کمبود آب مواجه هستیم.
 

وی ادامه داد: استان یزد یعنی همه شهرستان ها و مناطق یزد و باید به عدالت در مورد آب انتقالی اقدام شود و اینکه اشخاصی در نشست با مسئولان کشوری فقط برای بخش خودشان درخواست می کنند و توسط آن مسئول بصورت غیر قانونی دستوراتی داده می شود، درست و قانونی نیست.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مردمی وجود نداشته باشند، صنعت و کار هم وجود نخواهد داشت و لذا باید اولویت اصلی و تمام تلاش مسئولان تامین آب شرب و بهداشت مردم باشد.
 

جوکار افزود: در برخی مناطق استان از جمله اردکان چاه های موجود را از رده خارج کرده اند و از آب انتقالی برای صنعت استفاده می شود که این زیبنده نیست.
 

وی افزود: باید به گونه ای اقدام شود که مردم بدلیل عملکرد مسئولان با مشکل مواجه نشوند و باید به سمت صنایع کم آب خواه حرکت شود و نسبت به بهسازی صنایع موجود اقدام سریع صورت گیرد.
 

محمد رضا راعی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد نیز در این نشست گفت: سه هزار و یکصد لیتر بر ثانیه در روز آب اختصاصی انتقالی به استان یزد است که فقط 60 درصد آن تخصیص یافته است.
 

راعی افزود: در سال 89 هشتاد و یک درصد آب انتقالی به مصرف شرب و بهداشت مردم رسیده و در سال 1390 نیز این مقدار به 87 درصد رسیده که نشان از بحرانی بودن وضعیت استان یزد دارد.
 

وی ادامه داد: بحران آب در استان یزد باید جدی گرفته شود، به گونه‌ای که کاهش هر ساله بارندگی باعث شده قدرت و نیروی خشکسالی هرساله تقویت شود و میزان خشکسالی و خسارت وارده به بخش های کشاورزی، باغداری، زراعت و دام استان به ده ها میلیارد تومان افزایش یابد و همین افزایش خسارت شدید بدون شک مشکلات بی‌شماری را برای جبران آن به‌وجود آورده است.
 

سید علیرضا نبوی زاده، مدیر عامل موسسه کوثر یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به انکه فقط 60 درصد مقدار سهمیه اختصاصی به استان یزد محقق شده لذا صحبت از خط دوم شاید درست نباشد ولذا باید نسبت به تکمیل سهمیه اختصاصی باقیمانده و درکنار آن خط دوم اقدام شود.
 

نبوی زاده افزود: اگر فشاری نباشد پیگیری هم نخواهد بود و لذا اکنون که آب شرب مردم بویژه در شهر یزد به نقطه خطر رسیده باید توسط مسئولان اقدامات لازم صورت گیرد تا به مشکل برخورد نکنیم.
 

علی اسلامی، مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان یزد نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد و گفت: کیفیت آب در شهرستان های مختلف استان یزد متفاوت است و بر همین اساس نسبت به جایگزینی چاه ها با آب انتقالی اقدام شده است.
 

اسلامی افزود: از 3 هزار و یکصد لیتر بر ثانبه آب انتقالی 2500 لیتر برای مصرف آب شرب و بهداشت مردم و 600 لیتر برای مصرف صنعت مشخص شده که فقط 60 درصد آن تخصیص یافته است.
 

در پایان این نشست مقرر شد؛ گزارشی از چاههای موجود و از دسترس خارج شده استان یزد بویژه در شهرستانهای صنعتی تهیه و در نشستی نسبت به مشکلات موجود تصمیم گیری شود.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 179457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha