سد «خدافرین» بزرگ ترین شبکه تحت فشارکشور است

رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت:سد خدافرین با حجم مخزن یک میلیاردوششصدوبیست میلیون مترمکعب آب،بزرگ ترین سدشمالغرب کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل، داود نجفیان عضو هیئت مدیره ومدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل صبح امروز(22مهر) دربازدید خبرنگاران رسانه های استان از این سد، افزود:12کیلومتر پایین تر ازسدمخزنی خدافرین هم سد انحرافی " قیز قلعه سی "احداث شده که هردو باهم شبکه آبیاری 30هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی و60هزار از اراضی استان اردبیل را تحت پوشش قرار می دهند.


وی برخورداری از دو نیروگاه برق را از دیگر مزایای این سد برشمرد که بخش مهمی از انرژی مورد نیاز منطقه را در آینده ای نزدیک تأمین خواهد کرد.


نجفیان وسعت این پروژه را 30هزارو388هکتار شامل دو طرح تأمین آب وطرح توسعه آبیاری دانست واظهار داشت:تأمین آب این طرح از طریق سد مخزنی خدافرین به عنوان بزرگترین سد کشور انجام می شود وطی آن سالانه 63/1میلیارد مترمکعب از آن آب استحصال می شود.


وی در خصوص طرح توسعه آبیاری سد خدافرین خاطرنشان کرد:طح توسعه آبیاری هم شامل انتقال آب از سد"قیز قلعه سی"توسط کانال اصلی خدافرین به اراضی کشاورزی در استان های آذربایجان شرقی،اردبیل ،احداث شبکه های آبیاری وزهکشی در این مناطق است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در پایان با تشریح مشخصات فنی طرح کانال اصلی خدافرین یادآورشد:کانال اصلی خدافرین در تراز از حدود 248متر از دریاچه سد تنظیمی "قیز قلعه سی"به نحو سختی آبگیری کرده ودر دامنه ارتفاعات با شیب حداقل مجاز به موازات خطوط تراز طراحی شده است.


گفتنی است: پروژه بزرگ سد خدافرین از سال 78آغاز شده است وشبکه آبیاری خدافرین شامل 144کیلومتر کانال اصلی به حجم 85متر مکعب آب در ثانیه است که 52کیلومتر آن در آذربایجان شرقی اجرا می شود.

 

شایان ذکر است که این سد بزرگترین پروژه مرزی وجزء اصلی ترین طرح های مهرماندگار کشور است که علاوه برحساسیت خاص دولت برای اتمام کارهای عملیاتی، اجرائی وتأمین اعتبارات مصوب آن، حدود20میلیارد تومان هم از محل اعتبارات مازاد نقدی تزریق مالی شده است.
 

پایان پیام/

کد خبر 182669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha