انقلاب اسلامی یک تحول فکری در اندیشه جهان معاصر بود

مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بشر اسلامی، انقلاب اسلامی را یک تحول فکری در اندیشه جهان معاصر دانست که همراه خود لایه های معرفت شناسی، هستی شناسی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، همایش تخصصی انقلاب اسلامی و حقوق بشر صبح امروز(21 بهمن) در کانون بسیج جوانان شهرستان رشت برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین بهمن اکبری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بشر اسلامی در همایش تخصصی انقلاب اسلامی و حقوق بشر با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، گفت: انقلاب اسلامی یک تحول فکری در اندیشه جهان معاصر بود که منظومه تفکری جدیدی را عرضه کرد و با خود لایه های معرفت شناسی، هستی شناسی را به همراه داشت.

 

اکبری با بیان اینکه امام راحل فقط یک فرد نیست بلکه یک امت است، گفت: امام راحل در میان رهبران فرهیخته در شمار نادر شخصیت هایی است که تمام کلماتش مبنای فلسفی دارد و انقلاب اسلامی ما توسط یک چنین معماری زیر سازی شده است.

 

وی به تئوری مرکزی انقلاب اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران تئوری مرکزی به نام پیوند آسمان و زمین، ملک و ملکوت، دین و زندگی دارد که نظریه های دیگر از نظر فلسفی را سیراب می کند.

 

اکبری در ادامه به رهبر ضد استعماری هند اشاره کرد و افزود: گاندی نیز زیر ساختی در نظام کشور خود ایجاد کرد و با معنویت، سیاستی را دنبال می کرد که جامعیت امام در مقایسه با گاندی گسترده تر است.

 

پژوهشگر حقوق بشر اسلامی، جامعه انسانی را یک دهکده انسانی دانست و اذعان کرد: حقوق بشر در دهه اول به معنای زیست بدون جنگ و در دهه دوم به معنای حقوق اساسی انسان، آزادی بیان و در هزاره سوم به معنای احترام به صلح، محیط زیست، دانایی، تعالی و پیشرفت است.

 

وی تاثیر و تاثر حقوق بشر در نسل سوم را یک امر منطقی دانست و گفت: حقوق بشر پس از جنگ جهانی دوم وارد ادبیات جهانی شده است.

 

اکبری خاطرنشان کرد: انجیلیان مسیحی پس از جنگ جهانی دوم مفهوم الهیات اجتماعی را به وجود آوردند و خدمت در کنار عبادت را مهم ترین کار پس از جنگ می دانستند.

 

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان گیلان نیز در این همایش گفت: همایش تخصصی انقلاب اسلامی و حقوق بشر با همکاری دفتر منطقه ای 3 کمیسیون حقوق بشر برگزار شده است.

 

ابوطالب اصغری به اهداف سازمان بسیج حقوقدانان اشاره کرد واذعان کرد: ارتقای سطح دانش حقوقی و اطلاع رسانی از قوانین و اطلاعات برای شهروندان یکی از اهداف این سازمان است.

 

وی تفاوت های دو واژه حقوق شهروندی و حقوق بشر را از مفاهیم همچنان مطرح دانست و افزود: واژه حقوق شهروندی در چند ساله اخیر وارد ادبیات حقوقی ایران شده است و در نظام فقهی و حقوقی و مبانی اسلامی سابقه نداشته است.

 

اصغری خاطرنشان کرد: ما باید با همکاری در جهت رشد و تعالی اقتدار حقوقی ایران درعرصه های داخلی و بین المللی گام های موثری بر داریم.

 

گفتنی است، در پایان این همایش کمک هزینه عتبات عالیات به پنج نفر از برگزیدگان مسابقه فرهنگی- حقوقی اهداء شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 19304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha