جهاد در عرصه علوم انسانی کالبدشکافی و کالبدشناسی این علوم است

اجتماعی: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جهاد در علوم انسانی را نیازمند کالبدشکافی و کالبدشناسی درست این علوم دانست.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سی و دومین جشنواره جهادگران علم و فناوری پیرامون علوم انسانی و تحول در این علوم گفت: تاکنون سرمایه‌گذاری حقیقی روی مسئله علوم انسانی با هدف‌گیری انقلابی انجام نشده و آن‌گونه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود تحولی در این حوزه رخ نداده است.

 

وی با اشاره به انقلاب فرهنگی و تهاجمات دشمن در سال‌های اول انقلاب تصریح کرد: بعد از وقوع انقلاب فرهنگی بخشی از این امر به دلیل قصور مسئولان و برخی از مشکلات کشوری و تهاجمات دشمن به نتیجه نرسید. انقلاب فرهنگی در دهه اول انقلاب، علمی، آموزشی و در عرصه علوم انسانی نبود و بعد از شکل‌گیری انقلاب نیز با همان سرعت و کمیت به راه خود ادامه داد.

 

رحیم پورازغدی افزود: انقلاب فرهنگی از طرف مدیریت آموزش و پژوهش جز چند سال اول مورد حمایت نهادینه قرار نگرفت و گفتمان آن به حاشیه رفت. در حقیقت انقلاب فرهنگی به جایی برای مدیریت سیاسی تبدیل شد و بعد از مطرح شدن تحول در علوم انسانی دوباره به حاشیه رفت.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در عرصه گفتمان و پژوهش در رشته علوم انسانی هیچ حمایتی از طرف دولت‌ها در ادوار مختلف صورت نگرفته و طی 30 سال گذشته نیز بر روی رویکرد اسلامی در علوم انسانی کاری انجام نشده است.

 

رحیم پورازغدی ادامه داد: در عرصه علوم انسانی کتاب‌ها و پژوهش‌هایی هرچند اندک انجام شد اما این امور نیز مورد حمایت قرار نگرفت و در توطئه سکوت از بین رفت.

 

این پژوهشگر و نظریه پرداز با بیان اینکه هیچ کار حمایتی از طرف نظام آموزشی و پژوهشی در عرصه علوم انسانی شکل نگرفت، اظهار کرد: 30 سال گذشته زمان کمی برای توسعه علوم انسانی است، موج تولید فکر در علوم انسانی بسیار گسترده است و مبانی بسیار وسیعی در این رشته تعریف می‌شود که طی 30 سال گذشته کار به جایی نمی‌توان برد.

 

وی با بیان اینکه تولید علوم انسانی زودتر از 50 سال پاسخ نمی‌دهد، تأکید کرد: ما در ظاهر در عرصه علوم انسانی شعار می‌دهیم و در آن طرف قضیه در سازمان‌ها و نهادهای مختلف با نام علوم انسانی بودجه‌ها و سرمایه‌های هنگفت دریافت می‌شود، متأسفانه مسئله علوم انسانی سیاسی شده است و این آفتی است برای این امر.

 

رحیم ‌پور‌ازغدی اظهار کرد: علوم انسانی تنها در حد ارایه در یک کلاس و نام یک ساختمان محدود شده است و در عرصه عملی جامعه نیز برای دانشجویان و دانش‌آموزان این رشته کاربردی ندارد و از سوی دیگر زمینه اشتغال آن نیز در جامعه فراهم نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: تمام نظریه‌ها در حوزه علوم انسانی غربی و شرقی از نظر ما اشکالاتی دارد. انسان‌شناسی وحیانی در غرب از عرصه علوم انسانی حذف شده است، جهاد در عرصه علوم انسانی یعنی کالبدشکافی و کالبدشناسی درست این علوم.

 

رحیم پورازغدی افزود: نظریه‌های علوم انسانی غربی و شرقی در تعریف رفتار، احساس، روح و فطرت با دیدگاه اسلامی کاملا متفاوت هستند و در تعریف مبانی اصلی با دین اسلام اختلاف اساسی دارند.

 

پژوهشگر و محقق دانشگاه اظهار کرد: از سه و نیم میلیون دانشجو در کشور 2 میلیون نفر در علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند اما هیچ فکری برای اشتغال و کارآمدی آنها نشده است.

 

وی تأکید کرد: ما در رشته علوم انسانی نیازمند بازنگری و جهاد علمی هستیم و جهاد در این رشته کار شش ماه و شش سال نیست و نیازمند برنامه‌ریزی درست و بلندمدت است.

 

رحیم پورازغدی ادامه داد: کمبود دانشجو در سایر رشته‌‌ها در علوم انسانی جبران شد اما هیچ تولید فکری اتفاق نیفتاد. مشکل ما در علوم انسانی در حوزه و دانشگاه است که در این زمینه فکرسازی، مدیریت و پژوهش صورت نمی‌گیرد.

 

وی افزود: کار برای فارغ‌التحصیلان علوم انسانی وجود ندارد و مدرک‌زدگی یکی از آفت‌های بزرگ این رشته است. ما هنوز در علوم انسانی فهرست کتاب‌ نداریم یعنی هیچ تولید فکری در این رشته نشده است. علوم انسانی نیازمند اعاده حیثیت است و از موضع انقلابی باید به این رشته نگاه شود.

 

گفتنی است، سی و دومین جشنواره جهادگران علم و فناوری دوم آذر در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha