کالاهای فاقد بارکد شبنم اصالت و هویت لازم را ندارند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان سمنان گفت: کالاهای فاقد بارکد شبنم اصالت و هویت لازم را ندارند و از سطح بازار جمع آوری می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سمنان، مهدی یحیایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کالاهای موجود در بازار باید اصالت و کیفیت مطمئن و لازم را داشته باشند، گفت: در همه جای دنیا کالای جعلی و قاچاق را به عنوان یک کالای غیر قابل اطمینان و نامطمئن می شناسند، چرا که مصرف کننده در صورت مشخص نبودن کانال توزیع و واسطه ها و نیز تولید کننده واقعی، به اصالت و کیفیت مطمئن کالا شک می کند.


وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی بخش تجارت، سعی در ناامن نمودن شبکه توزیع کالا برای متخلفان داشته و در جهت مبارزه با توزیع کالای جعلی و قاچاق اقدام به ایجاد شبکه بازرسی و نظارت مردمی(شبنم) نموده است، و این شبکه سامانه ای است که در آن همه مردم می توانند تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه و یا ارتباط با یک خط اینترنتی، علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی نیز یاری رسان دولت باشند.


معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطر نشان کرد: مصرف کنندگان کالا برای استعلام اصالت کالا می توانند کد 16 رقمی درج شده در بارکد شبنم که توسط پوشش نقره ای تیره پوشیده شده است را در قالب پیامک به شماره درج شده روی بارکد ارسال کنند و یا می توانند از نقشه اطلاعاتی بارکد مربوطه عکس تهیه کرده و آن را به سامانه ارسال کنند که در این مرحله تلفن آنها باید مجهز به نرم افزار مربوط جهت تهیه و ارسال عکس باشد که می توانند از طریق سایت شبنم www.shabnam.ir این نرم افزار را دانلود کنند.


یحیایی اضافه کرد: مصرف کنندگان از طریق استعلام تلفنی و تماس با شماره قید شده بر روی بارکد و همچنین استعلام اینترنتی و مراجعه به سایت شبنم نیز می توانند از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.


وی گفت: در صورت مغایرت اطلاعات بارکد با نوع کالا، خریدار می تواند موضوع را جهت بررسی از طریق تماس با شماره 124 به نهاد نظارتی ذیربط ارجاع دهند.


معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: کلیه لوازم خانگی، کالای صوتی و تصویری، لوازم آرایشی و بهداشتی، مکمل های غذایی و دارویی، لوازم ساختمانی، انواع اسباب بازی، لوازم ورزشی، کمپوت، نوشیدنی و روغن های خوراکی، انواع پوشاک وارداتی، انواع ساعت، ماشین حساب، تلفن همراه، کیف و کفش و وسایل دکوری، لوازم و تجهیزات پزشکی، لوازم مرکز مخابراتی، کالاهای الکتریکی وارداتی، لوازم پرده، لوازم التحریر و اقلام اداری و... جزء کالاهای مشمول طرح شبنم در فاز دوم است که باید دارای بارکد مربوط باشند. پایان پیام/
 

کد خبر 201921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha