پارامترهای اقتصادی قیمت واردات تجهیزات مخابراتی را ارزان جلوه می دهد

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات قیمت بسیار پائین تجهیزات مشابه خارجی و به ویژه تجهیزات چینی را عامل تولید کم تجهیزات مخابراتی در کشور عنوان کرد.

 صادق عباسی شاهکوه، رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار شبستان درباره علت تولید کم تجهیزات مخابراتی در کشور اظهار داشت: قیمت بسیار پائین تجهیزات مشابه خارجی به ویژه تجهیزات چینی عامل تولید کم این تجهیزات است.

وی افزود: مشتری این تجهیزات نهادهایی خواهد بود که پارامتر امنیت برای آن ها مهم باشد چراکه تجهیزات داخلی از این نظر قابل اعتمادهستند و از این رو دایره تولید این محصولات بسیار کاهش می یابد.


این مقام مسئول در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: برخی اوقات در صورتی که تجهیزات وارد شده در کشور وجود داشته باشد و با شرط این که حداقل دو نمونه وجود داشته باشد شرکت ها ملزم به استفاده از تجهیزات مشابه داخلی هستند.اما در صورتی که یک نمونه از تجیهزات در کشور وجود داشته باشد ایجاد انحصار می کند و این درحالی است که به تولید انبوه و چند نمونه ای نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این محدودیت عملی نشد و از سوی دیگر افزایش تعرفه ها برای تولیدکنندگان داخلی کفاف حجم تولید را نداد.

عباسی گفت: اجرای کامل قانون عدم ورود تجهیزات خارجی دارای مشابه داخلی در کشور به خوبی انجام نشد، چراکه حجم تولیدات نتوانست پاسخگوی نیاز داخل باشد و از سوی دیگر تولید محصولات توسط یک شرکت انحصار را به دنبال می داشت.

وی در خصوص جایگاه ایران در تولید تجهیزات مخابراتی گفت: کشورهای منطقه بیشتر واردکننده تجهیزات هستند وما در صورت تولید انبوه رتبه خوبی در ساخت و صادرات این تجهیزات خواهیم داشت.

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تنها کشورهای جنوب شرق آسیا،‌هند، کشورهای اروپایی و آمریکا سازنده چنین تجهیزاتی هستند و ایران جایگاه مناسبی در ساخت تجهیزات یادشده دارد.

عباسی اظهار داشت: در صورت در نظرگرفتن پارامترهای اقتصادی وارد کردن تجهیزات یادشده به نفع کشور خواهد بود و با توجه به شرایط کشور و از نظر خوداتکایی توجیه خواهد داشت از سوی دیگر ساخت چنین تجهیزاتی به دلیل جذب نخبگان در بازار کار مانع از خروج آن ها خواهد شد و این خود یکی از بزرگترین دستاوردهای ساخت تجهزات مخابراتی است.

پایان پیام/

کد خبر 202065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha