اسلام طالبانی در خاورمیانه عامل مهم اسلام هراسی در غرب

استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تروریسم در خاورمیانه را از دلایل مهم اسلام هراسی غرب عنوان کرد و گفت: تروریسم درخاورمیانه اسلام طالبانی است همچنین گروهک‌های القاعده وامثال آن ازدیگر دلایل ترس از اسلام هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در نشست "اسلام‌هراسی؛ بایدها و نبایدها" مقوله اسلام‌هراسی را زیرمجموعه نگاه غرب برابر اسلام دانست و گفت: نگاه مغرب به جوامع اسلامی و مسلمانان از اولین برخوردهای جدی در جنگ‌های صلیبی روی داده است. اگرچه این جنگ‌ها در قرون وسطی و قبل از ورود غرب به دنیای مدرنیته بوده اما زمینه‌های مخالفت با اسلام و اسلام‌هراسی را پایه‌ریزی کرده است.

 

وی یکی از دلایل اسلام‌هراسی جوامع غرب را ماجرای آندلس عنوان کرد و گفت: در قرن دوم هجری (نهم میلادی) مسلمانان بربر شمال آفریقا سرزمین اسپانیا را فتح کردند و حدود 400 سال از قرن دوم تا هفتم هجری در آنجا ماندند. در این مدت مسیحیان تلاش کردند به هر طریقی از جمله ترویج فرهنگ خودشان سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن و حتی اتحاد نظامی با رهبری پاپ برای اخراج مسلمانان با آنها مبارزه کنند. اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاد و بازتاب آن باعث ترس غربیان از اسلام شد و در ادبیات غربی دیده می‌شود که این مسئله را متذکر شده‌اند و بارها گفته‌اند "آیا قرار است سرزمین‌های ما محل تاخت و تاز مسلمانان قرار گیرد".

 

این استاد دانشگاه به نقش مهم مستشرقین در اسلام‌هراسی اشاره کرد و گفت: بعد از دوره رنسانس پژوهشگرانی تمام فعالیت خود را متمرکز شرق و شرقیان کردند و خود را مستشرق یا شرق‌شناس نامیدند. برخی از این مستشرقین تصویری از جامعه اسلامی و مسلمانان ترسیم کردند که ترس از اسلام و مسلمانان را بیشتر کرد.

 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: مسلط‌ترین تصاویر از مسلمانان در غرب، سندباد، علاءالدین، علی‌بابا و فضای بغداد است. وقتی از ایران و سرزمین‌های اسلامی صحبت می‌شود شتر، مناره، صحرا، درخت نخل و صفات شکم‌بارگی، سنگدلی، حماقت، شهوت‌رانی و خشونت در ذهن یک غربی نقش می‌بندد.

 

دکتر کوشکی بحث تروریسم در خاورمیانه را از دلایل مهم دیگر اسلام‌هراسی جهان غرب عنوان کرد و گفت: تروریسم در خاورمیانه اسلام طالبانی است، گروهک‌های القاعده و امثال آن دلیل دیگری برای ترس از اسلام در بین مردم غرب است. اگرچه رابطه خانوادگی بین طالبان و بوش را نمی‌توان نادیده گرفت و بسیار روشن است که این مسایل همه از سوی سران غربی است اما ترس از اسلام را در بین مردم غربی ایجاد می‌کند.

 

وی با اشاره به جنگ‌های رسانه‌ای علیه اسلام گفت: در گام اول با کاریکاتورهای موهن علیه اسلام و اعتقادات اسلامی، نظریات متعدد خود راجع به اسلام و مسلمانان یک زمینه ایجاد می‌شود و در مرحله بعد با ساختن فیلم‌های مختلف علیه اسلام به این امر دامن می‌زنند و چهره مسلمانان را وقیح، خشن و سنگدل نشان می‌دهند.

 

این استاد دانشگاه به تأثیر بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: وقتی یک نوجوان که در بازی رایانه‌ای خود با شخصیت منفی و خراب‌کار بازی که تیپیکال مسلمان دارد می‌جنگد و او را نابود می‌کند و بعد به دانشگاه می‌رود و نظریات مختلف علیه اسلام را هم می‌خواند و بعد به عضویت گروه‌های نژادپرستانه درمی‌آید در نهایت با این ترتیب در مدار اسلام‌هراسی قرار می‌گیرد و مسئله "مروه شروینی"‌ها اتفاق می‌افتد.

 

دکتر کوشکی با اشاره به پیامدهای این تصاویر غلط در شهروندان غربی گفت: نگاه غربی تعمیمی و ساده‌لوحانه است. آنها دیگر تفاوتی بین شیعه و وهابیت قایل نیستند، در واقع شیعه و اهل سنت منطقی بیشترین ضربه را می‌خورند.

 

وی یکی از مشکلات در این امر برای مبارزه با اسلام‌هراسی را عدم کانال‌های ارتباطی با مردم غرب دانست و گفت: کانال‌های ارتباطی ما با جهان غرب بسیار محدود است و تنها به توریست‌ها خلاصه می‌شود اگرچه بدون هیچ تردید تمام توریست‌ها که به ایران می‌آیند دیگر از اسلام و ایرانی نمی‌ترسند اما این تعداد بسیار اندک است.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما یک شبکه خوب و مفید که به معرفی اسلام واقعی و ایران بپردازد، نداریم. حدود یک سوم فیلم‌های سینمایی ما تاکنون قابلیت پخش برای اروپاییان را دارند اما این امکان تاکنون به وجود نیامده است. همچنین یک سایت خوب و مفید که بتواند اطلاعات خوب و مفیدی از ایران و اسلام برای غربیان ارایه دهد، نداریم.

 

این تحلیل‌گر مسایل سیاسی و خاورمیانه با تاکید برلزوم تلاش جدی برای افزایش کانال‌های ارتباطی ما با شهروندان غربی به اهمیت موج فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما باید موج فرهنگی ایجاد کنیم. در کتاب شاهنامه و مثنوی داستان‌های بسیاری وجود دارد که قابلیت انیمیشن شدن دارد. همچنین ترجمه کتاب‌های ما در سرزمین‌های مغرب‌زمین کمک شایانی به این امر می‌کند. ایران محمل‌های زیادی همچون موسیقی اصیل، صنایع دستی و آثار باستانی برای پیام‌رسانی فرهنگ خود دارد که باید از آنها استفاده شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 20244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha