جامعه علمی ما در عرصه علوم و معارف انسانی به شدت فقیر است

دکتر واسعی با اشاره به فقر جامعه علمی کشورمان در عرصه علوم انسانی تصریح کرد: هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی سعی دارد با ارائه الگوی جدید به جامعه در راستای پرکردن خلاهای علمی و کاهش این فقر تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دکتر سید علیرضا واسعی، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی گفت: این هیئت از سوی "شورای عالی انقلاب فرهنگی" و با نظارت این شورا از سال 1382 تاسیس شده است و اعضای آن بیش از 20 نفر از شخصیت های حقیقی و حقوقی متخصص در حوزه علوم دینی و معارف اسلامی هستند.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه علوم انسانی تفاوت آشکاری با حوزه علوم طبیعی و تجربی دارد و در حوزه علوم انسانی شاخص و معیار مشخصی وجود ندارد مأموریت اصلی و وظیفه اساسی این هیئت سیاست‌گذاری کلان متناسب با فعالیت‌های تعریفی و برنامه‌ریزی‌های کلان برای دستیابی به علوم انسانی و بومی است و این هیئت ساز و کاری برای اعتبارسنجی طرح‌های وارده تعریف می‌کند.


دکتر واسعی با اشاره به اینکه قصد هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی این نیست که نظریه پردازهایی که وارد این هیئت نمی شوند را مهار کند، گفت: تا کنون بیش از 250 طرح به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد، 80 طرح شرایط اولیه را داشته اند و بقیه از دور خارج شده اند.


دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی ادامه داد: 15 طرح توانستند با موفقیت به اجلاسیه راه یابند که هفت طرح از این اجلاسیه های موفق در زمینه نظریه پردازی، هفت طرح در زمینه نوآوری و یک طرح هم به نقد اختصاص دارد.


وی با اشاره به اینکه مشکلات ما در حوزه علوم انسانی بسیار زیاد است و اگر این چنین پیش رود ما شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود، گفت: این کرسی های موقت می توانند به عنوان الگو به جامعه ما عرضه شوند و جامعه ما را از تقلید بیرون آورند. جامعه علمی ما در عرصه علوم و معارف انسانی به شدت فقیر است و این هیئت در راستای کاهش این فقر و پر کردن خلأهای علمی تلاش می‌کند.

 

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی به حمایت های معنوی، مالی و اجتماعی این هیئت اشاره کرد و گفت: حمایتی که از یک نظریه‌پرداز به عمل می‌آید با حمایت‌های یک صاحب نقد یا نوآور متفاوت است. به طور کلی سه دسته حمایت‌ از این افراد صورت می‌گیرد که این حمایت‌ها به صورت حقوقی و اعتباری، مالی و علمی است.

 

دکتر واسعی مسائل فرهنگی و اجتماعی را یکی از موانع کم کاری در بحث کرسی های آزاداندیشی دانست و گفت: شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور، عدم ضمانت های قضایی و حقوقی و نگاه غیر علمی به مقوله علم از جمله مشکلات و موانع اصلی ما در برگزاری کرسی ها است، متاسفانه وقتی اسم از مناظره علمی هم به میان می آید تمامی اذهان به سمت مناظرات سیاسی می رود که این مشکل باید مرتفع شود.

 

نشست خبری هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ظهر امروز، 25 بهمن با حضور اصحاب رسانه در سالن علامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 20398

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha