باید با نظام سازی در عرصه های مختلف اقدام به تولید علم دینی کنیم

مسئول دفتر برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران کشور با تاکید بر اینکه امروز به شدت به تولید علوم دینی نیاز داریم، گفت: بایدبا نظام‌سازی و مدل سازی در عرصه های مختلف افدام به تولید علم دینی کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر حصاری، مسئول دفتر برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور در مراسم افتتاحیه شورای علمی و پژوهشی حوزه های علمیه خواهران گیلان در مدرسه علمیه زینبیه شهرستان رشت، گفت: در حال اقدام برای گسترش فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران استان ها هستیم.

  

وی با تصریح این مطلب که ما امروز به شدت به تولید علم دینی نیاز داریم، ادامه داد: بزرگترین رسالت امروز مجامع دینی ما این است که در راستای تثبیت حاکمیت دینی در شئون مختلف اعم از مباحث داخلی و مسائل بین المللی دست به تولید علم دینی بزنند.

 

جانشین معاونت پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور نخستین گام برای تولید علم دینی را تبدیل گزاره های دینی به رفتار عینی اجتماعی دانست و تصریح کرد: در واقع مجموع آنچه که به عنوان آموزه های دین در اسلام وجود دارد باید به مفاهیمی سازگار با زندگی روز بشری تبدیل شده و به مردم عرضه شود.


مسئول دفتر برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور با تاکید بر اینکه باید در مقابل ایدئولوژی ها و مکاتب جهان، اسلام را به عنوان یک مکتب کامل، توانمند و پاسخگو به تمام نیازهای بشری معرفی کنیم، افزود: در قرن حاضر تنها ایدئولوژی هایی قابلیت جهانی شدن را دارند که فرا منطقه، فرا قومی و در یک کلام جهانی بیاندیشند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حصاری با اشاره به اینکه هیچ‌کس شک ندارد که ما در زمان کنونی امانت دار رسالت حقیقی دین هستیم، ابراز داشت: برای اینکه گردنه ها و مشکلات پیش روی خود را کنار بگذاریم لازم است تا با نظام سازی و مدل سازی در عرصه های مختلف حقوقی، قضایی و آموزش و پرورش و غیره افدام به تولید علم دینی کنیم.

 

وی با تصریح اینکه هرگز علوم انسانی فعلی را نمی توانیم اسلامی کنیم علت این مطلب را عدم تغییر منطق علوم گرفته شده از ایدوئولوژی های مادی و الحادی عنوان کرد و افزود: در حقیقت باید با ایدئولوژی برگرفته از مبانی اسلامی خودمان در حوزه های مختلف نظریه پردازی کنیم.


وی در ادامه با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب و در دهه 60میلادی دو اردوگاه شرق و غرب تحت مکاتب مختلف فکری همچون کمونیستی و سوسیالیستی هر کدام با ادبیات خاصی در حال یک مبارزه جدی با تفکر حاکمیت دینی در جامعه بودند، گفت: مکاتب فکری مذکور این باور میان‌تهی که شعار اصلیش "تمام شدن عصر زندگی دین مدارانه بود" را قاطعانه اعلام کردند تا آنجا که باور مذکور در جهان فراگیر شد.

 

مسئول دفتر برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی در توصیف باورمندی این تفکر غلط در سطح جهان، اظهار کرد: بسیاری از مبارزان مسلمان که علیه دیکتاتوری ها قیام کرده بودند تحت تاثیر این تفکر باطل از مسبر خود منحرف شدند و ار مبارزات خویش دست برداشتند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حصاری تاکید کرد: در واقع تحقق انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بعد از یک دهه، خط بطلانی بر تمام افکار مادی و الحادی آنها در خصوص تمام شدن عصر زندگی دینی در جامعه بود.

 

وی خاطرنشان کرد: وقوع انقلاب اسلامی نه تنها از این حقیقت که دین در جامعه با اقتدار فراوان بدون نیاز به غرب و شرق می تواند روی پای خود بایستد پرده برداشت بلکه میزان تاثیر گذاری آن بر بلوک غرب و شرق به حدی بود که همان کشورها بعد از انقلاب ایران برخلاف شعارهای چند دهه قبلشان، از دین به عنوان یک منبع قدرت یاد می کنند.

 

جانشین معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور سپس به وقایع و جنگ های خاورمیانه پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 اشاره و اضافه کرد: بعد از 11 سپتامبر آمریکا تلاش کرد تا با به راه انداختن جنگ و تسلط بر کشورهای مسلمان نشین قدرت مهار نشدنی دین را به نفع خویش مصادره کند.

 

پایان پیام//

کد خبر 211841

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha