آیت الله جاودان: نماز آزمایشگاه اعمال انسان

این استاد اخلاق گفت: ساختمان اصلی بدن انسان از اعمالش ساخته می شود و قرآن کریم به تعبیری از عمل انسان به عنوان کسب او یاد کرده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله جاودان، جلسه درس اخلاق این هفته شان را با نقل حدیثی از پیامبر (ص) در مورد نقش کلیدی نماز به عنوان ستون دین آغاز کرد و تاکید کرد: انسان هر قدر پای این ستون کار کند و محکمتر باشد دینش محکمتر خواهد بود.

آیت الله جاودان در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد که نماز انسان بیش از پیش قوت بگیرد و از معنویت و توجه بالایی برخودار باشد افزود: انسان می بایست به نماز بهای بیشتری بدهد و در حین نماز توجه کامل داشته و این توجه وقتی حاصل می شود که انسان مستحبات نماز را قبل و بعد از آن به جا آورد.

وی همچنین در اهمیت توجه به نماز تاکید کرد: اگر به نماز بهای بیشتری داده شود، دین قوت می گیرد در نتیجه انسان عاقبت به خیر می شود و این عاقبت به خیری خیلی ارزشمند است.

 

آیت الله جاودان افزود: ساختمان اصلی بدن انسان از اعمالش ساخته می شود و قرآن کریم به تعبیری از عمل انسان به عنوان کسب او یاد کرده است.

وی همچنین با اشاره به عاقبت فرزند حضرت نوح (ع) خاطرنشان کرد: حضرت نوح وقتی به خداوند عرض کرد که تو قول دادی اهل من را از طوفان نجات بدهی خداوند در قرآن فرمود: او عمل غیرصالح می باشد. با توجه به این آیه درمی یابیم ساختمان انسان از اعمالش ساخته می شود.

وی در مورد عمل انسان و تاثیر ان در نماز افزود: تمام کارهایی که انسان در روزمره انجام می دهد از جمله نگاهها، خیالها، تفکرات و لقمه هایی که می خورد اعمال انسان را شکل می دهد از این رو نماز آزمایشگاهی برای سنجش اعمال انسان می باشد.

آیت الله جاودان تصریح کرد: اعمال انسان به عنوان سرمایه آدمی روزی جمع شده و نقل می شود و سرنوشت انسان را معین می کند. وی با اشاره به داستانی از پیامبر (ص) افزود: جایگاه انسان در آخرت با اعمال انسان ساخته می شود و هر قدر انسان بیشتر به یاد خداوند متعال باشد جایگاه او آبادتر و باشکوهتر می باشد.

 

آیت الله جاودان صلوات را به عنوان یکی از بهترین اذکار و دعاها یاد کرد و پیرامون صفت رحیمیت و رحمانیت خداوند افزود: خداوند در ماه مبارک رمضان و محرم لطف و مرحمت خود را به بنده اش چندبرابر عرضه می کند و این دو ماه پرفضیلت خط مشی برای انسان است تامسیر خود را عوض کند و به کمال برسد.

 وی همچنین در مورد اهمیت خواندن زیارت عاشورای امام حسین (ع) تاکید کرد: اینکه در روایت آمده است زیارت امام حسین (ع) گناهان گذشته و آینده را پاک می کند منظور از گناهان آینده این است که باعث می شود انسان در آینده از گناه دوری کند و به آن نزدیکتر شود. آیت الله جاودان همچنین در مورد شخصیت انسان گفت: تفکرات، خیالات و آرزوهای انسان شخصیت انسان را می سوزاند.

پایان پیام/
 

کد خبر 217952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha