«هستی و چیستی غرب» بررسی می شود

دو میزگرد از سلسله نشست‌هایِ مقدماتی همایش «ماهیت و مؤلفه‌های هویت غربی» با عناوین «هستی و چیستی غرب» و «غرب و دیگران» به همت گروه غرب شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نخستین میزگرد از سلسه نشست های مقدماتی همایش "ماهیت و مؤلفه‌های هویت غربی" با عنوان "غرب و دیگران"، سه‌شنبه، سوم اسفند ساعت 14 تا 16 در سالن حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، برگزار می شود.


در این نشست دکتر ابراهیم متقی، کارشناس ارشد روابط بین الملل و استاد دانشگاه پیرامون موضوع "هنجارهای متعارض غرب و جهان اسلام بعد از فروپاشی نظام دوقطبی"، دکتر اصغر افتخاری، معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع "ارزیابی امنیتی غرب: رویکرد ایرانی" و دکتر منوچهر محمدی، استاد دانشگاه در موضوع "انقلاب اسلامی ایران در اندیشه نظریه‌پردازان غرب؛ غافلگیری و رویارویی" به ارائه مقالات خود می پردازند.

 

 

دومین میزگرد از سلسه نشست های مقدماتی همایش "ماهیت و مؤلفه‌های هویت غربی" نیز با عنوان "هستی و چیستی غرب"، یکشنبه 15 اسفند از ساعت 14 در همان سالن آغاز و تا ساعت 16 ادامه خواهد داشت.

 

 

در این میزگرد دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل پیرامون موضوع "مبانی نظری تمدن غرب"، دکتر رضا داوری اردکانی با موضوع "غرب کجاست؟" و دکتر فرشاد شریعت، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) پیرامون موضوع "لیبرالیسم، سکولاریسم و غرب جدید" به سخنرانی می پردازند.


بنابر گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین "همایش غرب‌شناسی"، اواخر اردیبهشت سال 1390 توسط هیئت علمی گروه غرب‌شناسی این پژوهشگاه به منظور گسترش و تعمیق پژوهش و مطالعات غرب‌شناسی برگزار می شود.


برخی از مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش، برای ارائه میزگردهای متناسب با محورهای همایش انتخاب شده و با هدف آشنایی جامعه علمی با محورهای همایش غرب‌شناسی در پیش همایش ها ارائه می شوند.

 

یکی از محورهای همایش غرب شناسی "مبانی نظری غرب" است که به هویت غرب، غرب و آزادی، غرب و عدالت، غرب و سکولاریسم، غرب و تکنولوژی، وسیر تحول مبانی نظری غرب می پردازد.
از دیگر محورهای این همایش می توان به "غرب،‌ فرد و جامعه" اشاره کرد که بررسی و تحلیل غرب و خانواده، غرب و زن، غرب و حقوق بشر، غرب و آموزش و غرب و مهاجرت می پردازد.
آخرین محور این همایش "غرب و دیگران" است که در این محور غرب و خاورمیانه، غرب و ادیان توحیدی، غرب و صهیونیسم، غرب و جهانی سازی، غرب و بحران اقتصاد جهانی و کاهش نفوذ آمریکا در حوزه‏های مختلف مورد تبیین متخصصان قرار می گیرد.
 

 

پایان پیام/
 

کد خبر 21875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha