تولید علم؛ راهکار ایفای نقش در سرنوشت جهان

باید نقش خود را در تولید دانش افزایش دهیم تا بتوانیم جایگاه واقعی خود را به دست آوریم؛ این امر نیازمند شناسایی مبانی و شیوه های مناسب نظریه پردازی به ویژه در علوم اجتماعی و انسانی است.

خبرگزاری شبستان: علم به عنوان نظریه مدلل حاصل فعالیت های منظم و سیستماتیک محققان و اندیشمندانی است که با ژرف نگری و بررسی غیرمعمول حوادث و روابط بین متغیرهای متخلف و البته با استفاده از متولوژی منظم علمی، هر لحظه بر پیکره دانش بشری می افزایند و زمینه را جهت مطالعات بعدی هموار می سازند.
در فرآیند نظریه پردازی و نهضت تولید دانش جدید آن نقطه نظر نهایی که تمام فعالیت ها و انرژی ها به سوی آن جهت گیری می شود، پارادیم نام دارد.

پارادایم حاصل مجموعه ای سیستماتیک و به هم پیوسته از فعالیت های مربوط به تولید علم است. زمانی که در یک شاخه از دانش بشری پارادیم یا قوانین علمی مورد نیاز ارائه می گردد. امکان کمک آن شاخه از دانش بشری به فرآیند توسعه و پیشرفت جامعه تسهیل می شود.

زیرا پیشرفت، توسعه و برتری انسان امروز، نتیجه تلاش، فعالیت های علمی و تحقیقاتی است که زیربنای رفاه اجتماعی را فراهم می سازد. این نکته بیان گر نقش بی بدیل نهضت تولید دانش بر سرنوشت جوامع جهانی است.
لذا برای رسیدن به این آرمان اساسی، باید نقش خود را در تولید دانش افزایش دهیم تا بتوانیم به طور طبیعی جایگاه واقعی خود را به دست آوریم. این امر نیازمند شناسایی مبانی، اساس و شیوه های مناسب تولید علم و چگونگی فرآیند نظریه پردازی به ویژه در علوم اجتماعی و انسانی است.
فرآیند نظریه پردازی و تولید علم به عنوان مبادی حرکت های علمی و تکنولوژیکی در یک جامعه علاوه بر زیربناهای اجتماعی، به شرایط عوامل دیگری هم بستگی دارد که در صورت نبود یا ضعیف بودن آن شرایط تحقق آرمان های جامعه میسر نمی شود.
در این رابطه دانشگاه ها به عنوان مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی نقش ویژه ای بر عهده دارند، لذا یکی از وظایف مهم دانشگاه ها علاوه بر تولید دانش، بررسی موانع و راهکارهای گسترش این فرآیند است.
پی نوشت:

برگرفته از مقاله "بررسی فرآیند نظریه پردازی و تولید دانش تحلیلی بر موانع نهضت تولید علم و راهکارهای موجود"، تالیف محمد پزشکی عضو هیئت علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم.

پایان پیام/ 

کد خبر 222134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha