توسعه دانایی محور در جهان اسلام تنها با مرجعیت علمی قرآن عینیت می یابد

قرآن و معارف: عبدی پور با اشاره به مغایرت علوم انسانی غرب با آموزه های اسلامی گفت: دستیابی به هویت مدنظر در چشم انداز نظام و توسعه دانایی محور با مرجعیت علمی قرآن محقق می شود.

 

حسن عبدی پور، دبیر اجرایی همایش بین المللی قرآن و مسائل جامعه معاصر به خبرنگار شبستان گفت: پس از تجمیع فعالیت های پژوهشی و تحقیقی کمیسیون های علمی به زودی فراخوان شرکت در نخستین همایش بین المللی قرآن و مسائل جامعه معاصر با عنوان "مرجعیت علمی قرآن" اعلام می شود.

وی با بیان این مطلب که تاکنون با کشورهای مختلفی همچون سوریه، لبنان و ترکیه برای برگزاری این همایش رایزنی شده است، ابرازکرد: جمع بندی نتایج تحقیقاتی کمیسیون های سیاسی، اجتماعی، فقه وحقوق، روش شناسی و اخلاق و تربیت در دست انجام است و با اتمام آن، روند این مذاکرات برای برگزاری همایش از سر گرفته می شود.

 

همایش تجلیل از قرآن پژوهان معاصر در لبنان برگزار می شود

عبدی پور با اشاره به همکاری با کشورهای مختلف برای جریان سازی همایش بین المللی قرآن و مسائل جامعه معاصر بیان کرد: همایش تجلیل از قرآن پژوهان معاصر لبنان همزمان با کنگره شهیدین در راستای این همکاری ها تا پایان سال جاری برگزار می شود.

دبیر اجرایی همایش بین المللی قرآن و مسائل جامعه معاصر ادامه داد: ویژه نامه این همایش به زبان های عربی، انگیسی و فارسی به منظور توزیع و جریان سازی در کشورهای مختلف زمستان در کنار برگزاری نشست های تخصصی با محور بومی سازی علوم منتشر می شود.

تولید علوم انسانی با استناد به قرآن وظیفه نهادهای حوزوی و دانشگاهی به طور توامان است

وی با اشاره به به تکفل تولید علوم اسلامی توسط حوزه های علمیه و تولید علوم طبیعی توسط نهادهای دانشگاهی تصریح کرد: علوم انسانی عرصه ای میانی است که نهادهای حوزوی و دانشگاهی باید همسو با منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استخراج مبانی انسان ساز قرآن، به آن اهتمام داشته باشند، که انتظار می رود این همایش به ویژه با عنوان مرجعیت علمی مصحف شریف بتواند فضای مناسب این تحول را ایجاد کند.

عبدی پور علوم انسانی غرب را دارای مغایرت با آموزه های اسلامی دانست و عنوان کرد: این علوم نمی تواند پرسش های مدنظر اندیشمندان مسلمان را پاسخ بگوید، بنابراین باید برای دستیابی به هویت مدنظر در چشم انداز نظام، مطالعات علمی اسلامی مورد اتکا قرار گیرد تا بتوان شاهد توسعه دانایی محور شد.

وی با تاکید بر لزوم تحول قرآنی علوم انسانی در بستر عینی جامعه و همسو با فرهنگ جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: افراد آشنا به علوم انسانی باید راهکارهای خود را برای تحول این علوم با استناد به قرآن به ویژه در حوزه روشی مطرح کنند تا مرجعیت علمی قرآن برای شناساندن ظرفیت های کتاب الهی به عنوان منظومه علمی فکری اثبات شود البته این مهم نیازمند همگرایی تمامی نهادهای علمی حوزه و دانشگاه است.

پایان پیام/


 

کد خبر 2287

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha