چاه های نفت لیبی برای آمریکا مهم است//احتمال حمله نظامی

حسین شیخ الاسلام در مورد احتمال حمله نظامی آمریکایی‌ها و غربی‌ها به لیبی،گفت:آمریکایی‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا چاه‌های نفت لیبی را همچون چاه‌های نفت عراق تحت کنترل خود درآورند .

حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رئیس مجلس؛ در تحلیل نقش و واکنش کشورهای غربی به تحولات جاری منطقه خاورمیانه وشمال آفریقا گفت:اروپایی‌ها و غربی‌ها در این تحولات کاملا غافلگیر شده‌اند، بعد از اینکه این اتفاقات رخ داد آنها تلاش کرده اند تا آن را مدیریت کرده و هر چه کمتر امتیاز یا در واقع حق مردم را به آنها بدهند.
شیخ الاسلام با بیان اینکه آمریکا و کشورهای غربی دچار نوعی تناقض هستند، گفت: اینها اگر بخواهند تحولات منطقه را بر اساس مصالح خود هدایت کنند، باید از دیکتاتورها حمایت کنند.از آن طرف با توجه به اینکه دیکتاتورها هم که بر علیه مردم خودشان بوده و به همین دلیل نمی‌توانند بر مردم تکیه کنند، پس دوباره باید به این قدرت‌ها تکیه می‌کردند. 

این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: وابستگی به حمایت های خارجی مصالح و منافع مردم را از بین می‌برد و از آنجا که بدست آوردن حمایت مردم و قدرت‌ها در یک جا قابل جمع نیست، پس چپاولگران به این دیکتاتورها کمک می‌کردند و هر چه این حمایت بالاتر می‌رفت؛ این وابستگی‌ هم افزایش پیدا می‌کرد.
ریاست کمیته دفاع از مردم فلسطین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقایعی که اتفاق افتاد، مانند جرقه‌ای به یک بشکه باروت آماده‌ انفجاربود گفت: این قیام ها بر علیه کسانی بود که عزت و مصالح ملت را به پای خارجی‌ها پایمال کرده بودند و عقده‌هایی بود که چندین سال و بلکه چندین دهه روی هم جمع شده بود و با یک جرقه شعله‌ور شد.
وی با تأکید مجدد بر اینکه این اتفاقات برای غربی‌ها کاملا غیرقابل پیش‌بینی بود وگرنه از آن جلوگیری می‌کردند، گفت: در روند مدیریت این حوادث آنها ابتدا تلاش کردند تا حسنی مبارک را نگه دارند و وقتی که نتوانستند، تلاش کردند تا عمر سلیمان را حفظ کنند ولی آن را هم نتوانستند حفظ کنند.
حسین شیخ الاسلام با بیان این نکته که غربیها از همان ابتدا متوجه شدند که اگر ارتش از هم بپاشد، همه چیز از هم خواهد پاشید،گفت: بر این اساس تلاش کردند تا ارتش درگیر این حوادث نشده و کشتار نکند تا آنها بتوانند مؤسسات و ساختار نظام را حفظ کنند.
وی با اشاره به نزاعی که اکنون بین آمریکایی‌ها و مردم مصر وجود دارد، گفت: مردم مصر خواهان نوعی تغییرات ریشه‌ای و اساسی هستند اما آمریکائیها می خواهند حداقل تغییرات در مصر رخ دهد و شاید چندان کاری هم به سیاست داخلی مصر نداشته باشند اما برای مصالح و منافع خودشان که همان چپاول و سلطه شان است، تداوم سیاست خارجی مبارک را حیاتی می‌دانند و به هیچ عنوان نمی‌خواهند در سیاست خارجی مصر تغییری صورت گیرد.
شیخ الاسلام در پاسخ به این سؤال که چرا شبکه‌های صهیونیسم بین‌المللی قصد دارند این تحولات را نتیجه طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا القاء کنند، گفت: این حرف از پایه غلط و ناشی از بی اطلاعی است، آمریکایی‌ها اصلا نمی‌دانند که این تحولات از کجا شروع شده تا بتوانند آن را مدیریت کنند.
وی تأکید کرد: حتما آنها ترجیح می‌دهند تا مبارک سر کار باشد تا هر کس دیگری، اسراییلی‌ها و شیمون پرز رسما و علنا اعلام کرده اند که مبارک شخصی است که برای اسراییلی‌ها نمونه ندارد.
مشاور امور بین الملل رئیس مجلس با بیان اینکه در این حوادث؛ آمریکایی‌ها لطمه‌ جدی خورده‌اند، گفت: پایه‌های اصلی سیاست‌های آمریکا در منطقه بشدت لرزیده و از بین رفته است بگونه ای که این حوادث را به هیچ‌وجه نمی‌توانند جمع و جور کنند.
وی با بیان اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند که این حرف را القا کنند که آمریکایی‌ها خود از ابتدا این تحولات را در منطقه به وجود آورده‌اند، گفت: بر خلاف این تصورات؛ آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که این نظام، هر چه کمتر از هم بپاشند.
حسین شیخ الاسلام در پاسخ به این سؤال که چرا در تحولات بحرین، کشورهای همسایه این کشور ابتدا اقدام به اعزام نیرو و حتی گارد زرهی کردند اما بعد نیروهای خود را عقب کشیدند، گفت: این به دلیل مقاومت مردم بود که شعار می‌دادند توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد و اگر ادامه پیدا می کرد، اتفاقات را حاد می‌کرد و تبدیل به الان لیبی می‌شد بگونه ای که به خاطر جنایت‌های اخیر؛ مردم معمر قذافی را تکه تکه خواهند کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا کشورهای غربی و اروپایی در تحولات لیبی سکوت کرده‌اند، گفت: قذافی همه اینها و حتی دولت مردان بزرگشان را با پول هایی که در پرونده لاکربی خرج کرد، آلوده و فاسد کرده است و همه آنها در جنایت‌های قذافی آلوده هستند. در کارهای مالی خانواده قذافی همه این مقامات آلوده هستند.
حسین شیخ الاسلام در پایان و در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحرکات آمریکایی‌ها و غربی‌ها چقدر احتمال حمله نظامی به لیبی وجود دارد، گفت: آمریکایی‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا چاه‌های نفت لیبی را همچون چاه‌های نفت عراق تحت کنترل خود درآورند ضمن اینکه چاه‌های نفت لیبی، چاه‌های بسیار مهمی هستند و اینکه آیا آمریکایی‌ها موفق به این کار شوند و مردم هم این امر را بپذیرند و آیا باعث تشنج می شود یا نه، این خود سؤالی است که در آینده باید پاسخ گفت.
پایان پیام/

 

کد خبر 23195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha