پایان 12 سال محرومیت تحصیل دختران محجبه در ترکیه

بین الملل:دختران محجبه ترکیه بعد از 12 سال محرومیت از ادامه تحصیل، وارد دانشگاههای این کشور می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان،اعمال فشارها و افزایش اعتراضات مسلمانان ترکیه از ممنوعیت حضور زنان محجبه در دانشگاهها بالاخره درهای دانشگاههای این کشور را به روی دختران محجبه باز کرد.

به دنبال این اعتراضات، یک دختر محجبه در کلاس درس در دانشگاه برای حفظ حجاب خود کلاه کاسکت بر سر گذاشت و با این نوع اعتراض در پایان دادن به ممنوعیت حجاب در ترکیه نقش به سزایی را ایفا کرد.

بدین ترتیب رییس شورای آموزش عالی از اول ماه اکتبر سال جاری همه دختران محجبه می توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند.

با گذشت 25 روز از آغاز این طرح ، به تدریج به شماردختران محجبه در دانشگاه افزایش یافته است.

این مصوبه مستقیما از سوی شورای آموزش عالی و بخش عدالت و توسعه ترکیه زیر نظر گرفته می شود.

به گزارش روزنامه لورینت، لوژور،پیش از این دختران محجبه به حمایت حزب محافظه کار مسلمان ترکیه،با کلاه یا کلاه گیس در دانشگاه حاضر می شدند.

طوبی پیستو فوگلو، یکی از دانشجویان دختر محجبه دررشته مهندسی دانشگاه استانبول  برای توصیف این شرایط اظهار کرد:با کلاههای مختلف ما ظاهری بسیار خنده دار در دانشگاه داشتیم و سعی می کردیم کمتر در مکانهای عمومی دانشگاه حضور پیدا کنیم.

 

وادامه داد: اما حالا ما شرایط بهتری داریم و با طیب خاطر در کلاس ها حاضر می شویم. و یقین دارم این شرایط در وضعیت تحصیلی من موثر است.

بنابر این گزارش،فاطیما بنلی،کارشناس دفاع از حقوق زنان محجبه این قانون را ناقص توصیف کرد و گفت: در براخی از دانشگاهها هنوز این طرح اجرا نشده است.

وی خاطر نشان کرد: برخی استادان دانشجویان محجبه را به برداشتن حجاب تهدید می کنند و در صورت امتناع آنها از این کار به آنها وعده نمره هایی پایین را می دهند. و یا حتی آنها را در کلاس راه نمی دهند.

در حالیکه شورای آموزش عالی در حال بررسی شرایط حاک است، عبدالرحمان یالشینکاها،قاضی دادگاه اعلام کرد که با مخافین و متخلفین این طرح برخورد جدی خواهد شد.

به نوشته روزنامه ملیت،هزاران دانشجوی محجبه پیش از این طرح لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاهها را امضاء کرده بودند.

 

 

کد خبر 235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha