به دنبال چراغ سبز از این گروه نیستیم

رئیس جمهور در باره نحوه مذاکرات با گروه 5+1 گفت: واقعیت این است که گروه 5+1 در بن‌بست قرار گرفته است. آنها 30 سال است که ما را تحریم کرده‌اند اما حجم صادرات ما در چند سال گذشته بالا رفته است.


به گزارش خبرنگار شبستان، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در نشست رسانه‌ای خود در پاسخ به اظهارت خبرنگاری که طرح انتقال کارمندان از تهران به سایر شهرستان‌ها را ناموفق خواند، گفت: جمعیت تهران در طول 40-50 سال اخیر شکل گرفته است، بنابراین یک سال برای کاهش این جمعیت کافی نیست. برای تحقق این امر ابتدا باید مهاجرت به تهران را متوقف کرد و به جای آن مهاجرت معکوس از تهران به سایر شهرستان‌ها را افزایش دهیم.

وی افزود: روند انتقال کارمندان در حد انتظار دولت بوده و تاکنون بیش از 60 هزار خانوار به خارج از تهران منتقل شده و تسهیلاتی را که دولت برای آنها در نظر گرفته بود، دریافت کرده اند، طرح توقف رشد جمعیت تهران یک موفقیت بزرگی است که ما نیز در اجرای آن مصمم هستیم.

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به بخش دیگری از اظهارت این خبرنگار پیرامون هشدار رئیس جمهور درباره خطر زلزله تهران و عدم تناسب آن با تشویق دولت به افزایش جمعیت تصریح کرد: یک مسئول، مسئول جان و امنیت مردم خود است. من نگفتم که جمعیت تهران دو برابر شود، سخن من این بود که قبل از انقلاب جمعیت ما کمتر از 30 میلیون نفر بود اما رفاه به اندازه یک دهم رفاه امروز بود در حالی که امروز جمعیت دو برابر شده، اما رفاه در مقایسه با آن دوران ده برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بحث افزایش جمعیت نتیجه کار کارشناسی دقیق است، ایران سرزمین آبادی است که مراکز تفریحی و اقتصادی در آن گسترش یافته و ضرورتی ندارد که مثل گذشته نگرانی‌ای از افزایش جمعیت داشته باشیم.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درباره برنامه های دولت برای توسعه مترو در تهران، با بیان اینکه دولت نهم و دهم بیش از چهار برابر دولت‌های گذشته به توسعه مترو کمک کرده است، توضیح داد: ما معتقدیم که باید بیشترین استفاده را از منابع داشته باشیم و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بیشترین بهره را از مترو ببریم.

وی حمایت از ناوگان اتوبویسرانی تهران را از دیگر خدمات دولت در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی تهران عنوان و خاطرنشان کرد: در همین چند سال اخیر سه هزار اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شده که 80 درصد بودجه آن از طرف دولت تأمین شده است. اینها کمک‌هایی است که دولت به حمل و نقل عمومی کرده، اما ما هیچ گاه وارد بحث‌های رسانه‌ای نشدیم.

خبرنگار دیگری نیز از رئیس جمهور درباره برنامه‌های دولت در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی تهران که وی در پاسخ گفت: توجه ما به توسعه حمل و نقل عمومی در دولت دهم بیش از دولت نهم خواهد بود. هم‌اکنون با حمایت دولت 2 خط جدید مترو در حال احداث است و جلساتی با مدیران پروژه‌ها برای پیدا کردن راه‌های توسعه حمل و نقل تهران داشتیم که نتایج آن محقق خواهد شد.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در افزایش آلودگی هوای تهران تصریح کرد: سرعت رشد حمل و نقل عمومی همواره کمتر از رشد تقاضای سفر است. ما باید سعی کنیم تقاضای سفر با اتومبیل‌های شخصی کمتر از توسعه حمل و نقل عمومی باشد. اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها به تحقق این امر کمک می‌کند. همچنین کاهش جمعیت تهران از راهکارهای دیگر ماست که امیدواریم این برنامه‌ها ظرف مدت سه سال به حل این مشکلات کمک کند.

نگرانی جوانان ایرانی از فرصت‌های کم شغلی سؤال دیگری بود که یک خبرنگار خارجی از احمدی نژاد پرسید و وی در پاسخ اظهار داشت: دغدغه شغلی مشکل بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای آمریکایی و اروپایی است،بخش اعظم این مشکل محصول بحران اقتصادی اخیر جهان است. ما برنامه‌های زیادی برای رفع این دغدغه داریم که از جمله آنها حمایت از ایجاد یک میلیون و صد هزار شغل جدید است. تاکنون بیش از هشت صد هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده که امیدواریم تا پایان سال به یک میلیون و 400 هزار شغل برسد. در سه سال آینده نیز مهم‌ترین برنامه‌های ما حل چالش اشتغال خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که درباره نحوه مذاکرات ایران با گروه‌ 5+1 پرسیده بود، اظهار داشت: ما به دنبال چراغ سبز از این گروه نیستیم، ما واقعیت‌ها را دیده و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. واقعیت این است که کشورهای استکباری در بن‌بست قرار گرفته اند. آنها 30 سال است که ما را تحریم کرده‌اند اما حجم صادرات ما در چند سال گذشته بالا رفته است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: در عرصه سیاسی نیز ایران یک کشور فرهنگی- سیاسی فعال عدالت‌خواه در جهان است که هر کس بخواهد این کشور را محدود کند، خودش را از خدمات ایران دریغ کرده است. انتظار ما این است که آنها با مشارکت ایران یک طرح مدیریتی سازنده برای اداره جهان طراحی کنند و با ایران نیز تعامل سازنده‌ای داشته باشد چرا که این تعامل به نفع آنها خواهد بود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه کشورهای عضو گروه 5+1 با یکدیگر رقابت‌هایی دارند، گفت: این‌طور نیست که آنها در نوع مقابله با ایران متحد باشند، آنها هر کدام به دنبال منافع خود هستند که ما نیز امیدواریم نگاه آنها به ایران جهانی باشد و آنها منافع خود را در نظر بگیرند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یک خبرنگار ژاپنی که درباره محورهای مذاکره ایران با 5+1 پرسیده بود، اذعان کرد: مهم‌ترین هدف برای این گروه باید رسیدن به ضرورت گفت‌وگو با ایران باشد. اگر آنها به این نتیجه برسند که تنها با گفت‌وگوی با ایران مشکلات حل می شود، ما آماده‌ایم تا درباره همه زمینه‌ها مذاکره کنیم. بیانیه تهران پایه اساسی مبتنی بر قانون و عدالت دارد که عمل به مفاد آن صلح، امنیت و دوستی را در جهان محقق می کند، البته زمان امروز نسبت به زمان صدور بیانیه تهران تغییر کرده، چرا که پیش‌شرط بیانیه تهران کنار گذاشتن دشمنی با ایران بود. اما آنها به این دشمنی ادامه دادند بنابراین باید شرایط مذاکره نسبت به زمان امروز تعیین شود.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره زمان اعلام اصلاح قیمت‌ها، به بهره‌برداری‌های سیاسی عده‌ای از اجرای طرح اشاره کرد و گفت: اصلاح قیمت‌ها به تورم دامن نمی‌زند کما اینکه تا امروز این اتفاق نیفتاده است و خوشبختانه در مقایسه با کشورهایی که تاکنون این طرح در آنها اجرا شده شاهد هیچ تورمی نبودیم و این امر به دلیل همکاری مردم با دولت است و ما هیچ نگرانی‌ای در این زمینه نداریم.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص محتوای مذاکره اخیر ایران با روسیه اظهار داشت: در این جلسه بر دوستی و همراهی دوجانبه تأکید شده و نماینده ایران تأکید کرده است که ایران تاکنون علیه منافع روسیه اقدامی نکرده است و باید این اقدام از سوی دولتمردان روسیه نیز مشاهده شود.

وی در ادامه مجموع شرایط منطقه را به نفع ملت‌های عدالتخواه جهان خواند و گفت: جهان به نقطه‌ای رسیده که امروز باید ادبیات سیاسی و مناسبات سیاسی تغییر یابد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در خصوص نتایج کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس پرسیده بود، گفت: طبق اصل 75 قانون اساسی قوای سه‌گانه کشور به صورت مستقل و زیر نظر رهبری فعالیت می‌کنند. هیچ قوایی تفوقی بر سایر قوا ندارد، اما در اصل 113 قانون اساسی رییس‌جمهور بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری، رییس قوه مجریه و مجری قانون اساسی معرفی شده است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: جایگاه رییس‌جمهور بالاتر از رییس قوه مجریه است. آنجا که رئیس قوه مجریه است، تفاوتی با روسای قوای دیگر ندارد، اما آنجا که مجری قانون اساسی است یک شأنی دارد و آنجا که بالاترین مقام کشور بعد از رهبری است آنجا نیز یک شأن دیگری دارد.

وی گفت: در برخی مواقع در تفسیر قانون اساسی ابهاماتی پیش می‌آید که این ابهام‌ها تزاحم ایجاد می‌کند که این تزاحم مانع از حرکت رو به رشد کشور می‌شود. من در نامه‌ای به رهبری این موارد را اعلام کردم که ایشان نیز در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی بررسی این ابهامات را به ایشان محول کردند، کارگروهی برای بررسی موارد مورد اختلاف دو طرف تشکیل شد که دبیر شورای نگهبان پس از شنیدن حرف‌های اعضای این کارگروه جمع‌بندی خود را در نامه‌ای به رهبری اعلام کرد.

احمدی‌نژاد گفت: صرف نظر از نتیجه کارگروه و تحقق مواردی که مدنظر من بود، هنوز همه موارد مورد انتظار من محقق نشده و من نسبت به این امر برخی گله‌هایی نیز دارم. باید مرزبندی‌ها در این کارگروه کاملا مشخص می‌شد، اما صرف نظر از این مسایل این کارگروه روند قانونی و درستی را طی کرده است و من از اعتراض برخی به فعالیت این کارگروه تعجب می‌کنم.

رییس‌جمهور متذکر شد: بر اساس قانون اساسی هیچ راهی برای تسلط رییس قوه‌ای بر قوای دیگر وجود ندارد و با یک قانون عادی نمی‌توان جمهوری اسلامی را عوض کرد و یا قید عدالت را از آن برداشت. و باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که رییس‌جمهور تنها مسئولی است که همه ملت جمع می‌شوند تا وی را انتخاب کنند. معنای انتخاب رییس‌جمهور تجلی یک برنامه است و طبیعی است که باید این رنامه به طور کامل اجرا شود.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری با اشاره به خرابکاری‌های دشمنان در برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت: خرابکاری‌هایی در گذشته انجام شد اما خوشبختانه مسیر آن کشف و خنثی شد.

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره طرح هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: برخی این‌طور تبلیغ می‌کردند که طرح هدفمندسازی یارانه‌ها از نظر تولیدکنندگان شفاف نیست اما با بررسی های‌ دولت، مشخص شد که القاکنندگان این سخنان تولیدکننده نیستند، چرا که همه انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولیدکنندگان در اجرای این طرح با دولت سهیم هستند.

وی اضافه کرد: آنها که اطلاعات اعلام شده درباره این طرح را مبهم می‌خوانند منتظرند تا دولت اطلاعاتی را که امروز زمان برای اعلام آنها مناسب نیست، انتشار دهد و ما نمی‌دانیم که مقصود آنها از گرفتن این اطلاعات چیست.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤال یک خبرنگار تلویزیونی خارجی که از وی درباره سخنان اخیر مهدی هاشمی و انتقادات وی از عملکرد مدیران کشور پرسیده بود، گفت: در ایران دقیقا آزادی بیان وجود دارد و هر کس می‌تواند اظهارنظر کند.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وضعیت کارگران در دولت نهم و دهم توضیح داد: تقریبا بالای 9 میلیون نفر از کارگران بیمه هستند و اختلافات کارفرمایان و کارگران در کشور به حداقل رسیده است. بالاترین خدمت دولت به این قشر نیز ایجاد اشتغال ثابت است و رابطه دولت با کارگران در این دوره بسیار دوستانه است.

وی گفت:‌ مجموعه کارگران معتقد به انقلاب و دولت هستند و افزایش تولیدات و صادرات محصول کار فعالانه کارگران کشور است.

رییس‌جمهور در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره مصوبه نیروهای شرکتی نیز یادآور شد: با بیش از 70 درصد نیروهای شرکتی قرارداده بسته شده، و باقیمانده نیز در دستور کار دولت قرار دارد، البته بعضی از دستگاه‌ها شرکت‌های دولتی هستند که تفسیر آنها متفاوت با این نیروهای شرکتی است.

پایان پیام/

 

کد خبر 2365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha