چه کسانی از سقوط دیکتاتوری بحرین ضرر می‌کنند

برخی کشورهای عربی از جمله عربستان که قیامهای مردمی جهان عرب آنها را وحشت زده کرده است می خواهند به هر طریق ممکن از سقوط دیکتاتوری بحرین جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در حالی که قیامهای مردمی جهان عرب روز به روز در حال گسترش است ترس و نگرانی در بسیاری از کشورهای عربی مانند کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی سایه افکنده است.

آنچه بیش از همه این چند کشور عربی را وحشت زده کرده بحرانی است که با توجه به گسترش اعتراضات مردمی در کشور نه چندان وسیع بحرین به وجود آمده است اگر حسنی مبارک رییس جمهوری سابق مصر عربستان سعودی را به لرزه درآورد و وحشت زده کرد سقوط قلمرو پادشاهی کوچک بحرین به طور حتم تاثیر دوچندان بر این کشور خواهد گذاشت و موجب بروز آشوب و ناآرامی در آن خواهد شد.

همین مساله است که پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را بر آن داشته تا به هر نحو ممکن از سقوط دیکتاتوری بحرین جلوگیری کند.

شیوع قیامهای آزادیخواهانه در جهان عرب به سرعت در حال افزایش است و اکنون انقلاب بحرین که رهبری آن را طبقه فقیر و اکثریت شیعیان محروم شده از امتیازات و حقوق اساسی خود بر عهده دارند مرکز توجه است.

اگرچه مبارک با اعتراض جمعیت 80 میلیونی مصر مجبور شد از قدرت کناره گیری کند اما ناآرامی در یک قلمرو پادشاهی کوچک با جمعیتی حدود 530 هزار نفر تهدید بزرگتری برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان به شمار می رود.

همین ترس و نگرانی موجب شده تا رسانه های این کشورها اخبار مربوط به بحرین را کمتر پوشش دهند در حالی که شبکه تلویزیونی الجزیره واقع در قطر اخبار مربوط به تونس و مصر را به خوبی پوشش داد اما پوشش خبری این شبکه در مورد وقایعی که در بحرین در حال روی دادن است بسیار ناچیز و اندک است حتی زمانی که معترضان غیرمسلح بحرینی که با اعتراض های صلح آمیز خود قصد رساندن صدای خود به حاکمان را داشته اند و در میدان لولو مورد حمله وحشیانه نیروهای امنیتی بحرین قرار گرفته اند.

رسانه های این کشور اشاره ای بسیار محدود به این قضیه داشته اند اگر شیعیان عربستان تصمیم بگیرند تا به طور صلح آمیز خواستار اصلاحات سیاسی و حقوق اصلی خود از جمله حق آزادی مذهب در این کشور شوند دیگر شهروندان عربستانی نیز به آنها می پیوندند نگرانی از انجام همین اعتراضها موجب شد که ملک عبدالله پادشاه عربستان که پس از دوری سه ماهه از وطن برای انجام عمل جراحی از مراکش به کشورش بازگشت. اعلام کرد مبلغی معادل 37 میلیارد دلار برای حل مشکل بیکاری افزایش حقوقها و دیگر کمکهای اقتصادی به مردم اختصاص خواهد داد.

شیخ حامدبن عیسی الخلیفه پادشاه بحرین جزء اولین کسانی بود که ملک عبدالله پادشاه عربستان را هنگام ورود به کشور مورد اسقبال گرم قرار داد او قبل از ترک بحرین به قصد ریاض برای خشنود کردن شیعیان کشورش و ممانعت از ادامه اعتراضها صدزندانی سیاسی از زندانهای منامه آزاد کرد اما نمی دانست که مردم به ویژه شیعیان تنها خواستار سقوط دیکتاتوری او هستند.

از سوی دیگر امیر کویت امنیت بحرین را امنیت منطقه می دانند و وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از گسترده تر شدن اعتراضها در میدان لولو جلسه ای را تشکیل دادند تا بار دیگر بر همبستگی خود با حکومت الخلیفه تاکید کنند.

با وجود همه این نگرانی ها بحرین در حال طی کردن مسیر خود به سوی رسیدن به دموکراسی است و این اولین باری است که اکثریت قریب به اتفاق مردم بحرین با هم متحد شده اند تا یک پیام را به گوش دولتمردان خود برسانند: «این رژیم باید سقوط کند»

اما هنوز اینکه قیام مردمی بحرین چه تاثیری بر کشورهای جهان عرب به ویژه کشورهای کویت، قطر، عمان، عربستان و امارات متحده عربی خواهد داشت هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 23920

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha