جنگ نرم جدید غرب با هدف اختلاف بین کشورهای اسلامی

بین الملل: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هدف از انتشار اسناد ویکی لیکس را ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و تعقیب پروژه ایران هراسی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار شبستان، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که پیش از ظهر امروز سه شبنه هشتم آذر برگزار شد، درپاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه "موضع وزارت امور خارجه در قبال انتشار اسناد ویکی لیکس علیه ایران چیست؟ و اینکه آیا کشورهای غربی این ادعا را که نگران برنامه های هسته ای ایران هستند، قبول دارند یا خیر؟" ، گفت: انتشار اسناد ویکی لیکس یک نوع طراحی بسیار مشکوک به نظر می رسد و آنها برای اینکه وجهاتی به این اسناد داده باشند، بخشی از جنایات آمریکا و کشورهای غربی را به درستی در این اسناد گنجانده اند.
مهمانپرست افزود: در رابطه با کشورهای اسلامی، طراحی اصلی دشمنان جهان اسلام ایجاد اختلاف بین این کشورها و تعقیب پروژه ایران هراسی است که سعی کردند به این ترتیب به آن دامن بزنند.
وی تصریح کرد: این اقدام تنها منافع رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آنها را تامین می کند، اما کشورهای منطقه باید هوشیار باشند تا گرفتار این دام نشود.
مهمانپرست بار دیگر خاطر نشان کرد که در رابطه با مسایلی که بر طور کاملا سازمان دهی شده در این اسناد منتشر شده است، تردید و ابهام جدی وجود دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه "با توجه به آغاز مذاکرات 1+5 در چند روز آینده؛ آیا مکان و چارچوب مذاکرات مشخص شده است یا خیر؟ و آیا کشورهای جدید به یان مذاکرات وارد می شوند یا نه؟"، گفت: تیم های مذاکر کننده در تماس و رایزنی هستند و هنوز جزییات دقیق تری از توافقات منتشر نشده و به محض دستیابی به توافق جدید اطلاع رسانی انجام خواهد شد.
مهمانپرست در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه "با توجه به سخنان رئیس جمهوری کشورمان دراین باره که شرایط مذاکرات تبادل سوخت بعد از صدور بیانیه تهران تغییر کرده است، آیا ایرادی متوجه این بیانیه است یا خیر؟" تصریح کرد: مذاکرات تبادل سوخت مربوط به اعضای گروه وین می شود. ما منتظر پاسخ آنها بودیم، اما تا کنون جوابی مبنی بر آمادگی آنها دریافت نکرده ایم.
رامین مهمانپرست درباره ترور دو تن از اساتید برجسته کشورمان در روز گذشته، گفت: دست کشورهای غربی در حمایت از گروه های تروریستی و مشخص کردن افرادی که در دانش هسته ای فعالیت دارند، قابل انکار نیست.
وی افزود: اینکه دانشمندان هسته ای کشورما برای اهداف صلح آمیز فعالیت می کنند و کشورهای غربی اسامی آنها را منتشر و تهدید می کنند، نمی تواند بی ارتباط با ترور دانشمندان هسته ای ما باشد. اگر هدف آنها از این اقدامات توقف فعالیت های صلح آمیز هسته ای ماست باید بدانند که اراده ملت ما برای دستیابی به حقوق اساسی خود با اینگونه اقدامات تضعیف نخواهد شد.
سخنگوی وزارت امور کشورمان تصریح کرد: متهمان اصلی در این قضیه کشورهای غربی مدعی حقوق بشرهستند که از این مفهوم تنها به عنوان ابزار سیاسی برای فشار آوردن به سایر کشورها استفاده می کنند.
مهمانپرست درباره نشست امنیتی منامه در بحرین که قرار است هفته آینده برگزار شود، ضمن اشاره به اینکه هیئتی از سوی ایران به ریاست وزیر امور خارجه ایران در این نشست حضور فعالی خواهند داشت، گفت: هر اجلاسی که بتواند با مشارکت کشورهای منطقه منجر به تامین امنیت منطقه شود باید موردد استقبال قرار بگیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون مبنی اینکه "کشورهای عربی خلیج فارس نیز نسبت به برنامه هسته ای ایران نگران هستند"، گفت: همین که وزیر امور خارجه آمریکا از بین صدها سند منتشر شده تنها براسناد مربوط به ایران متمرکز می شود؛ ما به اصالت این اسناد مشکوک می کند.
وی تاکید کرد: این کار به یک نوع کار سازمان دهی شده شباهت دارد و طبیعتا بدون همکاری تنگاتنگ با سرویس امنیتی آمریکا امکان پذیر نیست.
مهمانپرست این اقدام را بازی با اطلاعات و تلاش برای راه اندازی یک نوع جنگ نرم دانست.
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه "ایران برای اطمینان سازی درمورد برنامه های صلح آمیز هسته ای خود برای کشورهای خلیج فارس چه برنامه ای را در دستور کار خود دارد"، گفت: مذاکرات زیادی بین ایران و کشورهای منطقه در مورد مسایل مختلف از جمله پیشرفت در دانش های روز انجام می گیرد و در این مذاکرات همه این ابهامات می تواند برطرف شود.
مهمانپرست خاطر نشان کرد: در حال حاضر خود کشورهای منطقه خلیج فارس در حال طراحی تاسیسات هسته ای هستند و در سفر اخیرم به بحرین مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کردند که درمورد اصل وجود تاسیسات هسته ای در ایران نگرانی ندارند بلکه نگرانی آنها بحث حوادث طبیعی مانند زلزله و غیره است که این هم ممکن است در هر نقطه جهان روی دهد.
وی ادامه داد: همکاری کشورهای منطقه در زمینه هسته ای برای ایجاد رفاه برای منطقه لازم و ضروری است.
رامین مهمانپرست درباره احتمال مشارکت برزیل و ترکیه در مذاکرات آتی هسته ای گفت: هنگامی که بحث مسایل بین المللی و مدیریت جهانی مطرح می شود، همه کشورهای مستقل باید حضور داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه "موضع ایران در باره دخالت رژیم صهیونیستی در انجام ترورهای دانشمندان هسته ای ما" گفت: افکار عمومی هم در کشورما و هم در کشورهای منطقه مطلع هستند که تنها رژیم نامشروعی که به صورت دولتی تروریست را در دستور کار خود دارد، اسرائیل است و اینکه این رژیم از گروههای تروریستی حمایت م یکند و به آنها سرویس می دهد در صحنه های مختلف مشخص شده است.
وی تصریح کرد: اسناد دقیق حقوقی در این باره بعد از پیگیری موضوع منتشر خواهد شد.
مهمانپرست درباره قطع روابط ایران و گامبیا گفت: حضور ایران در کشورهای آفریقایی با هدف تقویت روابط و کمک کردن به رشد اقتصادی این کشورها در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد اما این حضور موثر برای برخی از کشورها که خودشان روزی کشورهای آفریقایی را تحت استثمار داشتند، گران تمام می شود. بنابر این این کشورها را تحت فشار قرار می دهند تا روابط خود را با ایران محدود کنند.
وی با اشاره به اینکه درباره قطع روابط ایران و گامبیا بزرگنمایی شده است، گفت: ایران اصلا در گامبیا سفارتی ندارد که کارکنان آن بخواهند اخراج شوند. کارهای مربوط به گامبیا از طریق سفارت ایران در سنگال پیگیری می شد.
یکی از خبرنگاران سوالی را اینگونه مطرح کرد که" رهبران بیش از 10 کشور جهان برای جلوگیری از انقراض یک گونه جانوری دست بکار شده اند، اما رژیم صهیونیستی همچنان به جنایات خود و یهودی سازی قدس ادامه می دهد و رهبران این کشورها نسبت به اقدامات این رژیم بی تفاوت هستند، علت انفعال آنها چیست؟" مهمانپرست در پاسخ به این سوال گفت: وقتی کشورهای غربی ادعای حقوق بشر می کنند و حتی برای محافظت از جان یک گونه جانوری هرکاری را انجام می دهند، چطور می شود که نسل کشی را ندیده بگیرند، چگونه می شود که در افغانستان حدود 150 هزار نفر را به بهانه مبارزه با تروریست به خاک و خون بکشانند این کشورها باید در آینده ای نزدیک به خاطر این ظلم ها پاسخگوی افکار عمومی و وجدان بیدار مردم باشند.
پایان پیام/

 

کد خبر 2454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha