ترویج پوشش ایرانی اسلامی نیاز جامعه است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر حوزه مد و لباس را ساماندهی نکنیم و پوشش ایرانی اسلامی را ترویج ندهیم دیگران می‌آیند و مد و لباسشان را به تن ما می‌پوشانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز(13اردیبهشت) در اختتامیه نخستین جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) مشهد اظهارداشت: مد و لباس تنها پوشاک و پوشش نیست بلکه به آن باید به چشم یک اثر هنری و فرهنگی نگریست.

 

شاه آبادی افزود: از نحوه پوشش افراد بخش مهمی از فکر و طبقه اجتماعی آنها را می‌توان شناخت و نوع ادبیات خود را در برخورد با افراد مشخص کرد.

 

وی با بیان اینکه آراستگی و آراسته‌پوشی یک نیاز بشری است، تصریح کرد: جوانان بخش عمده جامعه را تشکیل می‌دهند و باید به موضوع پوشش این بخش از جامعه توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

 

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بخش مهمی از افکار و فرهنگ بومی در نوع پوشش انسان‌ها پیداست.

 

وی با اشاره به اینکه چادر پوشش برتر است، اضافه کرد: چقدر خوب است که خراسان رضوی نقش کلیدی در معرفی پوشش ایرانی اسلامی داشته باشد.

 

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر حوزه مد و لباس را ساماندهی نکنیم و پوشش ایرانی اسلامی را ترویج ندهیم دیگران می‌آیند و مد و لباسشان را به تن ما می‌پوشانند.

 

شاه‌آبادی تصریح کرد: امروز قرار است که با نوع پوشش خود نشان دهیم که ام‌القرای کشورهای اسلامی هستیم و مشهد برای برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای بسیار مناسب است.

 

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه از نوع پوشش‌ خود قابل شناسایی هستند؛ ولی در کشور ما روی این مسئله کار چندانی صورت نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه در عرصه بین‌المللی پوشش اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: توان کشور در عرصه بین‌الملل را نباید دسته کم گرفت چراکه این حرکت ارزش اجتماعی بالایی دارد.

 

شاه‌آبادی با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) اظهار کرد: حال معنوی انسان در سفر زیارتی به مشهد فرصت عالی برای این است که پوشش اسلامی را ترویج دهیم.

 

وی افزود: حال و هوای انسان در سفر به مشهد متفاوت بوده و زمانی است که می‌شود او را با فرهنگ حجاب و عفاف آشنا کرد.

 

در ادامه این مراسم حمید طباطبایی معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: نخستین جشنواره از بهمن‌ماه 91 با اعلام فراخوان و دعوت از تمامی فعالان پوشش اسلامی به خصوص دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی آغاز به کار کرد.

 

حمید طباطبایی افزود: 309 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از میان آنها 140 اثر پس از بررسی و تأیید رونمایی شده است.

 

در ادامه عفت شریعتی ، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور زنان نیز در این زمینه گفت: برای انسجام این دبیرخانه دائمی از مسئولان کشوری و استانی تقاضای همکاری داریم.

 

وی افزود: لباس انسان بیانگر آن چیزی است که در ذهن او می‌گذرد لذا باید الگوهای اسلامی را نهادینه کنیم.

 

بنا به گزارش شبستان در ادامه علی اصغر رشید، معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: حضرت زهرا (س) نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم نمونه کامل یک انسان است.

 

رشید تصریح کرد: نمونه‌های زیادی از زنان و مردان در تاریخ هستند ولی ما باید نمونه‌های اسلامی خود را ترویج کنیم.

 

وی با اشاره به شیوه حضرت زهرا (س) گفت: نمونه عالی برای زنان و مردان جامعه اسلامی حضرت فاطمه زهرا (س) بوده؛ تربیت، ولایتمداری، عشق و همه خوبی‌ها در وجود ایشان خلاصه شده است.


گفتنی است در پایان این مراسم از نفرات برتر جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی با اهدای جوایز نقدی و تندیس تقدیر به عمل آمد و نخستین جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی با حضور مسئولان کشوری و استانی خراسان رضوی در مشهد به کار خود پایان داد.

 


پایان پیام/
 

کد خبر 249680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha