از 88 تا 92/ از کهریزک تا دادگاه انقلاب

از سال 88 که داستان پرونده بازداشتگاه کهریزک بر سر زبان ها افتاده روند رسیدگی به این پرونده آغاز شده و تا خرداد امسال به نظر می رسد حکم نهایی اعلام شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبستان، از سال 88 که داستان پرونده بازداشتگاه کهریزک بر سر زبان ها افتاده روند رسیدگی به این پرونده آغاز شده و تا خرداد امسال به نظر می رسد حکم نهایی اعلام شود. اما در این 4 سال چه بر سر بازداشتگاه جنوب تهران آمده و جزئیات وقایع آن چیست؟

بازداشتگاه کهریزک
سوله کهریزک، کمپ کهریزک یا بازداشتگاه کهریزک نام بازداشتگاهی در شهر سنگ از توابع شهرری استان تهران است که بنابر ادعای علی اکبر حیدری فر (یکی از قضات متهم در حوادث کهریزک ) در زمان اصلاحات و با هزینه موسوی لاری و خاتمی تأسیس شده و طی چندین سال برای نگهداری از افرادی که در شهر به ایجاد نا امنی می پرداختند و در جرگه اراذل و اوباش قرار داشتند ؛ مورد استفاده قرار می گرفت. این بازداشتگاه در حدود سال 1380 برای اولین بار در عملیاتی موسوم به «جزیره» با هدف پاکسازی منطقه خاک سفید تهران مورد بهره برداری قرار گرفت.

اما نام این بازداشتگاه از چه زمانی بر سر زبان ها افتاد؟
این بازداشتگاه تا میانه تابستان 1388 ناشناخته بود اما در جریان اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری که به بهانه دروغ بزرگ "تقلب" از سوی دو تن از کاندیداهای ریاست جمهوری ایجاد شده بود و انتقال تعدادی از دستگیر شدگانی که توسط نیروی انتظامی در سطح شهر تهران دستگیر شده بودند؛ شهرت پیدا کرد. در ماجرای انتقال متهمان دستگیر شده؛ سه تن از آنها به نام های "محسن روح‌الامینی"، "محمد کامرانی" و "امیر جوادی‌فر" جان خود را از دست دادند.

تعطیلی کهریزک
در 6 مرداد 1388 پس از آن‌که مرگ محسن روح‌الامینی، فرزند آقای عبدالحسین روح الامینی (از نزدیکان محسن رضایی) به انتقادات گسترده انجامید؛ حضرت آیت الله خامنه ای دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر فرمودند.

در روز 7 مردادماه همان سال کاظم جلالی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیته پیگیری مسائل بازداشت شدگان اخیر از دیدار اعضای این کمیته با زندانیان زندان اوین خبر داد و گفت: بازداشتگاهی که خبر تعطیلی آن به دستور رهبر معظم انقلاب منتشر شد ، بازداشتگاه کهریزک بوده که استاندارد و شرایط لازم برای حفظ حقوق بازداشت شدگان را نداشته است.

وی همچنین گفت: به گفته سعید مرتضوی دادستان تهران کسانی که هم اکنون در زندان بسر می برند افرادی هستند که در آشوب ها و اغتشاشات اخیر نقش داشتند و این افراد یا از عوامل تحریک کننده و یا جزء اتاق فکر این آشوب ها بودند.

جلالی به نقل از مرتضوی افزود: البته کسانی هم هستند که در وسط میدان بودند و با سلاح های گرم و سرد اموال عمومی مردم را تخریب و به آنها تعرض کردند.
به دنبال برخی اظهارات مبنی بر غیر قانونی بودن این بازداشتگاه؛ سعید مرتضوی دادستان تهران که به دلیل انتقال زندانیان به این بازداشتگاه، مورد انتقاد واقع شده بود از وضعیت کهریزک دفاع کرد. او کهریزک را بازداشتگاهی رسمی و قانونی و دارای امکانات لازم معرفی مینماید.

مرگ پزشک بازداشتگاه کهریزک
با تعطیلی بازداشتگاه کهریزک؛ رسیدگی به پرونده عاملین قتل سه زندانی مسبوق الذکر؛ آغار شد. در این میان؛ رامین پوراندرجانی پزشکی که دوران خدمت وظیفه خود را در این بازداشتگاه می گذرانده است در 19 آبان 1388 درگذشت.

دکتر عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه‌ سرپرست دادسرای ناحیه‌ 19 تهران درباره‌ وضعیت پرونده‌ مرگ پزشک کهریزک گفت: پزشکی قانونی در مورد مرگ پزشک کهریزک اظهار نظر کرده که مسمومیت دارویی علت مرگ وی بوده است و قرص‌هایی که در سالاد کنار این پزشک کشف شده با آنچه که پزشکی قانونی نظر داده مطابقت دارد.

دادستان تهران ادامه داد: تا این لحظه نشان می‌دهد که مرگ ناشی از مسمومیت دارویی بوده اما این‌که این اقدام ناشی از قتل یا خودکشی است، تحقیقاتش ادامه دارد.

جعفری دولت آبادی در ادامه افزود: کارگر رستورانی که غذا را برای پزشک کهریزک آورده بود شناسایی شده و بازپرسی از وی صورت گرفته است.

وی در تحقیقات گفته است که وقتی غذا را به اتاق آورده بود در اتاق قفل بود و دکتر آن را باز کرد بعد از تحویل آن را بست ما فکر می‌کردیم که چگونه این غذا وارد اتاق شده بنابراین تحقیقات بسیار مفصلی انجام دادیم.

دادستان تهران با تاکید بر این‌که این کارگر رستوران در بازداشت نیست، گفت: در حال حاضر تحقیقات از اولیای دم برای بررسی تلفن‌ها و ایمیل‌های پزشک کهریزک شروع شده اما آنچه در حال حاضر پزشکی قانونی در این خصوص اعلام کرده مرگ ناشی از مسمومیت دارویی بوده و تحقیقات در زمینه‌ خودکشی یا قتل ادامه دارد.
جعفری دولت آبادی تاکید کرد: دادسرا در مورد این پرونده اطلاعات رسمی خواهد داد و تحقیقات با سرعت و دقت ادامه دارد.

رسیدگی به پرونده

دادگاه عاملین قتل سه زندانی بازداشتگاه کهریزک در سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران و با جلساتی غیر علنی تشکیل شد. که با برگزاری هشت جلسه تا تاریخ 17 خرداد 1389، به کار خود پایان داد و در تاریخ 9 تیر 1389، حکم دادگاه مبنی بر قصاص دو متهم، حبس، پرداخت دیه و جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و تحمل شلاق برای 9 تن دیگر و تبرئه یکی از متهمان صادر شد.

به دنبال اعلام اینکه بازداشتگاه کهریزک زیر نظر مستقیم قاضی سعید مرتوی اداره میشده است؛ رسانه ها از آغاز رسیدگی به پرونده وی خبر دادند.

غلامرضا اسداللهی نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تربت جام و عضو کمیته تحقیق و تفحص حوادث پس از انتخابات هم در مصاحبه با سایت خبرآنلاین اطلاعات جدیدی را ارائه می نماید.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشینه بازداشتگاه کهریزک و چگونگی واگذاری سرپرستی مستقیم آن به سعید مرتضوی اینگونه میگوید: "البته این مکان همان زمان هم خیلی شناسنامه دار نبود و سازمان زندانها قبول نداشت و کتبا اعلام کردند بازداشتگاهی به نام کهریزک نداریم.

متاسفانه آن مکان را سال 85 برای یک سری از اراذل و اوباش استفاده می کردند؛ آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه همان زمان دستور دادند بسته شود. من چون خودم در آن زمان دبیر حقوق شهروندی قوه قضائیه بودم از سوابق این بازداشتگاه مطلع هستم.

آن زمان آیت الله هاشمی شاهرودی این دستور را دادند، منتها دادستان وقت تهران اصرار داشتند که کهریزک باز باشد. مجددا با همکاری نیروی انتظامی این بازداتشگاه را احیا کرده بودند و وضع بهتری نسبت به آن زمان پیدا کرده بود.

دادستان تهران دستور داده بود یک سری افراد شرور در آنجا نگه داری شوند. بعد از آن ماجراهایی که در حوادث پس از انتخابات رخ داده بود، مقام معظم رهبری دستور داده بودند این بازداشتگاه بسته شود. البته آقای مرتضوی مدعی بود که برای ادامه فعالیت این بازداشتگاه، بعدا موافقت رئیس قوه را گرفته است."

وی درباره نحوه بازسازی بازداشتگاه و دادن سرپرستی آن به قاضی مرتضوی میافزاید : "آقای مرتضوی یک مدرکی را ارائه داد که موافقت رئیس قوه را کسب کردند.

ظاهرا بعد از آنکه نیروی انتظامی این محل را بازسازی کرده بود؛آقای مرتضوی گزارشی را از وضیعت آن برای رئیس قوه می نویسد و ایشان هم موافقت می کنند بازداشتگاه زیر نظر شخص آقای مرتضوی فعالیت کند.

چنین مدرکی را در آن زمان آقای مرتضوی به کمیته ارائه کرد ولی همان زمان، بنده یک شبی که مدارک را جمع و جور می کردم دستور قبلی آیت الله شاهرودی را دیدم. آن زمان گزارشی برای آقای شاهرودی ارسال شده بود و ایشان به آقای رئیسی ارجاع داده بود. آقای رئیسی هم پی نوشتی به ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه نوشتند و اعلام کردند این موضوع را بررسی کنیم. ما هم هیات حقوق شهروندی تهران را مامور کردیم گزارشی را از وضعیت آن بازداشتگاه آوردند و ما گزارش را برای رئیس وقت قوه قضائیه تنظیم کردیم.

وی همچنین دلیل تعطیلی این بازداشتگاه به دستور مقام معظم رهبری را گزارش اولیه هیات شورای عالی امنیت ملی به رهبر انقلاب میداند.

به دنبال ماجراهای تلخ جلسه استیضاح وزیر کار در روز 12 بهمن ماه 1391 ، سعید مرتضوی توسط قوه قضاییه دستگیر میشود.
گرچه بازداشت وی؛ بیش از یک روز طول نمیکشد ؛ اما شمارش معکوس برای رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی بعد از 3 سال آغاز میشود و در روز 8 اسفند ماه و با حضور متهمان پرونده ؛ اولین جلسه دادگاه برگزار میشود.

دادستانی تهران در متن کیفرخواست صادره؛ اتهامات متهمان این پرونده را به شرح ذیل اعلام میکند:

1- «س.م» فرزند احمد متولد 1346 شهرستان تفت، قاضی معلق قوه قضاییه ساکن تهران متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود.

2- «ع.الف.ح» فرزند محمدعلی دادیار معلق از خدمت دادسرای عمومی و انقلاب تهران متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی.

3-«ح.ز.د» فرزند عبدالخالق معاون معلق از خدمت دادسرای عمومی و انقلاب تهران حسب شکایت آقایان جوادی‌فر و عبدالحسین روح‌الامینی متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی.
دادگاه های کهریزک

اولین جلسه‌ دادگاه متهمین پرونده قضات تعلیقی کهریزک 8 اسفندماه در شعبه‌ 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و مستشاران، با حضور نماینده‌ دادستان تهران و شکات و متهمین و وکلای مدافع آن‌ها برگزار شد.

در جلسه اول دادگاه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده‌ دادستان، شکات شکایت خود را مطرح کردند که با فرا رسیدن ظهر شرعی ختم جلسه‌ اول اعلام شد.
در جلسه دوم دادگاه ساعت 9:20 سعید مرتضوی با دو خودروی امنیتی وارد دادگاه شد. مرتضوی پس از ورود به دادگاه در حیاط دادگاه کیفری دقایقی مکث کرده و به خبرنگاران نگاه کرد و دلایل عدم ورود آنها را از ماموران امنیتی سوال کرد و سپس وارد دادگاه شد.با دستور قاضی جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک به صورت غیرعلنی برگزار می شود.

همزمان با اذان ظهر دومین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزیک به پایان رسید و سعید مرتضوی بعد از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: من در این جلسه به کیفرخواست صادره اعتراض و حدود40صفحه لایحه دفاعیه تنظیم کردم که فرصت قرائت 25 صفحه آن راپیدا کردم و مابقی را فردا صبح در جلسه سوم دادگاه می‌خوانم.

سعید مرتضوی در مورد دلیل غیرعلنی برگزار شدن دادگاه گفت: این موضوع به تشخیص رئیس دادگاه است و تعیین نوع دادگاه به عهده طرفین پرونده نیست.من خودم را برای دفاع علنی آماده کرده بودم ودلم می خواست که مردم بدانند که قضات کوچکترین دخالتی در حادثه کهریزک نداشتند و این اتهامات فقط برمبنای اغراض سیاسی بوده است.من و همکارانم هیچ دخالتی در این حادثه نداشته ایم.غیرعلنی شدن دادگاه به ضرر قضات بوده است که متاسفانه افکار عمومی در جریان پرونده قرار نگرفتند.امیدواریم که ریاست دادگاه اجازه بدهند که مردم از دفاعیات ما مطلع شوند.همچنین طی این چهارسال خانواده شکات مرتب در رسانه ها علیه ما اظهارنظر کرده اند ولی ما از دفاع محروم بودیم. افکارعمومی در جریان دلایل ودفاعیات ما قرار نگرفته است.

در جلسه سوم هم سعید مرتضوی پس از خروج از جلسه غیرعلنی دادگاه کهریزک در جمع خبرنگاران ضمن گلایه از صداوسیما به خاطر پخش ناقص بخشی از دفاعیاتش در جلسه قبلی، گفت: من در ایام اغتشاشات هفته به هفته به منزل نمی‌رفتم و شبانه‌روز در دادسرا مشغول کار بودم.

وی در رابطه با جزییات سومین جلسه دادگاه کهریزک، گفت: در این جلسه با توجه به اینکه در جلسه قبلی نسبت به دو مورد اتهامی اول دفاعیاتی را مطرح کرده بودم، دادگاه از من در رابطه با اتهام معاونت در قتل توضیح خواست که من هم به طور مبسوط دفاعیات خود را مطرح کردم.

مرتضوی افزود: دادگاه هم‌چنین از شکات توضیحاتی خواست و شکات نیز درخواست کردند که شهودی به دادگاه احضار شود و من هم در لایحه‌ام عنوان کردم که مامورینی که می‌توانند به عنوان گواه در پرونده حاضر باشند به دستور دادگاه برای ادای شهادت به دادگاه بیایند.

وی تصریح کرد: کوچک‌ترین اتهامی در رابطه با کهریزک متوجه قضات نیست. قضات مسئول رسیدگی به پرونده هستند و اگر به طور مثال قاضی تامین یا قرار نامناسبی صادر کند و در مجموع در رابطه با رسیدگی به پرونده می‌توانند مورد بازخواست قرار گیرند، وگرنه اینکه ماموری در 80 کیلومتر آن طرف‌تر از تهران مرتکب تخلفی شده باشد و قضاتی که روح‌شان از این موضوعات خبر نداشته، نمی‌توانند به این مسائل پاسخگو باشند.

مرتضوی گفت: بازداشتگاه کهریزک در آن زمان یک بازداشتگاه رسمی و قانونی بود و این ادعا درست نیست که این بازداشتگاه مربوط به اراذل و اوباش بوده است زیرا اصلا در قانون تعریفی از اراذل و اوباش نداریم لذا اینها فقط شعار و مطالب ژورنالیستی هستند. دادستان سابق تهران با بیان اینکه در این جلسه دفاعیات کامل خود را در 20 بند و در 43 صفحه به دادگاه ارائه کردم، گفت: رییس دادگاه نیز به من اجازه دادند تا نسخه‌ای از لایحه را به شکات بدهم تا آنها هم موارد ذکر شده در لایحه را بررسی کنند.

وی گفت: من صادقانه به دادگاه گفتم که خودم هم از افرادی که در بازداشتگاه کهریزک خودسرانه عمل کرده‌اند شاکی هستم زیرا آنها به واسطه اقدامات خودسرانه این خسارت را به بار آورده‌اند و قضاتی که در این پرونده تعلیق شده‌ و زندگی‌شان دستخوش خطر شده است بعد از خانواده‌های کشته شدگان کهریزک مهمترین زیان‌دیدگان هستند. مرتضوی هم‌چنین گفت که دادگاه زمانی برای چهارمین جلسه رسیدگی تعیین نکرده است.

مرتضوی در ابتدای گفت‌وگوی خود با خبرنگاران گفت: من اول لازم می‌دانم گله‌ای را از شما و همکاران عزیزتان داشته باشم که اخبار 20:30 از حجم بالای مطالبی که من دیروز گفتم، فقط در رابطه با «دو روز مرخصی» آن هم مطلبی ناقص را مطرح کرد که شایسته نبود این‌طور یک‌سویه عمل کند.

وی افزود: من آن دو روز را که در بیستم و بیست‌ویکم تیرماه در مرخصی بودم، به لحاظ دفاع از رساله‌ام بود و سوال آقای روح‌الامینی مبنی بر اینکه چرا شما در آن موقع حساس به مرخصی رفتید را هم به طور مشروح در دادگاه پاسخ دادم. دادستان سابق تهران ادامه داد: در سال قبل از آن یعنی در بهمن 1387 نوبت دفاع از پایان‌نامه‌ام بود. به لحاظ ماموریت مهمی که به خارج از کشور داشتم و آن هم پیگیری امور مربوط به نیابت‌هایی که علیه منافقین صادر کرده بودم، ماموریتی از طرف قوه قضاییه پیدا کردم تا با تعدادی از مقامات عالیرتبه کشور به خارج بروم، بنابراین جلسه دفاع من در آن زمان به خاطر ماموریت‌ نظام لغو شد.

وی افزود: نوبت دیگری که دانشگاه تعیین می‌کرد، قابل تجدیدنظر نبود و من خودم پیشنهاد کردم آن را در زمانی تعیین کنم که انتخابات تمام شده باشد. حتی موضوع 18 تیر هم که پیش‌بینی می‌کردیم بحثی داشته باشد تمام شده باشد لذا روز بیست‌ویکم تیر تعیین شد.

مرتضوی گفت: رساله من مربوط به موادمخدر و روانگردان در پرتو موازین بین‌المللی است که بلافاصله بعد از آن که دفاع کردم تبدیل به کتاب شد و در آن تاکید شده بود که باید نواقص قانونی در این رابطه رفع شود. لذا این دو روز هم که مرخصی بودم مربوط به مسوولیت رسالت دادستانی‌ام بود و شما شاهد بودید که من شش ماه قبل از آن اصلا مرخصی نرفته بودم. یعنی اگر سوابق قوه قضاییه قبل از 18 تیر را بررسی کنید، می‌بینید که من از شش ماه قبل اصلا مرخصی نرفته بودم و این در حالی بود که شبانه روزم را وقف تامین امنیت کشور و تهران کردم. لذا به نظر می‌رسد این دو روز مرخصی چیزی نبوده که 20:30 آن را بزرگ کند و آن را به عنوان یک نقطه ضعف تلقی کند. ضمن اینکه دادسرا حدود 50 معاون دارد و برای من جانشین وجود داشت.

وی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای روح‌الامینی تاکید دارد که شما باید مسوولیت خود را بپذیرید، گفت: موضوعی که آقای روح‌الامینی مطرح کرد، این بود که از ما می‌خواستند که ما مسوولیت بپذیریم و پشیمان و نادم باشیم. من هم در جلسه امروز دادگاه مطالبی را به طور مشروح تحلیل کردم که اصلا پیگیری آقای روح‌الامینی بعد از این حادثه بوده است و توضیح دادم که قبل از اینکه این حادثه ناگوار پیش بیاید ایشان هیچ پیگیری در رابطه با فرزندشان نداشتند.

وی گفت: حتی من در دادگاه اشاره کردم که جناب آقای ضرغامی که دوست و برادر ارجمند من هستند در طول این اغتشاشات مرتبا لیست‌هایی به من می‌دادند که خانواده‌هایی به ایشان مراجعه کرده و اعلام کردند که متنبه شده‌اند و تضمین داده‌اند در اغتشاشات بعدی شرکت نکنند و من هم آنها را آزاد می‌کردم. این قاضی متهم در پرونده کهریزک گفت: زمانی که این حادثه رخ داده بود، آقای ضرغامی در رابطه با پیگیری همین مطلب آقای روح‌الامینی با من تماس گرفتند و ایشان بسیار اظهار تاسف کردند که آقای روح‌الامینی که دوست و رفیق قدیمی آقای ضرغامی بودند، تا آن زمان مطرح نکرده بودند که پسرشان بازداشت شده و الان نیست.

وی ادامه داد: بنابراین سوال من از آقای روح‌الامینی این است که شما می‌گویید که ما باید مسوولیت بپذیریم آیا شما مسوولیت پدری و مواظبت از فرزندتان را می‌پذیرید؟ مرتضوی افزود: شما شاهد بودید جناب آقای محسنی‌اژه‌ای به عنوان وزیر اطلاعات در آن زمان بارها در صداوسیما در مقابل رسانه‌ها حاضر شدند و به خانواده‌ها تاکید کردند که نگذارید فرزندانتان در اغتشاشات حاضر شوند. این اغتشاشات با فراخوان ضد انقلاب است و اگر فرزندان شما بیایند، ما شدیدا با آنها برخورد می‌کنیم.

وی گفت: سوال من از آقای روح‌الامینی این بود که شما چه اقدامی برای جلوگیری از حضور فرزندتان در اغتشاشات داشتید؟ از زمانی که فرزندتان بازداشت شد تا زمانی که نیروی انتظامی به شما تلفن کرد که به پلیس امنیت بیایید و توضیح دهید و از آن یک هفته گذشت، در آن یک هفته شما چه کار می‌کردید؟ حتی یک تلفن به نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین دوست خودتان که ارتباط نزدیکی با ما داشت نداشتید.

دادستان سابق تهران تصریح کرد: بنابراین پیگیری‌های آقای روح‌الامینی مربوط به زمانی است که این حادثه رخ داده است و به هر جهت من توضیحات خود را در این رابطه به دادگاه ارائه کردم.

جلسه چهارم هم همچون جلسه های قبل به صورت غیرعلنی برگزار شد.

در جلسه پنجم که با حضور سعید مرتضوی و حدادی فر دو تن از متهمان، خانواده اولیا دم و وکلای آنها و همچنین وکیل قاضی حداد یکی دیگر از متهمان در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار شد، به اتهامات قاضی حداد رسیدگی شده و وکیلش به دفاع از او پرداخت.قاضی حداد تاکنون در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده است.

پدر یکی از قربانیان کهریزک گفت: وزرای سابق کشور و اطلاعات و دادستان سابق کل کشور (حجت الاسلام پورمحمدی، محسنی اژه ای و دری نجف آبادی) را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کردیم.

 عبدالحسین روح الامینی در جمع خبرنگاران گفت: امروز از روند رسیدگی به پرونده راضی تر بودیم ما هم از روز اول گفتیم جلسات محاکمه به صورت علنی برگزار شود.

وی افزود: خواسته ما قبول مسئولیت، عذرخواهی و برکناری متحمان پرونده بود که این اتفاق نیفتاد و کار به محاکمه رسید. هر حکمی که دادگاه بدهد ما قبول می کنیم. این درخواست را نزد مقام معظم رهبری نیز مطرح کردم.

روح الامینی ادامه داد: نمی خواهیم ذره ای ظلم به کسی شود و جزئیات دادگاه را از قوه قضاییه بپرسید، زیرا در زمینه اطلاع رسانی منع شده ایم.

وی در پایان گفت: در خصوص معرفی شاهد به دادگاه گفت: وزرای سابق کشور و اطلاعات و دادستان سابق کشور (حجت الاسلام پورمحمدی، محسنی اژه ای و دری نجف آبادی) را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کردیم اما اینکه آنها را احضار کنند دست ما نیست.

دادستان سابق تهران با درخواست علنی شدن جلسات محاکمه، گفت: قضاوت مردم درباره این پرونده کمتر از رای دادگاه نیست.

سعید مرتضوی پس از پنجمین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده کهریزک در جمع خبرنگاران گفت: خبرنگاران حرفهای مرا به طور کامل منتشر نمی کنند برخی از حرفهای من نیز تحریف شده و تقوای مطبوعاتی رعایت نمی شود.

وی افزود: در خصوص حرفهایی که من درباره مسئولیت پذیری آقای روح الامینی اشاره کردم خبر به درستی منتشر نشد و این باعث شد وی بگوید که مرغ پخته نیز به این حرفها می خندد. واقعیت طوری است که سنگ نیز به این حرفها می خندد. من درباره مسئولیت پذیری صحبت کردم و به پدران توصیه کرده که مسئولیت فرزندان را بگیرند.

خبرنگاری از مرتضوی پرسید فایل صوتی صحبتهای شما درباره مسئولیت پذیری آقای روح الامینی وجود دارد، وی در پاسخ گفت: من منکر این فایل نیستم.

خبرنگاری درباره روند دادگاه پرسید، وی در پاسخ گفت: از روند دادگاه راضی نیستم زیرا به صورت غیرعلنی برگزار می شود. اتهامات ما را علنی همه جا چه داخل و چه خارج کشور در بوق کردند و این در حالی است که کوچکترین تقصیری در این ماجرا ندارم.

وی ادامه داد: حتی یک برگ هم بر علیه من وجود ندارد. اطلاعات سری و محرمانه ای در پرونده کهریزک وجود ندارد و از دادگاه می خواهم جلسه بعد را علنی برگزار کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: هنوز برای پرونده رای صادر نشده و باید بعد از صدور رای استدلالهای دادگاه را مورد بررسی قرار داد و درباره رضایت از دادگاه صحبت کرد. دانستن حق مردم است و از دادگاه می خواهیم که جلسه بعد به صورت علنی برگزار شود تا مردم توضیحات ما و شاکیان را گوش کنند تا غیر از قضاوت دادگاه، مردم نیز قضاوت کنند. اهمیت قضاوت مردم چیزی کمتر از رای دادگاه نیست. ما در این پرونده دفاع کرده و لایحه خود را نیز منتشر کردیم. در حالی که دشمنان نظام از این موضوع سوءاستفاده می کنند بهتر است دادگاه به صورت علنی برگزار شود.

یکی از متهمان پرونده کهریزک گفت: عکس اشاره شده در خصوص حضور فرزند روح الامینی در اغتشاشات واقعی بوده و در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

قاضی علی اکبر حیدری فر پس از پنجمین جلسه برگزاری دادگاه کهریزک در پاسخ به اظهارات وکیل یکی از قربانیان در خصوص ارائه نشدن عکس به دادگاه، اظهار کرد: عکسی در خصوص حضور پسر آقای روح الامینی در اغتشاشات وجود دارد که عکس و مستندات خود را در این خصوص در جلسه آینده به دادگاه ارائه خواهیم داد.

وی افزود: این عکسها واقعی بوده و هیچ کار فتوشاپی روی آن انجام نشده است. روند دادگاه نیز روند خوبی است و تصور می کنم روز یکشنبه آخرین دفاعیات اخذ و حکم پرونده صادر شود.

جلسات هفتم و هشتم دادگاه نیز در اردیبهشت ماه برگزار شد و قرار است پس از جلسات نهم و دهم نتیجه و حکم نهایی برای متهمان این پرونده اعلام شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 253720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha