نظم عملی در سینه انسان گل اعتقاد و محبت می رویاند

آیت الله جاودان گفت: ایمان مقدمه نظم عملی بوده و انسان در سینه اش جز محبت به خوبی ها راه نمی دهد و به مغز بهشت می رسد.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله محمد علی جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق خود طی روزهای چهارشنبه، 25 اردیبهشت ماه با اشاره به ثمرات معنوی نظم عملی در زندگی انسان گفت: وقتی حرص برود حسادت و بخل و غیره می رود و آدم به شرط مداوت معالجه می شود. آدم باید شروع کند از گناه نکردن بعد در گناه نکردن قرص و محکم شود بعد اگر قرص شد عمل صالح آن ثمر می دهد.اگر این طور شد در آن سینه گل اعتقاد و علاقه می روید. اگر محبت امام حسین(ع) در دل باشد نه حسادت است نه چیز دیگری آن وقت است که انسان به مغز بهشت می رسد.


آیت الله جاودان گفت: ایمان در ادمی محرک عمل می شود و غیر انسان مومن ثمره زندگی سعادت مند را نمی تواند بچشد. حیات ایمانی عمل در پی دارد و در ادامه آن فهم و شعور ساز در وجود آدمی است.ایمان ناگزیر انسان را به عمل وادار می کند و توانایی در وجود انسان ایجاد می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقت نماز ناگزیر می شود کاری جز خواندن نماز انجام ندهد. یا در مقابل وسوسه دروغ احساس ترس می کند و پس از تحمل سختی های بسیار مرحله بعد به حیات طیبه می رسد.

آیت الله جاودان تأکید کرد: آدم اگر ایمان داشته باشد همه دستورات ایمانی را عمل می کند و کم نمی گذارد و اگر با نا محرم برخورد کرد خجالت نمی کشد و کم نمی آورد و اصلا نمی تواند نگاه کند. حوصله در انجام دستورات الهی آدم را می سازد و به حیات طیبه می رساند و حیاتی که انسان احساس حرص نمی کند و به قناعت پیشه می شود.


وی عنوان کرد: همه کوشش ما باید این باشد که همه رفتارهای زندگی مان منظم تر شود یعنی دستورات شرعی بیشتر در زندگی رعایت شود مثلا اگر طعام پاکیزه و حلال بخوریم نمازمان را درست و خوب بخوانیم هرچه می کوشیم عمل مان پاکیزه تر شود احتمال رسیدن به حیات طیبه هم بیشتر می شود. هر چه درجه درست بودن اعمال بالاتر رود انسان به جایی می رسد که مثلا لباس پوشیدن به خاطر خدا می شود و دانه دانه عملش را کنترل می کند تا ایمان در عالم بیشتر تأثیر می کند.

 

آیت الله جاودان با اشاره به ثمرات باطنی ایمان در وجود انسان تصریح کرد: ایمان می گوید خدا حق است و من می گویم دنیا حق است مردم می گویند آفرین ایمان می گوید تحسین مردم حق نیست و خدا حق است.

وی با اشاره به راه های دست یابی به نظم عملی تصریح کرد: برای دست یابی به نظم عملی دو مرحله وجود دارد که مرحله اول پاک کردن زندگی از گناه و مرحله دوم بین طاعت و معصیت می کوشد طاعت انجام شود وقتی من گناه نمی کنم یقین می کنم که جهنم نمی روم.

وقتی که کار می کنیم و آن کار طبق وظیفه است پس این وظیفه انجام دادن طاعت است برای مثال ورزش برای جوان وظیفه بوده و این طاعت و درس خواندن برای دانش آموز طاعت است.

پایان پیام/


 

کد خبر 254422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha