در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مسجد تنها محل عبادت نیست

خبرگزاری شبستان: آیت الله مجتهدشبستری با اشاره به اینکه در اندیشه سیاسی امام مسجد تنها محل عبادت نیست و ستاد مرکزی حکومت اسلامی است، گفت: نتیجه نگاه صرفا عبادی به مسجد، سلطه بیگانگان بر سرزمین های اسلامی است.

آیت الله محسن مجتهد شبستری، امام جمعه دائم تبریز با تبیین نگاه امام خمینی (ره) به کارکرد مساجد به خبرنگار مسجد خبرگزاری شبستان گفت: امام خمینی (ره) همان راهی که پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) می پیمودند، ادامه دادند. همانگونه که پیامبر گرامی اسلام با ورود به مدینه و تشکیل حکومت اولین اقدامشان تاسیس مسجد بود و جایگاه مسجد را جایگاه مهمی در حکومت اسلامی می دانستند، بنیانگذار جمهوری اسلامی هم انقلابشان را از مساجد آغاز کردند.

 

وی بیان کرد: در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مسجد تنها محل عبادت خداوند نیست بلکه ستاد مرکزی حکومت اسلامی است. از نگاه امام خمینی(ره) می توان فهمید که نگاه به مساجد محدود به مسائل و موضوعات عبادی نیست. چرا که داشتن نگاه عبادی صرف به مسجد نتیجه اش، سلطه بیگانگان بر سرزمین های اسلامی و غارت منابع و قلمرو اسلام می شود.

 

وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها بر جایگاه مهم مسجد تاکید می کردند و می فرمودند: «مساجد سنگر است، سنگرها را خالی نگذارید». پس از انقلاب هم می بینیم که به این رهنمود امام خمینی (ره) اهتمام ویژه ای شد و مصلاها و مساجد بسیاری در کشور ساخته شد و کارایی مسجد نیز همچون صدر اسلام افزایش یافت.

 

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد: همان گونه که امیرالمومنین علی(ع) مسجد را مرکزی برای رفع مشکلات، قضاوت و بسیج مسلمانان کرد امام خمینی (ره) هم به پر بودن مسجد تاکید و توجه هر چه بیشتر به تمام کارکردهای مساجد داشتند و می دیدیم که بسیج جوانان و حضورشان در جبهه ها و راهپیمایی ها همه در کنار نماز جماعت و عبادت در مساجد صورت می گرفت.

 

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) بر لزوم فاصله نگرفتن جوانان از مساجد تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: لازم است مساجد به گونه ای ساماندهی شوند که جوان پسند باشند تنها اقامه نماز جماعت در مسجد کافی نیست بلکه این پایگاه ها باید به امکانات روز مجهز و مقدمات برپایی دوره های آموزشی در آنها فراهم باشد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 257892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha