در اندیشه امام خمینی(ره) همه امور باید از مسجد اداره شود

خبرگزاری شبستان: خرمشاد با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) معتقد بودند که مسجد محلی است که از آن باید همه امور اداره شود، گفت: انقلاب اسلامی توسط شبکه گسترده مساجد با محوریت ائمه جماعات ساماندهی و پایه گذاری شد.

محمدباقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه مسجد خبرگزاری شبستان با تبیین جایگاه مسجد در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) گفت: وقتی به نقطه شروع حرکت امام خمینی (ره) از سال 1342 تا 22 بهمن 1357 نگاه می کنیم، می بینیم که یکی از تمایزات انقلاب امام خمینی (ره) کانون این حرکت است چنانچه شبکه گسترده مساجد کانون و مرکز انقلاب است. به عبارتی اگر مساجد را از انقلاب اسلامی ایران حذف می کردیم، معلوم نبود که این انقلاب به پیروزی برسد.

 

وی با بیان اینکه مساجد محل ترویج تفکر امام خمینی (ره)، محل سازماندهی، ایجاد تشکیلات مبارزه و فعالیت‌های فرهنگی و محل توزیع نیروهای انقلاب و کمک به نهضت‌ها و تظاهرات‌های میلیونی بوده است، خاطرنشان کرد: اساسا مسجد، انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) در ذهن تمام ناظران و محققان انقلاب اسلامی با یکدیگر گره خورده است.

 

خرمشاد گفت: امام خمینی(ره) با تأکید بر حفظ مساجد به عنوان اصل و اساس انقلاب می فرمودند: "مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود. این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد. این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است." بنابراین می توان با این تاکیدات به جایگاه مهم مسجد در اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی پی برد.


وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران توسط شبکه گسترده مساجد با محوریت ائمه جماعات ساماندهی و پایه گذاری شد، ادامه داد: در واقع با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) مساجد همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازیافتند. به طوری که نیروهای فعال در مساجد، به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت کردند و از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را بر عهده داشتند و در شرایط حساس نهضت اسلامی توانستند به انسجام نیروهای مردمی بپردازند.

 

خرمشاد بیان کرد: تاکیدات امام خمینی(ره) به مردم مبنی بر این که برپایی نماز جماعات در مسجد صرفاً عبادی نیست، بلکه باید به جنبه سیاسی نماز هم توجه شود. نماز نقش بسیار مهمی در حرکت مردم به سوی فعالیت های سیاسی داشته است؛ زیرا امام(ره) از آنان خواست تا در مساجد مسائل روز را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: این پایگاه اجتماعی بدون شک در انتخابات پیش‌رو هم می تواند نقش تأثیرگذاری ایفا کند زیرا که یکی از مراکزی که کاندیداها تلاش می‌کنند تا از آنجا صحبت‌ها و دیدگاه‌هایشان را به مردم منتقل کنند همین مساجد هستند.

پایان پیام/
 

کد خبر 258342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha