افزایش 30 درصدی سطح فنی شرکت کندگان خارجی مسابقات قرآن

داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم با اشاره بهره مندی راهکار های مناسب سازمان اوقاف در گزینش قاریان و حافظان خارجی در رقابت های بین المللی قرآن از رشد 30 درصدی سطح فنی متسابقین خبر داد.

استاد غلامرضا شاه‌میوه، داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم با اشاره به لزوم تمهیدات برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن در گزینش متسابقین برای افزایش سطح کیفی رقابت‌ها به خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان گفت: خوشبختانه با تمهیداتی که سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های اخیر انجام داده و آزمون‌های خاصی را در انتخاب متسابقین سایر کشورها برگزار نموده شاهد رشد کیفیت 30 درصدی شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن هستیم. شاید در گذشته با ارسال نامه‌ای مبنی بر اعزام یک قاری و حافظ به کشورهای اسلامی از حضور آنان در رقابت‌های بین‌المللی کشورمان دعوت می‌شد اما امروزه حضور قاریان و حافظان منوط به تأیید اساتید سرشناس جهان اسلام بوده و یا از طریق سایت مسابقات فایل‌های صوتی شرکت‌کنندگان پیش از برگزاری این رقابت‌ها ارزیابی می‌شود.

 

شاه میوه با اشاره به بسترسازی مسابقات بین‌المللی قرآن در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در میان آحاد مردم تصریح کرد: تأثیر فرهنگی مسابقات بین‌المللی قرآن از دو نگاه قابل بررسی است اول اینکه جایگاه قرآنی کشورمان را در کل جهان اسلام به تصویر می‌کشد و دیگر با برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رقابت‌ها تصویر غنی‌‌تری از فعالیت‌های قرآنی کشور در میان سایر مسلمانان دیگر کشورها به تصویر کشیده می‌شود و اگر ادعا داریم ایران کشور ام‌القرای اسلامی است این همایش‌های بزرگ باید با اهمیت بیش از پیش ارج نهاده شود.

 

وی افزود: مسابقات بین‌المللی قرآن تأثیرات زیادی در ایجاد انگیزه‌های جوانان در سطوح مختلف خواهد داشت و با جوی که در طی برگزاری هفتگی مسابقات بین‌المللی قرآن ایجاد می‌شود در کنار ترویج و تبلیغ رسانه‌ها مردم فکرشان مشغول بزرگ‌ترین رقابت قرآنی کشور می‌شود.

شاه‌میوه با بیان این مطلب که نباید قرآنیان نسبت به مسایل سیاسی پیرامون خود بی‌تفاوت باشند، عنوان کرد: با توجه به اینکه در سال حماسه سیاسی و اقتصادی هستیم و همزمانی سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فرصتی مغتنم بوده تا جامعه قرآنی ضمن دیدار در بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور از این فضا استفاده کرده و در تشویق و ترغیب سایر اقشار در حضور هرچه پررنگ‌تر در برگزاری انتخاباتی باشکوه‌تر اقدام نماید.

 

وی با اشاره به رشد فنی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از سال 1381 به امر قضاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان پرداخته‌ام در آن زمان اغلب متسابقین از لحن‌های محلی همچون آذربایجان، حاشیه بالکان، کشورهایی چون بوسنی تبعیت می‌کردم. امروزه با توجه به توسعه لحن تلاوت مصری در جهان ما شاهد حضور کشورهایی چون بنگلادش، آلمان در فینال مسابقات بین‌المللی کشورمان بودیم که نشان از تأمین هنر تلاوت در سراسر جهان اسلام است. همچنین جریان رو به رشدی در حوزه حفظ قرآن در میان برخی کشورها همچون عربستان و ایران به وجود آمده است.


شاه میوه با اشاره به وجود سازوکار مسابقات برای انتخاب برترین‌های قرآنی هر کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه کشورهای معدودی در جهان سازوکاری برای انتخاب برترین‌های قرآنی خود دارند و از این میان می‌توان به کشور آلمان که در چند روز گذشته مسابقاتی را برگزار کرد و نفرات برتر خود را از میان کشورهای آلمان و سوئد معرفی کرد. همچنین کشورهای تونس، مصر، عراق، پاکستان، هند، مالزی و ایران جزء کشورهایی هستند که در سازوکار رقابتی برترین‌های حفظ و قرائت خود را در طول یک سال مشخص می‌کنند.

 

وی با اشاره به دقت‌نظر بالای آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: هیچ رقابتی در جهان اسلام دارای آیین‌نامه‌ای به دقت و فنی‌بودن مسابقات بین‌المللی کشورمان نبوده و سایر داوران خارجی علاقه‌مند به الگوبرداری از این آیین‌نامه هستند و در چند سال اخیر چند تن از اساتید مصری آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی کشورمان را به زبان عربی ترجمه کردند البته ناگفته نیست که آیین‌نامه این رقابت‌ها بدون عیب نبوده ولی می‌توان ادعا کرد که دارای پیشرفته‌ترین حد خود در مسابقات قرآنی جهان است.

 

شاه‌میوه با اشاره به تفاوت‌های فنی مسابقات قرآن مالزی با رقابت‌های بین‌المللی کشورمان خاطرنشان کرد: مسابقات قرآن مالزی سابقه‌ای بیش از دو دهه دارد و در جهان به عنوان یک برند شناخته می‌شود و بسیاری از افرادی که در مسابقات ایران شرکت نمی‌کنند در رقابت‌های بین‌المللی مالزی حضور پیدا می‌کنند و با توجه به اینکه جوایز اهدایی نفرات برتر مسابقات ایران و مالزی در یک سطح است اما جایگاه خود را در میان کشورهای اسلامی پیدا کرده و بخصوص کشورهای تایلند، فیلیپین، اندونزی به این رقابت‌ها با اهمیت بیشتری نگاه می‌کنند اما مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام کم‌کم جای خود را باز کرده و به زعم مسئولان برگزارکننده سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن شاهد حضور 70 کشور از اقصی نقاط جهان اسلام هستیم و قراء مصری که در ادوار گذشته رغبتی به حضور مسابقات بین‌المللی ایران نداشتند قاریان خود را در چند سال اخیر به این رقابت‌ها اعزام می‌کنند.

پایان پیام/

 

کد خبر 258677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha