مسئله نفس و بدن، تاثیر مستقیم بر حوزه علوم انسانی و اجتماعی دارد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، مسئله نفس و بدن، را دارای نتیجه مستقیم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی دانست و گفت: پرداختن به این مسئله ثمرات زیادی در این علوم دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی،  صبح امروز(18 اسفند) در همایش" آموزه های دینی و مسئله نفس و بدن" در سخنانی با اشاره به پیامدهای مسئله نفس و بدن در حوزه علوم انسانی و اجتماعی گفت: بحث نفس و بدن دارای پیامدها و نتایج غیرقابل انکاری در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی است، در علوم انسانی و علوم اجتماعی به خاطر حیث هنجاری و توصیه ای، بایستی به مبانی انسان شناختی، ارزشی و مبانی اخلاقی توجه شود.


وی افزود: از آنجایی که بحث از نفس و بدن به پایه ای ترین و ریشه دارترین مسئله انسان شناسی یعنی اصل وجود نفس در کنار بدن می پردازد، تاثیرات و ثمرات زیادی در علوم انسانی و علوم اجتماعی دارد.


حجت الاسلام دکتر واعظی، تصریح کرد: اگر کسی وجود نفس را نپذیرد و بدن را تنها فرض کند طبعا در بسیاری از ابعاد علوم انسانی و اجتماعی قادر نخواهد بود، بسیاری از وجوه هنجاری مسائل را حل کند.


وی با اشاره به جایگاه مسئله نفس و بدن در متون دینی اسلام اظهار داشت: در متون دینی ما مطالب کمی راجع به نحوه تعامل نفس و بدن وجود دارد، اما مطالبی راجع به غایات زندگی انسانی و کمالات نفس، ارزش های غایی زندگی فردی و اجتماعی در متون دینی اسلام، وجود دارد، این گونه بحث ها می تواند پشتوانه مباحث مطرح در علوم انسانی و اجتماعی باشد.


رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، دفاع از دو انگاری و اینکه حقیقتی به نام نفس در کنار بدن وجود دارد را از آموزه های دین اسلام دانست و تصریح کرد: در آیه 9 سوره سجده و آیات دو سوره زمر و 93 انعام اشاره به وجود حقیقتی به نام نفس که غیر از بدن مادی است، دارد همچنین طبق نظریه اسلام، نفس آدمی است که کانون ادراک و احساس و تصمیم است و بدن به خودی خود نه شعور ادراک و احساس دارد و نه بینش و گرایشی دارد.


وی بحث اصالت نفس را غیر از تجرد نفس دانست و گفت: ممکن است برخی اصالت نفس را بپذیرند ولی تجرد نفس را قبول نداشته باشند، این مسئله با ادله عقلی ثابت می شود، به اصالت نفس نیز در متون دینی اشاره شده است.


حجت الاسلام دکتر واعظی، مسئله نفس و بدن را دارای نتیجه مستقیم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی ذکر کرد و یادآور شد: این علوم از حیث هنجاری و توصیه ای و تجویزی خود که می خواهند الگو و مدلی برای بهینه سازی حیات جمعی عرضه کنند، احتیاج به مبانی دارند.

 

وی عنوان کرد: در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نمی شود نظریه کلانی راجع به چگونه زیستن و مطلوب حیات جمعی بیان کرد که مبتنی بر هیچ نظام ارزشی نباشد، زیرا این مسائل با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

 
پایان پیام/
 

کد خبر 26013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha