منش سیاسی امام کاظم (ع) راه مواجهه با عرفان های کاذب است

حجت الاسلام مروجی طبسی با اشاره به بروز فرق انحرافی در دوران امام موسی کاظم (ع) گفت: امروز هم در مواجهه با عرفان های کاذب باید آنها را شناخت و به مردم شناساند و بهترین کار تمسک به منش سیاسی ائمه (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مروجی طبسی، نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: زمان حیات حضرت موسی ابن جعفر(ع) یکی از دوران سخت برای اهل بیت (ع) بود و دشمن از اقدامات امام صادق(ع) بسیار خشمگین بود؛ در پایان عمر پربرکت امام صادق(ع)، دوره محاصره اهل بیت (ع) شروع شد و امام کاظم (ع) در همان دورانی که مکاتب انحرافی شکل گرفت، شاهد این جریانات بودند.
وی ادامه داد: حضرت موسی ابن جعفر(ع) پس از شهادت امام صادق(ع) در مدینه زندگی می کردند و گرفتار افراد و مکاتب منحرف شده بودند. ایشان از آن جهت لقب "کاظم" گرفتند که شاهد شکل گیری انحرافی بزرگ از سوی یاران خود بودند و می دیدند این افراد پس از او چه خواهند کرد و چه مشکلاتی برای اسلام به بار خواهند آورد. اما از آنجا که هنوز اتفاقی نیفتاده بود نمی توانستند مواخذه قبل از عمل کنند همانطور که امام علی (ع) می دانستند به دست ابن ملجم مرادی به شهادت می رسند اما قصاص پیش از عمل انجام ندادند.
حجت الاسلا مروجی طبسی اظهار کرد: از جمله این افراد که حتی جزو نزدیکان امام کاظم (ع) بود، می توان به علی ابن ابی حمزه و برخی از وکلای ایشان اشاره کرد که جریان های منحرف در مسیر ولایت به راه می انداختند. به طور مثال پس از شهادت ایشان برای اینکه اموالی که از مردم با حکم وکالت گرفته بودند، به دست امام رضا (ع) نیفتد، شایع کردند که امام (ع) هنوز شهید نشده و زنده هستند و تا جایی پیش رفتند که در این راستا امامت و ولایت امام رضا(ع) را نپذیرفتند و بر همان امامت حضرت موسی ابن جعفر (ع) وقوف کردند و به واقفیه شهرت یافتند.
این استاد حوزه عنوان کرد: واقفیه با معصومین (ع) حشر و نشر داشتند اما در عین حال با گروه هایی منحرف تماس می گرفتند و از خط امامت دور شدند. صوفیه که در زمان امام صادق(ع) رشد کرده و با حمایت مالی دولت به ویژه منصور در برابر امام (ع) قرار گرفته بود، در این دوران پر و بال گرفت و قوی تر شد.
وی اضافه کرد: ابویوسف از شاگردان ابوحنیفه، از فقهای دولتی بود که از دستگاه حکومتی پول دریافت می کرد تا در مقابل ائمه معصومین (ع) بایستد و شخصیت آنها را در میان مردم تضعیف کند. به طور مثال با طرح مساله ای فقهی شروع به تمسخر امام (ع) می کرد و امام (ع) با پاسخی صحیح و دقیق این افراد را رسوا می کردند و به مردم نشان می دادند که دین خدا به وسیله این گمراهان بازیچه قرار گرفته است.
حجت الاسلام مروجی طبسی ابراز کرد: امام (ع) در این دوران با دو جریان دیگر روبه رو بودند؛ عده ای که تمایل به اسلام داشتند و می خواستند مسلمان شوند و پس از دیدار با ایشان با این مکتب آشنا شده و ایمان می آوردند و برخی افراد که قصد ضربه زدن به اسلام را داشتند و پس از برخورد با امام(ع) نمی توانستند مقاومت کنند و عقب نشینی می کردند؛ بنابراین حضرت موسی ابن جعفر (ع) در دوران سخت و طاقت فرسایی به سر می بردند.
وی تاکید کرد: امروز نیز اگرچه اسلام با جریان های فکری منحرف و عرفان های نوظهور گوناگون مواجه است، اما باید با به کارگیری شیوه هایی نوین پا در عرصه گذاشت و مبارزه کرد. در یک زمان جنگ و حمله مسلحانه جواب می دهد و در زمانی دیگر فعالیت فرهنگی. به طور مثال در زمان امام هادی(ع) فردی ادعای خدایی کرد و امام (ع) امر به کشتن او دادند. اما در زمان امام کاظم(ع) برخورد به گونه ای دیگر رقم می خورد.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: امروز وقتی با تولید و ساخت یک فیلم به ائمه معصومین(ع) توهین می شود و در واقع دشمن با جنگ نرم به مبارزه با مسلمانان می پردازد، باید با همین رویه به او پاسخ گفت و روشنگری کرد. در این راستا باید جریان های فکری و مکاتب انحرافی مختلف را شناخت و در قدم بعدی آن را به مردم شناساند و تبیین کرد که چه آسیب هایی با گسترش این مکاتب ممکن است دامنگیر جامعه شود؛ باید تلاش کرد تا از منش سیاسی معصومین (ع) در این راستا بهره جوییم.
انتهای پیام/
 

کد خبر 260152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha